Predstavte si, že vidíte po železničnej trati prechádzať nákladný vlak, ktorý zrazu zastaví uprostred poľa. Zatiaľ to vyzerá ako celkom obyčajná záležitosť. Z ničoho nič sa však strecha jedného vozňa otvorí a z jeho vnútra sa vztýči raketové silo, z ktorého vyštartuje balistická raketa na svoj cieľ. Možno vyzerá táto predstava ako vystrihnutá z bondovky, no práve takto vyzeral pravdepodobne najzaujímavejší raketový komplex z čias Studenej vojny, ktorý pomaly po jej konci upadol do zatratenia. S súčasnosti sa však chystá jeho návrat, ba dokonca v modernom formáte!



Bolo ich dvanásť. Dvanásť vlakových súprav, ktoré brázdili trate ZSSR ako obyčajné nákladné vlaky, no v skutočnosti niesli vo svojich útrobách tri balistické rakety RT-23 Molodec, v označení NATO SS – 24 Scalpel. Každá z týchto rakiet niesla až desať samostatných jadrových hlavíc MIRV, každú o sile 550 kilo ton TNT.

Tieto Bojové železničné raketové komplexy, BZRK 15P961 Molodec, boli vo svojej dobe doslova nočnou morou pre NATO. Dôvod je v podstate jednoduchý. Ich trasy nikdy neboli fixné, no čo bolo ešte horšie, nedali sa takmer vôbec vystopovať satelitmi, keďže aj pri pohľade z kozmu vyzerali ako obyčajné vlaky. A ak stáli na železničnej stanici medzi ďalšími nákladnými vlakmi, nedali sa už vôbec zaregistrovať. Mali však aj nevýhody. Súpravu museli kvôli vysokej hmotnosti ťahať až tri lokomotívy. Kvôli hmotnosti samotnej rakety, takmer 105 ton, museli byť upravené aj samotné podvozky. V komplexe sa nachádzal aj vagón pre veliteľské stanovisko a vagóny pre ostatnú obsluhu a stráž komplexu. Jeden takýto vlak s 15 vagónmi, z ktorých tie s raketami vyzerali ako mraziarenské vozne, znamenal jeden pluk s takmer osemdesiatimi mužmi.

Komplex, testovaný od roku 1987 a nasadený do výzbroje v roku 1989, sa stal takou hrozivou zbraňou, že bol okamžite zaradený na likvidáciu v rámci zmluvy START 2 z roku 1993. Posledný komplex bol vyradený z prevádzky v roku 2007. Jeden z týchto komplexov sa dnes nachádza ako exponát na Varšavskej stanici v Petrohrade, ktorá je dnes železničným múzeom.

V súčasnosti sa ale chystá návrat tejto zbrane do výzbroje, no tentoraz v novom prevedení. Na vývoji sa začalo pracovať od roku 2012. V tento rok boli vyhlásené aj prvé plány vývoja nového komplexu. Predpokladá sa, že prototyp bude hotový už v roku 2018. Raketa RT – 23 bola nahradená 23 metrovou raketou RS-24 Jars. Vďaka nižšej váhe rakety, 49 ton, bude komplex zahrňovať až 10 týchto rakiet. Každá raketa s doletom cez 12 500 km môže niesť od 4 do 10 bojových hlavíc o sile 150 – 250 kiloton TNT a dosahuje rýchlosť cez Mach 20. Jedná sa o jednu z najmodernejších medzikontinentálnych balistických rakiet Raketových vojsk strategického určenia (RVSN) Ruskej federácie.

Ďalšími, zatiaľ nešpecifikovanými vylepšeniami by mali byť systémy elektronického boja, stealth technológie a novinky v oblasti obrany samotného komplexu. Podľa konštruktérov by vypátranie tohto komplexu pomocou satelitov nemalo byť vôbec možné.

Predpokladá sa, že do roku 2020 by malo byť vyrobených 5 takýchto komplexov, ktoré budú niesť označenie Barguzin, v rámci kompletnej modernizácie raketových vojsk.

Foto: youtube.com