Nasadli sme, vozili sa (video na našom Youtube) a čím dlhšie sme používali toto auto, tím viac sme sa presviedčali o tom, ako veľmi, ale veľmi príjemne sme prekvapení a ako dobre sa bavíme. Taký je Seat Leon v trojdverovej verzii Sport-Coupe, výbave FR čiže Formula Racing s benzínovým turbomotorom o objeme 1,4 litra a výkonom 140 koní.



08 interier 96 dpi

Sadáme si za volant

V takzvanom segmente nižšej strednej triedy má koncern Volkswagen dosť konzervatívnejších modelov – VW Golf, Audi A3, Škoda Octavia – na to, aby si mohol dovoliť aj odvážnejší kúsok. Preto Seat Leon schováva podvozok a mnoho dielov spoločných s vyššie menovanými do štýlovej karosérie s ostrými linkami. Hranami je posiaty celý exteriér vrátane spätných zrkadiel. Skúšame, či sa na prelisoch na dverách nedá porezať, ale hlavne sa pýtame – je tento dizajn výsledkom nových technológií lisovania kovov? Ak nie, prečo sme doteraz na cestách nevídali takto agresívne rezané autá?

Dizajn plechov je zladený so „svetelným podpisom“ auta – nástup LED diód vo svetlách dizajnérom otvoril nové možnosti a začali špekulovať nad tým, aby autá jednej značky boli spoľahlivo identifikovateľné aj v noci, podľa tvaru svetiel. Okrem toho v predku auta podvedome hľadáme tvár a jej pohľad – agresívny, mierumilovný, majestátny. BMW má svoje krúžky, Audi svoje linky, Seat dostal zrezané trojuholníky. Tým navyše na diaľnici uhýbajú aj väčšie a drahšie autá.

14 spredu

Prvé sadnutie za volant

Náš Leon je v trojdverovej verzii SC (Sport Coupe), takže výmenou za druhý pár dverí by mal ponúknuť viac emócií. Prvou emóciou je hnev nad dlhočiznými dverami, ktorými budete na parkoviskách otĺkať ostatné autá, aby ste mohli vystúpiť. Pookrejete hneď, keď nastúpite cez hliníkové prahové lišty a zbadáte prvky športovej výbavy FR. Športové sedačky s výborným bočným vedením, naozaj krásny štvorramenný volant s multifunkčným ovládaním a červeným prešívaním. V nami testovanom aute bola palubná doska za príplatok ozdobená červeným obkladom – na prvý pohľad trochu krikľavé, ale – k španielskemu autu sa červená predsa hodí.

Leitmotív LED diód svetiel pokračuje aj v interiéri, na želanie dostanete čítacie lampičky vpredu a vzadu, osvetlené zrkadlá v slnečných clonách a osvetlenie priestoru pre nohy. Nami testovaná verzia FR mala navyše v štandardnej výbave osvetlenie vo dverách, ktoré sa mení podľa zvoleného jazdného režimu  ̶  červená pre Sport, biela pre ostatné “nudné” režimy.

Výbava Seatu Leon je navrhnutá s ohľadom na mladých ľudí. Tí ocenia na prvý pohľad badateľné LED svetlá alebo výborný audiosystém. V ponuke je 4, 6 alebo 8 reproduktorov podľa verzie alebo na želanie Seat Sound system s 9 reproduktormi a subwoofer pod batožinovým priestorom v rezerve. K tomu sa pridávajú vstupy na USB kľúč, iPhone, 2 SD karty aj Bluetooth. Pre otcov je k dispozícii aj tradičná CD mechanika. Spomenieme ešte jednu vychytávku pre zábudlivé hlavy  ̶  viete si nastaviť, že ak naštartujete a systém nedetekuje váš mobil prostredníctvom Bluetooth, auto vás upozorní na palubnom počítači, že ste si ho zrejme zabudli doma. Milé.

06 pripojeny telefon

Prvé nastavenie režimu Sport

Od výkonu Leonu sme nemali veľké očakávania – jedna-štvorka je presa len jedna-štvorka – aj keď 140 koní dvíhalo varovný prst. V meste je motor tichý, príjemne pružný, rýchlo po rozbehu môžete zaradiť štvorku či päťku a asistent rozbehu do kopca pomáha na upchatých výjazdoch na diaľnice a v garážach nákupných centier.

Roztočili sme to až za mestom. Tlačidlo „Mode“ na palubnej doske dostanete len vo výbave FR a prepína jazdné režimy – my sme si, samozrejme, vybrali Sport; ostatné ECO, Normal a Individual ostali na ocot. V tomto režime príjemne stuhne riadenie a auto agresívnejšie ide za plynom. Ak si objednáte adaptívny podvozok DCC, v režime Sport stuhne aj ten. To je všetko pekné, ale ešte pred pár rokmi to bol vodič a jeho správanie, ktoré diktovalo režim jazdy, nie gombík na palubnej doske.

09 zadok s modelkou

Auto ťahá naozaj veľmi svižne a zážitku pomáha aj zvuk motora od dvojitej koncovky výfuku (ďakujeme, výbava FR!). Auto akceleruje tak dobre , že sme sem-tam nestíhali radiť všetkých 6 stupňov (Seat ponúka šesťstupňový manuál ku všetkým motorizáciám okrem 1,2 TSI, ktoré má iba 5 stupňov). Nedá nám nespomenúť aj naozaj veľmi spoľahlivé brzdy, za ktoré dávame ďalší palec hore. Seat Leon FR nás bavil a to veľmi slušne. Dokonca sa naň dobre pozerá, lepšie než na nudný VW Golf.

Keď sa chcete v aute zabaviť v rámci predpisových rýchlostí a za dobré peniaze, SLOVAK MAN vrelo odporúča. Zatlačenie do sedadiel hore kopcom na päťke snáď hovorí samé za seba. Túžobne si predstavujeme, čo s týmto ľahkým autom robí 1,8 TSI so 180 koňmi alebo práve uvádzaná verzia Cupra s 280 “splašenými kobylami” a upraveným podvozkom. Pre úplnosť ešte dodáme, že odhlučnenie auta je na veľmi vysokej úrovni, aj pri jazde na diaľnici vyššími rýchlosťami idete pekne potichučky.

Prvý náklad

Ešte jedna drobnosť – počas našej testovacej jazdy sme potrebovali odviesť kancelársku stoličku. Samozrejme, že trojdverák ju s prehľadom zhltol, ale príjemne nás prekvapilo, ako jednoducho sa sklápajú zadné sedadlá. Žiadne vyklápanie sedákov alebo vyberanie opierok hlavy – stlačíte tlačidlo a sedadlá skočia do úplnej roviny.

13 zozadu

Výbava a špecialitky

 Adaptívny tempomat so systémom Front Asisst

Tempomat, ktorý sám udržiava odstup vozidlom pred vami. Dobrzďuje a v prípade uvoľnenia jazdného pruhu zrýchli späť na vami nastavenú rýchlosť. Odstup od vozidla pred vami si viete nastaviť v rozmedzí 1-5 sekúnd; dokonca si môžete zvoliť, ako “svižne” má zrýchľovať v troch režimoch: ECO, Normal a Sport. Na Slovensku naozaj odporúčame – ísť na úseku D1 Trnava-Bratislava s 5-sekundovým odstupom je zážitok na dlhé chvíle pri pive. Ostatní vodiči si totiž myslia, že ste radar, alebo že vám (minimálne) šibe a dávajú vám to značne najavo. S automatickou prevodovkou (dvojspojková DSG – 6-stupňová k nafťákom a 7-stupňová k benziňákom) dokáže auto samo úplne zastaviť (napríklad v meste na semafore) a po rozbehnutí sa vozidla pred vami ho nasleduje bez toho, aby ste museli vykonať čokoľvek okrem točenia volantom.

Ak aj práve nemáte zapnutý tempomat, funkcia Front Asisst dáva pozor na situáciu na ceste pred vami, a než by malo dôjsť ku kolízii – napríklad so stojacim autom v kolóne – bezpečne zabrzdí za vás, po tom, ako ešte stihne upozorniť zavibrovaním volantu.

Asistent udržania vozidla v jazdnom pruhu

Spojením tejto a predchádzajúcej funkcie sa dostávate do stavu, keď rozmýšľate (najmä na diaľnici), prečo ešte musí niekto v aute šoférovať (v skratke: pretože zákony). Pri zapnutej funkcii sa vozidlo decentnými zásahmi do riadenia udržuje v práve idúcom pruhu. Pri priblížení sa k prerušovanej alebo plnej čiare vás auto samo vráti naspäť medzi dve čiary. Nebojte sa, sila odvrátenia je “taká akurát”  ̶ pri nepozornosti vás vráti do pruhu, ale bez najmenšieho pretlačovania viete aj so zapnutou funkciou prechádzať z pruhu do pruhu. Pre úplnosť dodáme, že funkcia neplní režim autopilota, šoférovať a držať auto musíte sami. Skúsili sme celkom pustiť volant a po niekoľkých odhodeniach od bočných čiar (na striedačku ľavá s pravou) vám auto oznámi, že máte prevziať kontrolu nad vozidlom.

05 budiky v tme

Palubný počítač, ktorý pindá do prevodových stupňov

Ak si zakúpite nový Seat s palubným počítačom, pripravte sa na menšie “pindanie” do toho, aký prevodový stupeň máte zaradiť. Samozrejme, slušne  ̶  iba vizuálne, žiadne pípanie. Auto vám odporúča preradiť skôr, než by ste tak spravili intuitívne. Má to znižovať spotrebu, ale zdá sa nám, že v tak nízkych otáčkach sa motor trochu trápi.

Automatické vypínanie motora pri zastavení vozidla

Ak ste zvyknutí jazdiť na aute, ktoré nemá systém štart/stop, prvé vypnutie motora na semaforoch vás môže prekvapiť. Možno ani nie samotné vypnutie – pri tak tichom motore a hlučnej aparatúre ho ani nezbadáte – ale skôr to štartovanie po stlačení spojky. Štart/stop systém rýchlo nahodí motor, aj keď vám zhasne pri rozbiehaní. Počas státia štartuje, ak si to vyžaduje klimatizácia či posilňovač bŕzd.

04 kaslik 96dpi

Detekcia únavy

Ďalšia vychytávka od Seatu je detekcia únavy. Počítač na základe vašich pohybov analyzuje vaše správanie a učí sa váš jazdný štýl. Ak niekedy vyhodnotí, že nemáte kontrolu nad vozidlom, zaznie: DŔŔŔŔŔŔŔ  ̶  daj si pauzu, človeče!

Asistent diaľkových svetiel

Ďalšia fíčurka z kategórie “nestaraj sa o nič”. Auto rozpozná, že oproti vám ide iné vozidlo a diaľkové svetlá vypne. Po prejdení vozidla ich opäť zapne. Praktické.

Automatické zabrzdenie v prípade nehody

Seat myslí na vašu bezpečnosť naozaj pri všetkých možných scenároch. V prípade, ak by vás nabralo auto zozadu, Seat automaticky zabrzdí a snaží sa tak zamedziť sekundárnej kolízii. Počíta totiž s tým, že náraz zozadu hodí auto do ďalšieho vozidla pred vami, ku prechodu či do protismeru. Túto funkciu majú v sérii všetky nové vozidlá Seat.

787

Novinky zo Seatu

Kombík aj ako štvorkolka

Seat minulý mesiac uviedol aj verziu ST čiže kombi, ktoré si môžete objednať aj v prevedení 4×4. Mali sme možnosť vyskúšať aj túto verziu, no nebola to výbava FR a na zábavnosti jazdy sa to okamžite odrazilo. Keď si nemôžete zvoliť režim Sport… no jednoducho, nudili sme sa. Čo však treba ku kombíku povedať je fakt, aký veľmi praktický pomocník pri prevozoch batožiny či tovaru toto auto je. Sedadlá sa sklápajú priamo z batožinového priestoru stlačením tlačidla. Horné plató je rolovacie, takže neprekáža a nemusíte riešiť, kam s ním. Pri klasickej 5-dverovej verzii je toto plató pevné, ale je naň špeciálny priestor v dvojitej podlahe, takže takisto nemusíte rozmýšľať, kam s ním. Dizajnéri a konštruktéri premýšľali nad situáciami zo života a preto pre Seat ešte jeden palec hore.

15 KOMBIK

Seat Leon Cupra

V marci uviedol Seat na trh športovú verziu Leonu s prívlastkom Cupra. Je dostupný v trojdverovom aj päťdverovom prevedení, ale má upravený podvozok, väčšie kolesá a ešte agresívnejšie nárazníky. Ponúka sa v dvoch výkonových verziách – 265 a 280 koní z dvojlitrového štvorvalca s turbom, ktorý poznáme už z Volkswagenu Golf GTI. Rýchlejšia verzia s dvojspojkovou prevodovkou DSG zrýchli z nuly za stovku za skvelých 5,7 sekundy. Seat Leon Cupra drží rekord najrýchlejšieho auta s pohonom predných kolies na okruhu Nürburgring Nordschleife, ktorý prešiel za 7 minút a 58,4 sekundy.

14 cupra

 

Foto: Seat, TheVisionPhotos, Ondrej Adamec

PREHĽAD RECENZIE
Celkové hodnotenie
AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO: