Mať zapaľovač Zippo je už niečo. Pretože Zippo je pojem. Pretože Zippo je ako pravý diamant medzi bižutériou. A aký príbeh sa spája s týmto exkluzívnym kúskom, ktorý je odolný proti vetru a zároveň ľahko a spoľahlivo horí v akýchkoľvek podmienkach?   



Príbeh spoločnosti Zippo Manufacturing Company je príbehom ľudí, vrátane zakladateľa George G. Blaisdell, mnohých zamestnancov, zákazníkov a zberateľov, ktorí sa stali súčasťou jej osemdesiatročnej existencie.

História značky Zippo sa začala písať v 30. rokoch, v Bradfordskom Country klube v Bradforde, v Pensylvánii, kde pán Blaisdell sledoval svojho priateľa, ako sa neobratne snaží zapáliť trochu zložito fungujúci rakúsky zapaľovač, tzv. “Rakušáka”. Hoci tento zapaľovač fungoval skvele, no k jeho použitiu potreboval obe ruky, pričom tenká stena zapaľovača sa ľahko preliačovala a deformovala. A preto sa teda pán Blaisdell odhodlal pre tohto “Rakušáka“ navrhnúť nový vzhľad.

121020111415mm

Prvé zapaľovače boli vyrobené začiatkom roka 1933 a predávali sa za $ 1.95. Už od tohto roku boli všetky zapaľovače podporené doživotnou zárukou na funkčnosť, ktorá bola zahrnutá do jediného sloganu “Zippo funguje alebo ho zadarmo opravíme”. Pán Blaisdel si vybral názov Zippo podľa slova “zipper“ – zips. Od tohto obdobia do dnešného dňa sa zapaľovače Zippo prakticky nezmenili.

Počas druhej svetovej vojny sa produkcia pre spotrebiteľov zastavila a zapaľovače boli distribuované výhradne v rámci amerických ozbrojených síl, pretože americká vláda si vyhradila použitie vzácnych kovov výsostne na vojenské účely, a tak boli všetky Zippo zapaľovače vyrobené zo železa a opatrené ochranným náterom black Crackle. Vďaka tomu išli výrobné linky po celú dobu na maximálnu kapacitu a spoločnosť Zippo sa stala finančne zaistenou etablovanou spoločnosťou.

Zippo_Flame_by_PerfectFrito

V 50. rokov začala spoločnosť Zippo raziť na spodnú stranu zapaľovačov dátové kódy, ktoré najskôr poslúžili oddeleniu kontroly kvality pre identifikáciu, no dnes sú neoceniteľnou pomôckou pre zberateľov.

Dôležitým míľnikom bol rok 1956, kedy sa začal vyrábať zmenšený model “Slim” určený najmä pre ženy. Zapaľovače značky Zippo sa dnes oficiálne exportujú do viac ako 160 krajín a pre ich obyvateľov sú lukratívne možno aj preto, že účinkovali vo viac než 1500 filmoch, televíznych programoch a na divadelných scénach či boli v rukách fanúšikov na množstvách koncertov.

V roku 1978 pán Blaisdell zomrel a celú spoločnosť odkázal svojim dvom dcéram, Harriett B. Wick a Sarah B. Dorn. V 80. A 90. rokoch bola spoločnosť Zippo rozdelená medzi 6 spoluvlastníkov, dcéry a vnúčatá pána Blaisdell. Dnes je jediným vlastníkom spoločnosti Zippo vnuk pána Blaisdell, pán George B. Duke, ktorý je zároveň predsedom správnej rady. Prezidentom a generálnym riaditeľom spoločnosti Zippo je pán Gregory W. Booth.

28321-open

Ďalším dôležitým míľnikom je rok 2002, kedy bola spoločnosti Zippo registrovaná celosvetová ochranná známka na tvar zapaľovača. V tomto roku začala taktiež výroba novej kategórie zapaľovačov – Zippo MPL® – viacúčelový plynový zapaľovač.

O desať rokov na to oslávila spoločnosť 80 rokov a zhodou okolností vyrobila aj svoj 500,000,000. kus benzínového Zippo zapaľovača. Pri tejto príležitosti boli všetky zapaľovače vyrobené v tento deň označené špeciálnou razbou.

A čo vy, máte už doma nejaký Zippo unikát? :)

Pozrite si pár šikovných trikov so zapaľovačom Zippo :)

Viac informácií sa dozviete zo stránky: www.zippo.sk