Pokusy prekonávať a zlepšovať výkony dopravných prostriedkov sú dominantou každej doby. A výsledkom takejto snahy bol aj ruský rýchlostný vlak s prúdovými motormi, vďaka ktorým dokázalo toto monštrum uháňať až 250 km/h.



Pri pohľade na vlak, ktorý Rusi predstavili svetu v roku 1971, si určite vybavíte dopravné prostriedky s podobným dizajnom, aké boli v starých “Bondovkách” alebo v legendárnych filmoch o Fantomasovi a začnete pochybovať, že by skutočne existoval a dokonca dokázal jazdiť.

Opak je však pravdou. Rýchlovlak s názvom SVL naozaj existoval a naozaj jazdil rýchlosťou 250 km/h. Základom pre tento stroj sa stala lokomotíva ER22, ktorá bola mierne aerodynamicky upravená. Dominantné a najčudnejšie však boli dva obrie prúdové motory Ivčenko AL-25 na streche vlaku, ktoré sa montovali aj do lietadiel Jakovlev Jak-40 a Aero L-39 Albatros. Celková hmotnosť vlaku bola viac ako 54 ton.

návrh vlaku SVL bol veľkolepý

Ruský rýchlovlak SVL tak ako mnoho iných výrobkov, bol pokus prekonať alebo vylepšiť to, čo už bolo vymyslené. Rýchlovlakmi sa zaoberali aj Američania, ich pokusný “Black Beetle” dosiahol vďaka prúdovým motorom General Electric J47-19, rýchlosť až 295,6 km/h. Úplne prvou krajinou, ktorá začala stavať rýchlostné trate a vlaky bolo Japonsko. Ich prvá dráha s vlakom bola spustená v roku 1964 a počas troch rokov prepravila viac ako 100 miliónov cestujúcich.

Ruský SVL síce nebol najrýchlejší, ale predsa len bol výnimočný a iný ako jeho zahraničný kolegovia. Nebol odkázaný na elektrický pohon. K tomu, aby fungoval potreboval viac ako 7,4 tony paliva a koľajnice. Škoda len, že tento projekt Rusi v roku 1972 zastavili, ale v podstate s ním ani iný plán nemali. Od začiatku mal slúžiť len ako testovacie vozidlo.

riadiaca kabína vlaku SVL

V roku 2008 bola predná časť vlaku s prúdovými motormi použitá ako pamätník na počesť 110. výročia továrne na výrobu železničných vozňov v Kalinskom závode v meste Tver. Samotné torzo lokomotívy by sa malo nachádzať v železničnom depe a hoci je v dezolátnom stave, stále má obdiv ľudí.

torzo vlaku SVL stále udivuje

Stav vlaku je žalostný:

Zdroj:railblock.ru, englishrussia.com