V septembri roku 2013 som založil malé vydavateľstvo slovenského lifestylového magazínu pre mužov – SLOVAK MAN. Myšlienka založiť časopis vznikla počas obeda, keď som sa na obchodnom stretnutí jednému z vydavateľov pomerne úspešného a etablovaného technologického magazínu zmienil, že mojím snom je mať lifestylový magazín pre muža.



Povzbudenie, že aj v dnešnej ťažkej dobe je možné mať profitujúci časopis a odovzdanie časti vydavateľského know-how bolo akési položenie základného kameňa. Nakoľko som obrovský a dlhoročný fanúšik časopisov, zvlášť tých lifestyle a najradšej pre mužov, mal som celkom jasnú predstavu o smerovaní časopisu a medzere na trhu.

IMG_2386

 

Potrebovali sme však potvrdiť si moje názory a tak sme na vzorke niekoľko sto chlapov a s niekoľkými desiatkami časopisov skúmali spätnú väzbu na grafické spracovanie, rozloženie článkov, obrázkov, dĺžku textu a rôzne grafické prvky. Zistili sme celkom pozoruhodnú vec: Chlapi skoro vôbec nečítajú a je veľmi ťažké ich k tomu motivovať.

Využili sme teda služby psychológa, dlhoročného grafika a po konzultácii s ďalšími vydavateľmi sme pripravili koncept štruktúry časopisu a takého grafického dizajnu, aby sme v mužoch vyvolávali príjemné pocity pri prezeraní stránok. Vieme a vedeli sme, že si musíme v prvom rade vytvoriť fanúšikov (až potom čitateľov), a tak sme neváhali a ešte v novembri 2013 sme založili Facebookovú stránku, kde sme začali s prvými stovkami fanúšikov, ktorých sme prelinkovali z iných facebook stránok rozoberať, ako by sa mal časopis volať, koľko by mal stáť, čo by nemalo chýbať na jeho stránkach atď…

redakcia

Ďalší problém, cez ktorý sme sa potrebovali dostať, bola marketingová stratégia a názov, s ktorým sme sa dosť natrápili. Nakoľko sme boli zástancami minimalizmu, povedali sme si, že názov musí byť veľmi jednoduchý. A slovenský. Nakoniec vznikol SLOVAK MAN, ale poviem vám, bol to pôrod :-). Spojili sme sa s najlepšími v obore a pripravili marketingový koncept. Ako prvý slogan sme si zvolili „Slováci Slovákom“, pretože najväčšiu dieru na trhu sme videli práve v tom, že všetky ostatné konkurenčné tituly sa veľmi venovali najmä zahraničnému a luxusnému obsahu. My sme chceli byť slovenskí a Slovákovi blízko.

Časopis sme nakoniec po dôkladnej analýze konkurencie postavili na 4 základných pilieroch:

1) Slovenský obsah – maximum možného priestoru venovať lokálnym témam/osobnostiam. Samozrejme sme však nemohli úplne vynechať zaujímavé zahraničné témy.

2) Mladý a ambiciózny redakčný tím, ktorý by písal primárne pre svoje potešenie a „od srdiečka“.

3) Humor – pretože sme sa nedokázali baviť na terajších časopisoch, tak, ako napríklad v 90. rokoch na českom Esquire.

4) Moderna – moderné technológie, moderné témy, moderná grafika, sociálne siete, moderný web, moderný marketing. V tomto sme videli a vedeli, že konkurencia riadne zaostáva.

prve-4-vydania

Po ďalších dolaďovačkách, problémoch s grafikom, grafikou, článkami, korektorkou, tlačiarňou a tlačou a všetkým možným predsa len svetlo sveta uzrelo 3. 1. 2014 naše prvé vydanie. Napriek nie úplne najlepšej grafike (ale ani najhoršej) a množstvu chýb a preklepov sa časopisu predalo viac ako 17-tisíc kusov.

Vo februári neskôr pre určité zlyhanie predaj klesol asi na 13 tisíc, no momentálne, po pol roku fungovania sa časopis pomaly etabluje a dosahuje predaj stabilne medzi 17 a 19-tisíc kusmi. Prázdninové vydanie, ktoré sme pre obrovský záujem na väčšine predajných miest museli vyhlásiť za vypredané, sme sprístupnili zdarma na internete.

slavka-a-ja

Okrem toho, že sa časopis predáva aj cez aplikácie na AppStore a Google Play, na Appstore dokonca patríme k najpredávanejším aplikáciám z kategórie Newstand (Noviny a časopisy), sme umožnili našim 21.000 fanúšikom na Facebooku a širokej verejnosti prečítať si náš časopis zdarma v elektronickej podobe. To môže znamenať ďalšie nemalé množstvo nových čitateľov ale na druhej strane aj obrovskú pridanú hodnotu pre našich inzerentov, nakoľko sme ich inzercie sprístupnili ďalším desiatkam tisíc čitateľov.

Verím, že tento príbeh bude mať ešte dlhé pokračovanie a že nás, naši čitatelia, podporíte a keď pôjdete okolo novinového stánku, kúpite si váš/náš SLOVAK MAN za symbolickú cenu 2,49 €, aby ste nám pomohli tvoriť každý mesiac vynikajúci prehľad všetkého zaujímavého na krásnom voňavom papieri. Za to všetko vám za celú redakciu veľmi pekne ĎAKUJEME!