„Papaj, bábika. Nechceš? Ale niečo dobré by si si dala, však aj ja….“ To sú úvodné slová dievčatka z kampane „Bezpečné slovenské potraviny so značkou kvality”, ktorú môžete poznať nielen z televíznych obrazoviek, ale i rozhlasových prijímačov. Rada pre reklamu však spoty z dievčatkom označila za neetické. Dôvod?



Ak sa vám pri sledovaní alebo počúvaní štátnej kampane ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka z dievčatka, ktoré chce od mamy len značkové veci, dvíha tlak, nie ste v tom sami. Predpokladáme však, že vy si na túto reklamu maximálne zašomrete alebo počas jej vysielanie prepnete na iný kanál. Našiel sa ale odvážlivec, ktorý sa obrátil na Radu pre reklamu so sťažnosťou, že reklama nabáda spotrebiteľa na to, aby kupoval len značkové veci. Zároveň mu prekáža i afektované správanie dievčatka. Podľa neho by mali hodnoty dieťaťa spočívať v iných veciach než v značkových tovaroch. A my s ním plne súhlasíme.

Komisia rady teda zhodnotila, že je reklama v rozpore s etickým kódexom. Konkrétne sa jedná o ustanovenie, podľa ktorého by reklama nemala zveličovať a o ustanovenie, podľa ktorého reklama nesmie priamo alebo nepriamo vyzývať maloletých, aby naliehali na rodičov alebo iné dospelé osoby s cieľom získať reklamovaný produkt.

Rada sa k spotu vyjadrila, že jeho koncepcia vyvoláva dojem, že potraviny neoznačené značkou kvality nemožno považovať za bezpečné a kvalitné. Čo je lož, pretože všetky potraviny umiestnené na slovenský trh musia byť bezpečné a proces udeľovania Značky kvality nie je zameraný na kontrolu bezpečnosti a kvality. Komisia si preto myslí, že prezentácia tejto kampane je zavádzajúca.

Negatívny postoj zaujala i voči správaniu dievčatka v reklame, ktoré označila za neetické. „Svojim správaním neprimeraným spôsobom vyzýva maloletých, aby naliehali na rodičov s cieľom získať reklamované značkové produkty.”

A potom sa čudujeme, že dnešné deti chcú len samé značkové veci, keď im to denno-denne pripomína ich rovesníčka…

Zdroj: rpr.sk | Foto: Youtube