Práve dnes by malo zažiť svoju výstavnú  premiéru na festivale Pioneers lietajúce vozidlo AeroMobil 3.0 od slovenskej spoločnosti AeroMobil.    



Nová séria verzie tohto auta s krídlami nie je ale žiadnym prekvapkom, pretože spoločnosť svoje vízie o nej avizovala už minulý rok na výstave v Montreale. V Kanade tak už bol predstavený prototyp AeroMobil 2.5, ktorý má so svojim dizajnérom Štefanom Kleinom za sebou už aj skúšobný let. Počas roka však ešte stihli nastať nejaké zmeny, no prototyp AeroMobil 3.0 by mal byť už konečný a mala by po ňom nasledovať i sériová výroba.

a6

K dispozícii máme zatiaľ len ilustrácie, ktoré na svojej stránke ponúka spoločnosť, preto je možné, že reálny výsledok bude od prototypu mierne odlišný. Od toho minuloročného sa líši kompozitnými materiálmi, ktoré nahrádzajú vonkajšou textíliu pokrývajúcu kovový skelet. Nový AeroMobil bude poháňaný vodou  a vzduchom chladeným motorom Rotax 912. Zrejme pôjde o dvojvalcový boxer s výkonom 73,5 kW (100 koní), čim sa aj vďaka svojej ľahkej váhe 450 kg zmestí do kategórie  takzvaných ultralightov.

a5

Čo sa týka ďalších zaujímavých číselných údajov, jeho rýchlosť by mala na ceste vyvinúť okolo 160 km/h, vzletová rýchlosť by mala dosiahnuť 130 km/h a cestovná až 200 km/h, pričom vo vzduchu bude AeroMobil poháňaný tlačnou vrtuľou. Od verzie 2.5 sa bude líšiť aj dojazdom v pozemnej prevádzke, ktorý sa predĺžil na 875 km. Dolet ostáva totožný s parametrami 700 km.

a4

Toto vozidlo bude podľa informácii potrebovať 15 litrov paliva na jednu hodinu letu a keďže za túto dobu je schopné preletieť 200 km, jeho spotreba na 100 km je 7,5 litra automobilového paliva, čo jeho majiteľovi umožní jednoduché tankovanie na bežných čerpacích staniciach.

a3

Konkurencia zatiaľ nie je až taká silná, keďže existuje len jedno lietajúce auto od americkej spoločnosti Terrafugia. Výhodou slovenskej novinky je, že pôjde skôr o jazdiace auto a tým pádom aj s bezpečnejšími leteckými vlastnosťami. Vnútorný priestor je vytvorený pre dvojčlennú posádku a čo sa týka krídel, tie má na cestách sklopené a ich šírka je 1,6 metra. Po rozložení sa však ich rozpätie zväčšuje až na 8,2 metra. Dĺžka 6 m ostáva vo vzduchu aj na zemi rovnaká.

a2

Ako sa bude tento projekt ďalej vyvíjať, zistíme už dnes, kedy bude lietajúce autíčko predstavené na festivale Pioneers vo Viedni. Využívané však bude asi skôr v Severnej Amerike, kde je legislatíva týkajúca sa individuálnych letcov prívetivejšia ako u nás.