Miluje ho Rytmus, H16, Rakby, Bacil, Vladis a mnoho, mnoho ďalších. Ak obdivujete ich videoklipy, milujete ho aj vy, len o ňom ešte neviete. Prečo? Lebo vždy stojí za kamerou! Ponúkame vám exkluzívny rozhovor s jedným z najlepších „klipmakerov“ na Slovensku, ktorý pre čitateľov Slovak Man odhalil nielen svoju tvár. Dvadsaťšesťročný Ján Jančok alias DoubleJ.



Mnohí ťa nazývajú „klipmaker“, takže hneď na úvod by si nám mohol priblížiť svoju prácu.

Tvorím videoklipy a venujem sa hlavne kamere, strihu a postprodukcii. Zo začiatku som mal iniciatívu tvoriť aj námety, scenáre a režírovať. Teraz už túto časť nechávam na interpretoch, ktorí majú svoje predstavy a ja sa ich len snažím čo najlepšie zvizualizovať.

01

Si autorom videa k skladbe „Fenomén“ od Rytmusa, ktoré je točené len na foťák. Napriek tomu ho mnohí považujú za jeden z najkvalitnejších slovenských videoklipov. Prečo sa teda stále používajú drahé kamery?

V čase, keď vyšiel „Fenomén“, bolo toto video ešte dobré a pri takýchto záberoch by sa obraz drahej kamery aj tak „stratil”. Dnes je však už aj na Youtube možné uploadovať videá vo vyššom, 4k rozlíšení. Takže kto chce, vie si užiť aj 4k obraz z filmovej kamery a ten vyzerá predsa len omnoho kvalitnejšie ako 720p z foťáku, a to aj na monitore či TV s nižším rozlíšením. Nehovoriac o tom, že v postprodukcii sa dá so 4k, resp. 5k v RAW formáte, oveľa lepšie pracovať a vytiahnuť z neho neporovnateľne viac. Filmové kamery, ako napríklad RED Epic, ďalej ponúkajú režim, ktorý dokáže natočiť 100  ̶  120 záberov za sekundu, čo znamená, že v postprodukcii vieme tieto zábery spomaľovať štyri až päťnásobne oproti reálnemu času. S foťákom by sme taký obraz nedosiahli, nehovoriac o vyššom dynamickom rozsahu, lepšej kresbe a iných výhodách, ktoré takéto kamery ponúkajú. Toto sú ale všetko veci, ktoré by u spomínaného „Fenoména“ nevynikli, skôr naopak. Dnes už s týmto foťákom nerobím, pretože obraz je na dnešnú dobu maximálne priemerný.

Aký bol teda najdrahší klip, ktorý si robil?

Odpoveď na túto otázku ako aj celý rozhovor si môžete prečítať v májovom SLOVAK MAN.

Elektronická verzia: https://www.manmagazin.sk/elektornicka-verzia