Tak toto sa len tak nevidí. Mark Zuckerberg má v posledných dňoch zrejme o niečo horší spánok. Juraj Ivan, Slovák, ktorý naprogramoval rozšírenie do prehliadača Chrome a Safari s názvom “Friends Feed”, robí vrásky na čele nie len Markovi, ale s ním aj celému jeho obchodnému tímu a v neposlednom rade akcionárom Facebooku.



 

Ako funguje obchodný model Facebooku?

Príjmy Facebooku totiž, ako určite viete, sú generované z reklamy ktorú Facebook na svojich stránkach zobrazuje. A keďže viac ako polovica užívateľov pristupuje na Facebook cez mobilné zariadenia, na ktorých sa Facebook zobrazuje bez “pravej lišty”, na ktorej sú umiestnené reklamy, musí Facebook zobrazovať reklamy (vrátane sponzorovaných príspevkov, čo sú vlastne reklamy tiež) medzi príspevkami na hlavnej nástenke.

Čo vymyslel slovák Juraj Ivan?

Friends Feed je o rozšírenie do prehliadača, ktorého nainštalovanie má za následok, že sa vám na nástenke zobrazujú iba príspevky od vašich priateľov a zo stránok, ktoré máte lajknuté, čiže “tak, ako kedysi”, keď Facebook začínal. Okrem toho, že sa prestanú zobrazovať reklamy a sponzorované príspevky, prestanú sa zobrazovať aj “odporúčané príspevky”, teda príspevky, ktoré sa vám zobrazujú “pretože ich lajkol nejaký váš priateľ. Zobrazujú sa vám teda iba a výhradne príspevky od vašich priateľov a z Facebookových stránok, ktoré máte lajknuté.

“Väčšina príspevkov na Facebooku bola od ľudí a stránok, ktoré som nikdy nesledoval. Tieto príspevky sa ukazovali na mojej nástenke preto, že ich lajkovali moji známi. Keď som mal svoj news feed zaplnený takýmito vecami, často som sa vôbec nedostal k informáciam od svojich priateľov,” píše Juraj.

Prečo je Friends Feed pre Facebook problém?

Ako určite viete, Facebook patrí k najhodnotnejším firmám na svete a jej príjmy sú generované výlučne z reklamy, ktorú zobrazuje na pravej lište a na nástenke medzi klasickými príspevkami. Z nástenky však plynú najväčšie príjmy a preto, ak by si všetci užívatelia nainštalovali rozšírenie Friends Feed, prišiel by Facebook o drivivú väčšinu príjmov.

827
Vývoj akcií Facebooku za posledných 5 dní
828
Vývoj akcií Facebooku za celú dobu existencie na burze

Zaujímavosť na koniec: naprogramovanie rozšírenia trvalo Jurajovi menej ako 24 hodín. Toľko treba na zrušenie obchodného modelu Facebooku ;-)

Foto: malkitech.com