Tesla Model S: Mysleli ste si, že elektrické autá sú prdítka s dojazdom pár desiatok kilometrov a výkonom jednolitráka? Zvýšte svoju pozornosť, padnete totiž na zadok.



Nikola Tesla

Nikola Tesla bol geniálny fyzik a vynálezca srbského pôvodu, ktorý pôsobil v 19. storočí. Hovorí sa, že predbehol dobu tak, že ešte dnes sme pozadu  ̶  podaril sa mu napríklad pokus o bezdrôtový prenos elektrickej energie. Tesla Motors využíva schému elektromotora odvodenú od Teslovho patentovaného návrhu z roku 1882, aj preto teda  ̶  nie náhodou, vznikol názov Tesla Motors.

Tesla Motors

Jednu z najmladších automobiliek na svete založili v roku 2003. Jej sídlo je Kalifornia, Silicon Valley. Určite nie je prekvapujúce, že v tomto údolí sídlia firmy ako Microsoft, Apple, Facebook či Google. Šéf Elon Musk je zakladateľom spoločnosti PayPal, ktorá prevádzkuje online platobnú bránu a okrem iných podnikateľských aktivít sa venuje napríklad vývoju solárnych panelov, čo nie je úplná náhoda, ako zistíte po prečítaní článku.

Tesla Model S

Viete, čo dokážu dnešné smartfóny. A teraz si predstavte, že podobne ako šikovný telefón sa správa vaše auto. A nie len tak hocaké. Tesla Model S P85+, na ktorom sme sa mali možnosť voziť, si nás absolútne podmanila. Toto je auto budúcnosti, ibaže, a to je veľmi vzrušujúce, sme v dobe, keď ho môžeme mať už v súčasnosti. Ako kedysi prišiel iPhone a nikto nevedel pochopiť, prečo ten telefón nemá žiadne tlačidlá, tak dnes prichádza Tesla a nikto nevie pochopiť, prečo nemá… veď čítajte ďalej.

Tesla Model S

Čistokrvný elektro

Toto auto je prevrat, revolúcia a povstanie v jednom. Žiaden spaľovací motor, žiaden hybrid. Čistokrvný elektromobil. Po vyskúšaní Tesly však elektromobily, ktoré aktuálne na našom, ale aj svetom trhu ponúkajú bežné automobilky, môžeme s čistým svedomím prehlásiť za smiešne krabičky. Hlavnou nevýhodou konkurenčných eletro-modelov od „normálnych“ značiek, ako je VW e-Up, BWM i3 atď… je maličká kapacita batérií, vysoká doba nabíjania, krátky dojazd a hlavne nízky výkon.

Držte si klobúky

Toto všetko, čo vieme o elektromobiloch, popiera Tesla Model S. Náš model P85+ má batériu o kapacite 85 kW, čo znamená aj 500-kilometrový dojazd. Slušné, ale… jej výkon je, držte sa, 421 konských síl! A nabíjanie? Do 90 % batérie (odporúčané nabíjanie, keď je dojazd 366 km) trvá na bežnej nabíjačke dostupnej na Slovensku niečo cez hodinu, na supernabíjačke od Tesly (zatiaľ najbližšia vo Viedni) asi 40-45 minút.

Tesla Model S

Prvý dojem

Keď sme po prvýkrát videli Teslu Model S na vlastné oči, napadlo nás, či ide o nejaké nové Aston Martin. Tesla Model S je neskutočne krásna. Karoséria, ktorú tvorí z 97 % hliník, má úžasné krivky. Tvary predných svetlometov pretiahnuté do bokov spolu s maskou dávajú prednej časti auta patričný výraz dravca. Zadok je nemenej sexy, športový, moderný a pritom ide o futuristický automobil zajtrajška, ale vyzerá ako špičkové športové vozidlo dnešnej doby. Presne takto si predstavujeme auto budúcnosti v našich snoch.

Nastupujeme

Kľúčik, ktorý je vyhotovený v tvare tohto auta, sa nikde nevkladá, iba ho máte pri sebe. Viete si nastaviť (nastavuje sa tu podľa vášho želania skoro úplne všetko), že sa po priblížení k vozidlu s kľúčom auto odomkne a vy iba otvoríte a zavriete dvere s neuveriteľne vypracovaným madlom. Usadáte za volant a máte pocit… že ste v Tesle. Nijako inak ten pocit nevieme opísať, pretože v žiadnom z áut, v ktorých sme doteraz sedeli, nemáme tak úžasný zážitok z prístrojovej dosky, ktorá je kompletne celá jeden veľký LCD displej, a ovládacieho panela, teda, pardon  ̶  LCD monitora s veľkosťou obrích 17 palcov. Interiér a celá atmosféra v kokpite je jeden veľký zážitok.

Tesla Model S

Všetko ako v smartfóne

Na stredovom LCD displeji sú v hlavnom menu: Media  ̶  hudba, Navigácia  ̶  Google Maps, Google Earth a hlasová navigácia, Energia  ̶  stav batérie, spotreba, Web  ̶  internetový prehliadač, Kamera  ̶  zadná cúvacia kamera s možnosťou pustenia kedykoľvek počas jazdy, Telefón  ̶  ovládanie pripojeného mobilného telefónu bez Bluetooth. Dá sa použiť ako jedna veľká obrazovka, alebo rozdeliť na polovicu, z ktorej v každej z nich máte iné „menu“. Na spodku displeja je potom ovládanie klimatizácie. Hadrwarové tlačidlá sú v Tesla Model S iba dve  ̶  jedno je na výstražné smerovky a druhé na otvorenie priehradky spolujazdca.

Tesla Model S

Internet v aute zadarmo

Nechceli sme veriť, až kým sme na vlastné oči nevideli, ako funguje internet. Rýchlosť je štandardné 3G a po celej Európe ho máte od Tesly naozaj ZDARMA. Ak by vám aj internet nefungoval (nedostatok signálu…), auto má WiFi, takže mu viete urobiť hotspot zo svojho smartfónu. A samozrejme, doma v garáži sa napojí na vašu domácu WiFi. Treba povedať, že otázka, či bude internet v Teslách dostupný zdarma naveky ešte nie je zodpovedaná, zatiaľ sa garantuje na 4 roky od kúpy. Nakoľko sa však cez internet vykonáva aj servisná diagnostika a fungujú cezeň aj poplašné zariadenia bezpečnostných prvkov, ale aj množstvo iných funkcií, je možné, že sa táto lehota pretiahne, alebo príde nová technológia. Uvidíme, 4 roky je zatiaľ dlhý čas.

Tesla Model S

Ovládanie hlasom/Audio

„Play Nothing Else Matters from Metallica“, poviete autu po stlačení tlačidla Voice na volante a o pár sekúnd vám z reproduktorov naozaj skvelého audia hrá táto tradičná ploužáková hitovica. Auto má v sebe službu podobnú Spotify alebo Deezer (služba sa volá Rdio a jej mesačný poplatok je 6,99 €), ktorá obsahuje obrovskú databázu streamovanej hudby, a nakoľko máte internet v aute zdarma, púšťate si, čo chcete  ̶  v ponuke je, samozrejme, aj slovenská hudba. CD-čka vám v tomto aute prídu ako totálny archaizmus. Sú tu 2 USB porty, môžete teda pripojiť USB kľúč či disk s ďalšou porciou hudby. Napriek svojmu 17″ displeju však v aute neprehráte na strednom paneli žiadny film ani video. Dokonca sú zablokované videoslužby ako Youtube a pod.  ̶  pre americkú legislatívu zákazu pozerania filmov počas jazdy autom.

Tesla Model S

Go Tesla Model S!

Usadili sme sa, rozdýchali vzrušenie, že sedíme v aute ďalších generácií a rozhodli sa vyraziť a otestovať toto elektrožihadlo. Siahneme teda do priestoru, kde sme zvyknutí, že sa nachádza prevodová páka, aby sme zistili, že tu nie je, rovnako tak ani páka ručnej brzdy. Sú tu síce režimy ako na automatickej prevodovke: P, D, N, R, ale prepínajú sa páčkou pod volantom, kde je vo väčšine nám známych automobilov ovládanie stieračov (tie sa ovládajú spodnou z dvojice páčok pod volantom na ľavej strane). Stlačíme brzdu, zaradíme D-čko, ako sme zvyknutí z automatu. Aha, a ako vieme, že sme naštartovali, keď nič nepočuť? Musíme vyskúšať  ̶  púšťame brzdu a auto sa rozbehne…

Tichučko

Bez zvuku… Pri jazdení na Tesle naozaj nepočuť nič okrem slabučkého zvuku elektromotora, ktorý o sebe najviac dáva vedieť, ak pridáte ostrejšie plyn, teda vlastne, ehm, energiu :-) Inak vnímate iba hlučnosť pneumatík na krásnych 21″ diskoch. Iste si poviete, že by vám chýbal zvuk tých 421 koní. Na  bezhlukovú jazdu si však rýchlo zvyknete. Na Teslu  ̶  z vlastnej skúsenosti môžeme s čistým svedomím prehlásiť  ̶  si zvyknete neskutočne rýchlo. Je to brutálne návyková záležitosť, a ak sa raz odveziete, máte problém  ̶  chcete si ju totiž kúpiť. A po tom, čo si prečítate ďalšie výhody, zabudnete na to, že autá majú zvuk spaľovacieho motora…

Tesla Model S

Rekuperácia  ̶  nový štýl jazdy

Čo vám príde na prvý dojem veľmi čudné, je spôsob využívania brzdnej sily. Prejavuje sa to tak, že po pustení plynového pedála auto začne brzdiť. Nie prudko  ̶  asi ako keď pohladíte brzdový pedál na klasickom aute. Ide o tzv. rekuperačný režim (ktorý viete aj vypnúť, resp. minimalizovať), pri ktorom sa batérie auta takýmto brzdením dobíjajú. Štýl jazdy je teda dobré zmeniť  ̶  miesto voľnobehu ísť niekde na stred plynu, a keď brzdiť, tak rekuperáciou. Celkom výrazne tým predlžujete dojazd. Ale samozrejme, je tu aj klasický brzdový pedál, nič sa nebojte :-)

Jazdné vlastnosti

Jedným slovom: fantastické! Vďaka tomu, že v celej podlahe auta sú rovnomerne rozložené batérie, máte ťažisko „proklatě nízko“. Auto, napriek tomu, že to je zadokolka (alebo pre priaznivcov zadokoliek skôr vďaka tomu :-) ), drží naozaj fantasticky aj pri rýchlejších prejazdoch zákrutami, za čo môže ultramoderný hydraulický  ̶  výškovo nastaviteľný podvozok a, samozrejme, dokonalá Tesla elektronika  ̶  kontrola trakcie, ESP a všetky najmodernejšie podporné systémy pre vodiča. Nám trošku, najmä v zápche prekážalo, že tempomat nie je adaptívny a neposúvame sa v kolóne bez manévrovania s pedálom.

Tesla Model S

Skúšame, čo to dá

Zrýchlenie? Ak vypnete trakčnú kontrolu, dostanete sa z nuly na stovku za 3,9 s. Bez srandy! So zapnutou trakčnou kontrolou je to 4,4 s. To, čo elektromobil, a tento obzvlášť, robí obrovským konkurentom pri pretekaní sa s inými autami so spaľovacím motorom je fakt, že nemáte žiadnu prevodovku. Prevodový stupeň je tu iba jeden, takže nestrácate žiaden čas preraďovaním rýchlostí. To kontinuálne zrýchlenie je ohromujúce. Výkon a zrýchlenie sú dokonca pri akejkoľvek rýchlosti rovnaké, takže rovnako rýchlo auto zrýchli zo 100 km/h na 200 km/h. Škoda iba, že je rýchlosť obmedzená na 210 km/h, radi by sme vedeli, ako rýchlo to naozaj vie ísť. Pripravuje sa však tzv. „Autobahn pack“  ̶  zvýšenie obmedzenia pre európskych vodičov, ktorí škemrajú o vyššiu rýchlosť najmä na neobmedzených nemeckých diaľniciach.

Zážitok z jazdy

Niektorí vodiči áut, ktorých sme obehli v zlomku sekundy, si možno ani nestihli všimnúť, že sme ich obehli. S týmto autom máte znova ten pocit 18-ročného chlapca, ktorý má neskutočnú chuť sa voziť. Všetci vám prekážajú, všetci idú pomaly. Ste tu vy, cesta, zákruty, brzda, volant a plyn. Hlavne plyn :-) Viete, že ktokoľvek sa postaví vedľa vás na križovatke, nemá najmenšiu šancu, pretože kým si zaradí jednotku alebo mu automat popreraďuje rýchlosti, vy ste už riadny kus pred ním. Nehovoriac o tom, že autá s vyšším výkonom ako 421 koní sa vedľa vás veľmi často nepostavia :-)

Tesla Model S

Servisné služby zdarma

Ak si kúpite bežný nový automobil, musíte chodiť na pravidelné servisné prehliadky, pretože inak prídete o záruku. A tieto servisné prehliadky nie sú teda ktovieako lacné  ̶  vždy sa nájde niečo, čo treba vymeniť, veď to poznáte. Tesla to však s automobilovou revolúciou myslí naozaj vážne: Servis je dobrovoľný a je, podržte sa, zdarma. Ak teda neprídete na servisnú prehliadku napr. po 20 000 km, neprídete o záruku. Predstavitelia Tesly prehlásili, že ich ideológiou je nezarábať na servise, ale všetky zisky mať už zahrnuté v cene auta. U Tesly je tiež revolučné, že technologické novinky, ktoré na danom modeli časom začnú montovať ako základný stupeň výbavy, domontujú aj na všetky doteraz predané autá  ̶  a to tiež zdarma. Možno tak dostanú majitelia aktuálnych vozidiel zdarma aj tie spomenuté adaptívne tempomaty, ak to automobilka bude ponúkať ako súčasť stupňa výbavy, ktorý máte zakúpený.

Oprava auta?

Čo ak sa auto pokazí? Môžete sa tešiť, pretože počas doby opravy dostanete zdarma zápožičku tej najlepšie vybavenej Tesly, aká sa aktuálne v servise nachádza. Majiteľ auta, ktorý nám ho zapožičal, má zo servisu takúto skúsenosť: Bol si v najbližšom servisnom stredisku Tesla Motors vo Viedni vymeniť zimné pneu za letné. Nakoľko má auto hydraulický podvozok, pri výmene pneu je potrebných zopár nastavení. Prišiel, dostal druhé auto, na ktorom sa odviezol domov. Na druhý deň sa vrátil pre svoje auto: Vymenili pneu, urobili servisnú prehliadku a keďže sa zistilo, že medzitým Tesla začala montovať ochranné lišty na batérie v rámci základnej výbavy, domontovali mu ich, samozrejme zdarma. Auto dostal vytepované, povysávané, poumývané zvnútra a zvonka. Pri preberaní dostali obe osoby kávičku. Účet? 0,- €, úsmev rakúskych pracovníkov a popriatie šťastnej cesty domov. Vitajte vo svete Tesla.

model-s-photo-gallery-16

Update, baby!

Update verzie ovládacieho software prebieha tak, ako ho poznáme zo smartfónov. Cez internet dostanete na palubný počítač (mimochodom, konečne dostáva palubný počítač význam „počítač“) informáciu, že je dostupná aktualizácia softwaru s prehľadom noviniek. Auto sa vás opýta, kedy chcete aktualizáciu nainštalovať. Nakoľko to trvá asi 30 minút, odporúča sa aktualizácia počas nočných hodín, aby vás nijako neobmedzovala v používaní auta. Ráno sadnete a vyskúšate si novinky, ktoré sú často na hranici hardwarových úprav  ̶  v poslednej aktualizácii napríklad pribudol asistent rozjazdu do kopca alebo tiež vyššie spomenutá hudobná služba. Jednou z hlavných vychytávok najbližšej aktualizácie softwaru bude „naplánovanie štartu“. Zadáte Tesle, že chcete vyraziť ráno o 7:00. Auto automaticky vyhodnotí, kedy má nabíjať, aby ušetrilo čo najviac energie (nočný prúd je lacnejší a v nastaveniach viete zadať, odkedy dokedy je u vás nočná tarifa). A samozrejme, o 7:00 bude auto vyklímované alebo vyhriate na vami zadanú teplotu.

Tesla Model S

Všetko sa dá nastaviť!

Ako vyššie spomenutá funkcia rekuperačného dobíjania batérie počas brzdenia, aj naozaj veľké množstvo nastavení sa dá prispôsobiť. Viete si napríklad nastaviť, pri akej rýchlosti sa má znížiť podvozok alebo zavrieť/privrieť strešné okno. Tých nastavení je tu asi toľko ako v bežnom smartfóne, ak nie viac. Na vývoji Tesly sa totiž podieľala spoločnosť Apple a musíme uznať, že to zanechalo stopy v intuícii ovládania aj v dizajne celého ovládacieho softwaru  ̶  a to veľmi pozitívne.

Tesla Model S

Profily užívateľov

Tak, ako máte svoj profil na počítači, aj v Tesle máte svoj profil. Zapamätajú sa všetky vaše nastavenia, história jazdy, nastavenie sedačky a volantu, všetko si Tesla zapamätá a po zvolení vášho režimu všetky vaše nastavenia obnoví. Ak auto požičiate (napríklad synovi či personálu hotela), zvolíte režim „Hosť“, kde viete obmedziť počet najazdených kilometrov, maximálnu rýchlosť a pod…

Nabíjanie Tesla Model S

Určite vás zaujíma, koľko toto auto „žerie“ a ako sa dobíja. Je nabíjanie praktické? Netrvá to večnosť?

Pokračovanie doteraz na manmagazin.sk nezverejnenej časti článku: Redakčný test: Tesla Model S P85+: Nasadli sme, odpadli sme!

Ešte predtým, ako si pozriete video na našom Youtube kanáli, kde je celý proces nabíjania zdokumentovaný, odpoveď je aj tu: 80 % batérie je nabitej za 20 minút ak nabíjate na supernabíjačke od Tesly. Na Slovensku zatiaľ taká nie je, ale máme ju na skok z Bratislavy  ̶  vo Viedni. „To si akože pôjdem nabíjať auto do Viedne?“ poviete si. Pokiaľ máte chuť sa odviezť, prečo nie. Energia zo všetkých aktuálnych nabíjačiek na Slovensku a v okolitých krajinách je momentálne zadarmo a je garantované spoločnosťou Tesla, že zo supernabíjačiek, ktorých pribúda každým rokom veľké množstvo, aj navždy zdarma zostane. Tesla totiž buduje supernabíjačky so solárnym napájaním  ̶  tu je pointa v úvode spomenutých podnikateľských aktivít šéfa Tesly smerom k solárnym panelom. Ak chcete využiť nabíjanie na Slovensku, najrýchlejšie sú momentálne nabíjačky CHAdeMO, ktoré sú zatiaľ zdarma a ich rýchlosť nabíjania je priemerne okolo 200 km dojazdu za 1 hodinu nabíjania. Tieto čísla sú však veľmi variabilné a záleží na tom, v akom štádiu vybitia je vaša batéria.

Pozrite si tiež: Video bonusy (3x) k redakčnému testu Tesla Model S P85+

Najrýchlejšie sa totiž nabije prvých 80 % batérie  ̶  to trvá asi iba 40 % času. Nabitie zvyšných 20 % batérie trvá 60 % času. Na bežné jazdenie sa však neodporúča nabíjať batériu úplne doplna a pre jej čo najdlhšiu životnosť by ste sa mali pohybovať pri bežnom jazdení medzi 60 % a 90 % kapacity. Ak vás zaujímajú presné časy nabitia pri úplnom vybití, tu sú: Nabitie s bežnou domácou elektrickou zásuvkou (230V/13 A) z 0 % do 90 % kapacity batérie (365 km dojazd) trvá 26,5 hodiny a stojí 15 € pri cene 0,19 € za kW/h. Dobíjanie z 5-kolíkovej domácej zásuvky Type II 400 V/16 A (taká tá veľká okrúhla vysokonapäťová zásuvka, ktorá je v rodinných domoch) trvá 6,5 hodiny a stojí 14 €. Je však iba otázka času, kedy prídu na Slovensko supernabíjačky od Tesly (najneskôr budúci rok) a doma si budeme musieť dobíjať iba nevyhnutné množstvo energie. V zahraničí sú bežné nabíjačky v garážach/na parkoviskách firiem, kde ľudia pracujú.

Množstvo nabíjačiek na území Slovenska

Od 14. 5. 2014 je v prevádzke sieť 15 rýchlonabíjacích staníc CHAdeMO  ̶  použitie je zatiaľ zdarma. Okrem toho sú v prevádzke ďalšie desiatky „obyčajných“ nabíjacích staníc, s ešte hustejším pokrytím, ktoré sú o výkone 22 kW a dobíjajú 87 km dojazdu za 1 hodinu nabíjania  ̶  všetky sú, samozrejme, tiež zdarma. O nabíjačky teda núdza nie je, Slovensko dokonca patrí pokrytím elektronabíjacích staníc medzi špičku v Európe.

Tesla Model S

Ako prebieha nabíjanie?

Ešte raz dávame do pozornosti video na našom Youtube kanáli, kde je celý proces nabíjania Tesly Model S zaznamenaný. Ak nabíjate v domácnosti, k autu dostanete domácu nabíjaciu stanicu, ktorú pripojíte k 230 V alebo 400 V elektrickej zásuvke. V aute potom máte kábel pre pripojenie do iných bežných sietí a k iným nabíjacím staniciam. Ak nabíjate verejne, je dobré vedieť, či vám niekto nemôže niečo počas nabíjania s autom urobiť alebo kábel odpojiť: nie. Kábel je uzamknutý v zásuvke auta a ak by sa stalo, že by sa prerušil prívod energie, okamžite o tom viete cez svoju mobilnú aplikáciu, kde vidíte aj všetky ďalšie informácie o aute.

Spotreba?

Veľa ľudí zaujíma, aká je spotreba, aký je dojazd pri takej a takej rýchlosti. Treba si však uvedomiť, že cena tohto auta (základný model začína na 55 000 €) je niekde okolo 75 000 € bez DPH. Určite žiaden z týchto majiteľov nemá chuť jazdiť „na spotrebu“, aj keď sa to dá a viete na plné nabitie s týmto modelom prejsť viac ako 500 km. A hlavne: Nabíjačky sú zdarma, čoskoro budú na Slovensku tie od Tesly, pri ktorých spoločnosť garantuje, že budú navždy zdarma, nakoľko budú využívať solárnu energiu. Nemá zmysel rozmýšľať nad spotrebou. Jediné, čo vás zaujíma je, kde si môžete energiu dobiť  ̶  v nákupných centrách aj na Slovensku to začína byť štandard (a tiež samozrejme zdarma), napríklad v nákupnom centre Eurovea Galeria sú dve parkovacie miesta, kde môžete nabíjať. Ak však budete autu „dupať“ a využívať jeho maximálny výkon, prejdete minimálne 300 km s batériou nabitou na 90 %.

Tesla Model S

Dole kopcom nabíjame

Počas testovacej jazdy sme prešli horský úsek Donovaly. Na vrchole kopca bol náš dojazd 321 km a dole na rovinke 326 km. Mali sme, samozrejme, zapnuté rekuperačné brzdenie (režim pusteného plynového pedála) a dobíjali tak pri jazde dolu kopcom batériu. Na tomto konkrétnom úseku sa nám tým dojazd predĺžil o 5 km. Keď sme prišli do centra Banskej Bystrice, nakoľko cesta je stále prevažne mierne z kopca, ukazoval nám palubný počítač dojazd iba o ďalší 1 km menej. Prešli sme teda spolu okolo 30 km a spotrebovali sme energiu za 1 km.

Tesla Model S

Nedá sa ukradnúť

Na svete jazdí okolo 35 000 Tesiel. Žiadna z nich ešte nebola odcudzená a sú na to viaceré dôvody. Základom je systém predaja. Tesla sa predáva iba od výrobcu priamo cez e-shop. Ak sa kupuje „jazdenka“, dokážete podľa VIN čísla odkomunikovať s technickou podporou Tesly históriu a pôvod. Nakoľko v servise vidia polohu, typ auta, VIN kód atď., Tesla je vybavená najmodernejšími technológiami proti odcudzeniu. Bez kľúča s autom nepohnú. Ak s ním pohnú, jedine tak, že sa ho pokúsia odtiahnuť, auto však okamžite vyvolá poplach a nahlási svoju pozíciu, ktorú môžete priebežne sledovať na aplikácii v smartfóne. Ale aj keby sa zlodejom poradilo vyradiť GPS, internet a alarm, nastáva otázka, čo s takým autom? Nemôže ísť do servisu, ktorý má zdarma, nemá žiadnu záruku, žiadne aktualizácie softwaru. V prípade poruchy nemôže servis vykonať diagnostiku, ktorá sa vykonáva na diaľku cez internet. Ak by zlodeji chceli predať auto na diely, niet ich komu predať, pretože servis je iba originál Tesla, nakoľko je zdarma, a tá ich určite nekúpi. Ak by sa aj dostal takýto dielec na nejaké vozidlo, nemohlo by ísť do servisu, pretože tam by odhalili, že má nainštalovaný kradnutý diel. A prečo by sa majiteľ vozidla pripravil o možnosť ísť do servisu, keď ho má zdarma…? Teslu jednoducho nie je dôvod kradnúť  ̶  zlodejom to nemá ako priniesť zisk.

Úložný priestor

Kufre sú dva, vpredu je úložný priestor s veľkosťou 150 litrov a zadný má 1645 litrov, spolu bezmála neuveriteľných 1800 litrov. Zaujímavosť je, že po sklopení zadných sedadiel by sa dalo v aute celkom pohodlne vyspať  ̶  priestorové parametre vyhovujú. Dĺžka plochy po sklopení sedadiel (nie je to však možné do úplnej roviny) je 2 metre a šírka niečo cez meter.

Popis videa: Manželský pár testuje spanie v Tesla Model S počas zimnej noci. Za 7 hodín spánku, počas ktorého si temperovali na 19 °C a vonku bolo 5 °C, minuli presne 47 kilometrov z dojazdu.

Iba cez e-shop

Tesla je revolučná aj v systéme predaja. Žiadny importér, žiadna dílerská sieť  ̶  to všetko by auto predražovalo. Objednať sa dá iba cez internet, kde si môžete auto na želanie vyskladať. Čaká sa tak či tak 3  ̶  4 mesiace a žiadne voľné kusy nie sú skladom. Tesla totiž nestíha vyrábať. Nie autá, ale batérie, ktoré sú tiež revolučné a úplne iné, ako používajú ostatní výrobcovia elektromobilov. Mimochodom, Tesla chce veľmi skoro otvoriť výrobný závod v Európe a vraj poškuľuje aj po Slovensku.

Tesla Model S

Tesla aplikácia do mobilu

Spolu s autom si kupujete aj aplikáciu do mobilu, ktorá funguje na Android, iOS a Windows Phone. Cez aplikáciu viete ovládať celý automobil. Viete vypnúť či zapnúť svetlá, klaksón, vyvolať alarm, ovládať klimatizáciu/kúrenie. Vidíte všetky stavy auta, nabíjací proces, viete auto uzamknúť či odomknúť, otvoriť strechu… No a, samozrejme, vidíte na mape, kde sa auto nachádza, akou rýchlosťou ide, ak ho šoféruje niekto iný. Postrach pre synátorov :-)

Tesla Model S

Záver

Veľa ľudí odrádza od kúpy Tesla Model S cena. Ak však odpočítame pohonné látky, ktoré sú pre toto auto prakticky zdarma, ďalej servis zdarma a internet v aute zdarma, pripočítame ten komfort, výkon a prestíž, ktoré ponúka Tesla Model S, musíme uznať, že toto auto stojí za zváženie aj takej pomerne vysokej investície. Tá voľnosť, kde všade môžete prakticky zdarma cestovať a ten luxus určite stoja za to.

Budúcnosť

Tesla najbližšie pripravuje predaj nového modelu – mestského SUVčka / crossoveru   ̶ Tesla Model X, ktorý sa už teraz dá rezerovať a výrobca sľubuje dodávku začiatkom roku 2016. Výkonovo a dojazdovo má mať podobné parametre ako Model S a očakáva sa aj rovnako vysoká cena.

Tesla Model X

Pre nás menej bohatých sú zase kuloárne informácie o roku 2017/2018, kedy vraj na trh má prísť Tesla Model 3, ktorej cena by sa mala štartovať na 35.000 dolárov. Nakoľko sme ale už postrehli zopár meškaní oproti oficiálnym vyjadreniam automobilky, v blízkej budúcnosti sa radovať z novej ľudovej Tesly v našej garáži určite ešte nebudeme.

Plusy a mínusy

– Zatiaľ nefunguje úplne perfektne GPS (napríklad nemôžete zvoliť alternatívnu trasu), ide však o otázku aktualizácie softwaru, ktorú dostane majiteľ na 100 % zdarma.

– Tempomat nie je adaptívny, tiež ale môže dôjsť k bezplatnej hardware aktualizácii.

+ Viac, ako si dokážete predstaviť.

Tesla Model S

Technické údaje Tesla Model S

Názov: Tesla Model S P85+

Výkon: 310 kW/421 PS

Max. rýchlosť: 210 km/h (obmedzená)

Krútiaci moment: 600 Nm/0  ̶  5.300 rpm

Pohon: zadná náprava

Zrýchlenie 0  ̶  100 km/h: 4,4 s/3,9 s (s/bez trakčnej kontroly)

Spotreba energie: pri nabíjaní z domu v nočnom odbere energie 1,5  ̶  2,0 €/100 km

Záruka: 8 rokov na batérie/4 roky na automobil

Max. dojazd: 502 km

Emisie: žiadne

Dĺžka/šírka/výška: 4.970/2.187/1.445 mm

Batožinový priestor: 150 + 1645 litrov vpredu + vzadu

Hmotnosť: 2100 kg

Cena testovacieho modelu: 75 000 eur bez DPH

Hľadáte prácu? Skúste www.NovyJob.sk

Potrebujete nejakú službu? Skúste www.Sluzbomat.sk