Ak ste si mysleli, že Dacia je pre dedkov alebo lakomcov, že nie je zábavná alebo nemá jazdné vlastnosti vašej pozornosti hodné, pohodlne sa usaďte, pretože sme sami zostali veľmi prekvapení tým, čoho všetkého je toto rumunské vozítko schopné.          



Dizajn

Dizajnovo podarená predná maska so zaujímavým rozložením svetlometov a krytom chladiča na nás pôsobí veľmi športovo a hrdo. Lyžiny na streche s logom Duster vyzerajú zaujímavo, až sa nám tisne na jazyk povedať prémiovo, a aj keď pri pohľade zozadu to nie sú tie pocity ako pri sexy ritke Range Rover Evoque, určite toto auto nie je na pohľad vôbec na zahodenie.

Usadáme za volant

Aj keď v Dusteri sa nesedí zle, predsa len  ̶  ste vysoko, máte rozhľad na cestu, pohodlie končatín nie je ideálne. Neviete si poriadne oprieť ruky a priestor na pravú nohu by mohol byť o kúsoček väčší. Ergonómia sedenia teda nie je najideálnejšia a mierne to potvrdzuje aj možnosť nastaviť si sedenie iba v nevyhnutných smeroch. O možnosti nastavenia volantu (iba hore  ̶  dole) radšej pomlčíme.

Dacia-Duster_2014_1600x1200_wallpaper_25

Štartujeme

Aj keď Duster je vynikajúco odhlučnený, ako náhle stiahnete okienka alebo otvoríte dvere, počujete zvuk, ktorý nie je príliš lichotivý. Konkrétne vám do tanca zahrá DJ Traktor Zetor. No nič moc. Nafťák jednoducho „klepe“, ale to sú dôsledky šetrenia, aby ste si mohli zadovážiť toto auto za cenu, ktorá je, dalo by sa povedať, až z kategórie „smiešnych“.  Benzínová verzia, pokiaľ si ju neplánujete prerobiť na plyn (v ponuke je LPG verzia aj priamo od výrobcu), určite nemá zmysel, pretože ak chcete, aby auto aspoň trošku akcelerovalo s benzínovým motorom o objeme 1,6 16V s výkonom 105 koní, musíte „Dašenku“ vytáčať, čo sa dosť nepríjemne prejavuje na spotrebe. Cenový rozdiel oproti naftovej verzii v strednej výbave „Arctica“ je však podľa cenníka 11 590 € vs. 13 690 €, čiže 2 100 €.

Dacia-Duster_2014_1600x1200_wallpaper_30

Výbava

Čo do výbavy je treba ďakovné telegramy súdruhom do Rumunska smerovať aspoň za tempomat a zadný parkovací senzor (v strednej výbave oboje „Arctica“ s doplatkom 240 € za každú položku),  pretože Dacia vám neponúka také pre nás základné veci, ako automatickú klimatizáciu, LED svetlá alebo nejaké ďalšie senzory. Otravovať vás bude aj nutnosť použiť kľúčik zapaľovania na odomknutie palivovej nádrže. Predsa len sa však ešte zo dve vychytávky nájdu: tlačidlo „Limiter“, s ktorým si viete určiť,  akou maximálnou rýchlosťou by auto malo ísť, a tlačidlo „Eco“, ktoré snáď netreba vysvetľovať a s ktorým sme jazdili jemne pod šiestimi litrami na 100 km so zapnutou klimatizáciou. Tá,ako sme spomenuli, sa do Dusteru montuje bohužiaľ tak, ako aj prevodovka  ̶  iba manuálna.

Dacia-Duster_2014_1600x1200_wallpaper_28

Jazdíme

Duster 4×4 má veľmi krátku jednotku, v meste ju ani nevyužijete a pohodlne sa budete rozbiehať na dvojke. Čo treba na tomto aute dať na piedestál, je podvozok  ̶  veľmi príjemný aj na takú športovejšiu jazdu. V zákrutách vás to podrží, zbytočne sa nenakláňa. Nehučí od kolies, čo sme až nechápali. Po českej D1-tke vás to začne baviť jazdiť :-)

Terén

Počas testu sme zvládli náročný terén, na Slovakia Ring Off-road trase prejdete s dobrým obutím všetky prekážky. Tu práve využijete spomínaný kratučký prvý prevodový stupeň a nebudete ničiť spojku. Režimy nastavenia pohonu sú tu tri: Môžete jazdiť na „dvojkolke“, môžete si zapnúť „automatický režim“, keď auto vyhodnotí, či je potrebné zapnúť zadnú nápravu a aj ju zapne. Tretia možnosť je režim „Lock“, čo je uzavretá štvorkolka, teda stály pohon všetkých kolies, ale iba do rýchlosti 80 km/h. Auto nemá uzávierky diferenciálov, takže pri veľmi náročnom teréne má, samozrejme, problémy s prešmykovaním náprav, čiastočne vás však podrží trakčná kontrola (resp. jej možnosť vypnutia :-)).

Dacia-Duster_2014_1600x1200_wallpaper_1e

Spotreba

Čo sa dojazdu týka, s dobrou spotrebou a zapnutým režimom „Eco“ sme urobili cca 900 kilometrov s 50 litrami palivových hmôt v nádrži. Výrobca uvádza priemernú spotrebu v kombinovanej premávke na úrovni 5,2 l/100 km (mesto 5,7 a mimo 5,0), na ktorú sme sa však počas testu nedostali, najmenej sme dokázali míňať palivo rýchlosťou 5,8 l/100 km.

Audio

Nedá nám nevytknúť renaulťácky vychýrený plastový ovládač rádia na imaginárnej páčke „pod volantom“. Kompenzáciou je aspoň ovládanie hlasitosti na ľavej strane  ̶  priamo na volante. Chválime však rádio CD/MP3 s čelným vstupom USB, Bluetooth handsfree, či dotykový LCD displej.

Dacia-Duster_2014_1600x1200_wallpaper_31

Resume

Dacia modernizovala Duster po necelých 4 rokoch. V skratke, ak chcete lacnú vozbu, kde vás nebude hnevať, že ste niečo niekde odreli a potrebujete ísť aj mimo asfalt, môžeme vám Duster viac ako odporučiť. To, že auto nie je určite dokonalé, už vôbec nie prémiové a lacnota na vás dýcha zo všetkých smerov (plasty, svetlá, ovládacie prvky), je vykompenzované cenou a jazdnými vlastnosťami mimo asfaltu, ale aj na ňom, navyše vyzerá príjemne chlapsky, takže smelo do toho.

Technické parametre:

Motor: nafta, 1,5l dCi

Výkon: 80 kW/109 PS pri 4000 ot./min.

Maximálny krútiaci moment: 240 Nm pri 1750 ot./min.

Typ vstrekovania: priame common rail multi-injection

Prevodovka: 6 st. manuál

Max. rýchlosť: 168 km/h

Zrýchlenie 0-100 km: 12,9 s

1000 m šprint: 34,9 s

Spotreba: (mesto/mimo/kombi/nami nameraná): 5,7/5,0/5,2/5,8

Emisie CO2: 135 g/100 km

Svetlá výška: 210 mm

Objem batožinového priestoru: 408/1570 l

Dacia-Duster_2014_1600x1200_wallpaper_43

Výhody:

+ rozprávkovo nízka cena

+ sexi chlapský dizajn

+ schopnosti v teréne (väčšinu nedokáže využiť)

+ slušný podvozok (jazdné vlastnosti, stabilita, hlučnosť)

+ dCi je tá lepšia verzia

+ 5 ročná záruka

+ doplnené prvky (tempomat, limiter, trakčná kontrola, navigácia, dotykový LCD…)

Dacia-Duster_2014_1600x1200_wallpaper_40

Nevýhody:

– nemožnosť priplatiť si za dnes už samozrejmé prvky výbavy

– hlučnosť motora dCi mimo auta

– veľmi krátke sprevodovanie

– celková ergonómia (sedenie, niektoré ovládače)

– lacné riešenia/materiály

Ondrej Adamec / Marián Čabák / vzniklo v spolupráci s TopSpeed.sk

PREHĽAD RECENZIE
Celkové hodnotenie
AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO: