Škodovečky sú ako víno – čím sú staršia, tým sú krajšia. A takto rástli do krásy počas svojej doterajšej stodvadsaťročnej existencie…



Príbeh Škody sa datuje do 19. storočia. Václav Klement vtedy s obľubou používal svoj bicykel, avšak len do momentu, kedy mu vypovedal službu. Preto sa Klement skontaktoval s niekdajším uznávaným opravárom dvojkolesových šľapacích tátošov, Václavom Laurinom. Ten mu nielenže dokázal pokazený bicykel opraviť, novozložená dvojica tiež dostala nápad na založenie spoločnosti Laurin & Klement, ktorá sa mala zaoberať výrobou bicyklov. Stalo sa tak 30. septembra 1895.

Z malej firmy sa postupne stávala čoraz populárnejšia spoločnosť, vlastniť jej výrobok bola pritom s postupom času obrovská prestíž. Aj preto si Laurin s Klementom mohli dovoliť rozšíriť svoje služby. V roku 1898 tak spoločnosť Laurin & Klement zamestnávala vo svojej fabrike v Mladej Boleslavi už 40 zamestnancov, ktorí sa čoraz častejšie pohrávali s myšlienkou elektricky poháňaného bicykla, respektíve motocykla. Netrvalo dlho a rastúca spoločnosť predstavila až 19 motocyklov s 1-, 2- a 4-valcovými motormi. Týmto počinom si pritom duo Laurin – Klement priklonilo na svoju stranu opätovne množstvo nových záujemcov.

Pochopiteľne, spoločnosť si s väčším rozpočtom mohla dovoliť aj lepšie investície. Od motoriek tak Laurin & Klement prešiel k výrobe automobilov. Zaujímavosťou pritom je, že prototyp prvého auta s logom L&K vznikol už v roku 1901. Objavil sa tak aj na výstave vo Viedni, stalo sa tak pritom ešte predtým, ako založil Henry Ford svoju prvú automobilku. Napriek tomu bol takýto automobil pre verejnosť uvoľnený „až“ v roku 1905, pričom išlo o dvojmiestne auto, ktorému pod kapotou bežal litrový 2-valec.

Čo je zaujímavé, automobil L&K zožal veľký úspech a dvojici investorov priniesol ešte viac možností. Nemôžeme sa preto čudovať, že s postupom času sa viacero modelov áut začalo vyvážať aj mimo Európy a Laurin s Klementom to skúsili aj v oblasti výroby nákladných áut, stacionárnych motorov, poľnohospodárskych strojov či autobusov, pričom predovšetkým v poslednej zo spomenutých oblastí opäť prerazili. Duo, ktoré začalo s bicyklami, ale začalo si uvedomovať, že sériovú výrobu samo nespustí.

Aj preto sa automobilka po prvej svetovej vojne začala obzerať po silnom partnerovi, ktorý by jej dokázal poskytnúť skúsenosti i zázemie. Značka Laurin & Klement sa tak stala súčasťou spoločnosti Škodove závody. Odteraz už dcérskej zložke sa v spolupráci so Škodou darilo, veď sériovo začali vyrábať nielen svoj prvý model Laurin & Klement Škoda, ale aj ďalšie, nemenej zaujímavé automobily. Takýto rozmach si spoločnosť však dlho neužila.

Po vojne bol totiž znárodnený, automobilovú divíziu teda oddelili od materskej spoločnosti Škodove závody a stali sa z nej Automobilové závody, národný podnik. Tu zažila spoločnosť prvú väčšiu krízu, veď jej vozový park sa razom zmenšil a o modely L&K už nebol taký záujem. Preto musela stagnujúca spoločnosť prehodnotiť svoju filozofiu a zamerať sa skôr na výrobu jediného modelu.

Ten mal pritom poskytnúť všetko. Dokonalý automobil niesol modelový názov 1101 Tudor, ten pritom záujemcovi poskytol všetko, po čom túžil. Malý, no zároveň priestranný voz inšpiráciu čerpal z predvojnového Popularu, zrejme aj preto sa tešil veľkej obľube. S postupom času sa začala vyrábať jeho 2-dverová verzia limuzíny, Tudor ale prišiel aj vo verzii kabrioletu, kabriolimuzíny či sanitky.

S postupom času si spoločnosť začala uvedomovať, že z modelu 1101 Tudor nemôže ťažiť donekonečna. Dopyt po obľúbenom aute totiž začal postupne upadať, ľudia totiž začali túžiť po niečom modernejšom. Aj toto bol potrebný impulz na tvorbu nových modelov 1200 a 1201, ktorých karoséria ponúkala oceľové plechy. K slovu sa tak dostala aj veľkosériová výroba s nasadením zváracích poloautomatov.

Azda prvý skutočne veľký míľnik so sebou priniesol rok 1964. Osobný automobil nižšej strednej triedy 1000 MB sa snažil priblížiť prakticky všetkým záujemcom. Legendárna „Embéčka“ (MB v názve symbolizuje Mladú Boleslav) ponúkla samostatnú karosériu, ktorá nahradila zaužívaný rúrový rám. Ďalšou výraznou zmenou bol fakt, že motor i prevodovka sa z tradičného priestoru presunuli do zadnej časti automobilu.

Už o niekoľko rokov neskôr sa Automobilové závody, národný podnik, mohli potešiť z obrovského úspechu. Na prelome 60. a 70. rokov 20. storočia totiž 1000 MB nahradila opäť o čosi modernejšia 100. Zmena nastala predovšetkým v brzdovom systéme, kde ponúkla 100 v tej dobe absolútne dosiahnuteľné maximum. Dvojokruhový brzdový systém a využitie kotúčových bŕzd na prednej náprave zaujali verejnosť natoľko, že 100 sa stala vôbec prvým modelom spoločnosti, z ktorého sa predalo viac ako milión kusov.

V nasledujúcom období sa Automobilovým závodom darilo, výraznejšie zmeny tak nemali zmysel. Spoločnosť tak naďalej predstavovala nové, priemerne obľúbené modely, až do roku 1987. Práve tento rok môžeme označiť za ďalší míľnik v histórii Škody, predstavený bol totiž model Favorit. Ten so sebou nepriniesol len opätovné presunutie motora a prevodovky do prednej časti automobilu, ale tiež pohon predných kolies, ktorý bol pre bežných ľudí v Československu do tejto chvíle veľkou neznámou. Favorit zaujal Európu natoľko, že nemecký koncern Volkswagen prejavil záujem o kúpu istej čiastky spoločnosti. Napokon sa tak stalo v roku 1991, Automobilové závody vtedy nemeckému „bratovi“ predali 31-percentný podiel, čím sa im dvere k záujemcom otvorili skutočne dokorán.

Míľnik tretí. Píše sa rok 1994, svetlo sveta uzrel pravdepodobne najlegendárnejší model spoločnosti Škoda, Felicia. Prelomová „Škodovka“ mala vôbec ako prvý automobil z dielne Škody posilňovač riadenia, nechýbali tiež bezpečnostné prvky (airbagy) či ABS. Obrovský záujem donútil výrobcu poskytnúť trhu viac ako 1,4 milióna kusov Felicie. Ešte počas výroby tohto modelu získal mladoboleslavskú automobilku do kompletnej moci Volkswagen.

Pod Volkswagen spadá Škoda dodnes. Nutné je pritom dodať, že hoci by ako samostatná jednotka nebola viazaná, bez potrebnej pomoci z Nemecka, zahraničnej výroby a dodávky dielov či nemeckého know-how by sa v súčasnosti nemusela tešiť obrovskej obľube.

Ak sa na spoločnosť Škoda pozrieme od vzniku servisného strediska Laurin & Klement, potom môžeme vravieť o celkovej produkcii automobilky vo výške viac ako 16 miliónov kusov. Predpokladá sa, že Škoda bude naďalej rásť, a to nielen vďaka svojim súčasným modelom Rapid, Fabia, Citygo, Superb, Yety a Octavia, ale aj vďaka pripravovanému SUV.

Zdroj: Škoda