Obdobie Studenej vojny prinieslo okrem neustáleho napätia medzi ZSSR a USA, aj preteky vo všetkých sférach priemyslu, no najmä v zbrojení. Niektoré projekty, ktoré vďaka týmto pretekom uzreli svetlo sveta, vyvolávajú aj dnes doslova úžas, aj keď ich osudy im v dobe ich vzniku nakoniec nepriali dlhého žitia.



Jeden z takýchto zaujímavých projektov vznikol v Kirovovom závode v Leningrade (dnes Sankt Peterburgu). Písal sa rok 1957 a v hlave inžiniera Trojanova sa vyvíjal nápad – vyvinúť tank, ktorý by bez problémov prekonal akékoľvek prekážky a vydržal by akýkoľvek výbuch. K týmto výbuchom sa, samozrejme, počítala aj explózia atómovej bomby. Skrátka vyvinúť tank, ktorý by prežil všetky nástrahy prípadnej 3. svetovej vojny.

Určité požiadavky pre takýto typ tanku prišli už v roku 1956. Prototyp bol hotový v roku 1959. Dostal názov Objekt 279.objekt2791

Pred Trojanovom a jeho tímom naraz stála obrnená beštia, ktorá mala zatieniť všetky ostatné tanky tej doby. Už len fakt, že najmenšia hrúbka panciera bola 100 mm a najväčšia až 319 mm, presvedčoval tvorcov, že tank bude naozaj nezničiteľný. Najväčším problémom však bol podvozok. Čím viac pancierovania tank má, tým je ťažší. Navyše sa zjavilo riziko, že tank neprekoná ani tie najjednoduchšie prekážky v teréne, ba dokonca by v ňom mohol uviaznuť skôr, než by poriadne doňho vošiel. Najlepším riešením bola ďalšia brilantná Trojanovova myšlienka. Namiesto dvoch pásov bude mať tank až štyri pásy! A tak sa aj stalo.

V podstate zavedenie tohto nápadu nebolo ťažké. Vytvorili sa dva podvozky, každý mal po oboch stranách jeden pás. Podvozok zároveň slúžil aj ako palivová nádrž a bol akoby plošinou, na ktorej tank doslova stál. Nádrže zásobovali motor o výkone 1000 konských síl. Dojazd tanku bol 300 km a maximálna rýchlosť 55 km/h.

Výzbroj tanku tvoril jeden 130 mm kanón M-65 a jeden 14,5 x 114 mm guľomet KVPT s 800 nábojmi. Posádka mala k dispozícií 24 projektilov do kanónu s kadenciou 5 – 7 rán za minútu. Nabíjanie bolo poloautomatické. Systém pre odpaľovanie zahrňoval aj nočné videnie, optický diaľkomer a automatické riadenie zbrane.

objekt27922

Hneď ako prototyp vznikol, bolo jasné, že jeho ďalší vývoj nebude pokračovať. Od roku 1960 totiž armáda stopla výrobu a vývoj superťažkých tankov, kam sa aj tento prototyp zaraďoval. Testy sa však aj tak rozbehli. Zistilo sa, že vozidlo nielenže nemá problém s akýmkoľvek terénom, ale dokáže prerážať akékoľvek protitankové zátarasy, ktoré by iný tank nedokázal preraziť.

V teréne sa nielenže osvedčil, ale nemal v ňom najmenší problém vytiahnuť hocijaké zapadnuté vozidlo, ba dokonca aj tank. Čo sa týkalo ochrany, bol doslova nezničiteľný. Prežil bez škrabnutia výbuchy mín aj priame zásahy z diel a protitankových rakiet.

object279

Či by však naozaj vydržal atómový výbuch, nemôžeme s určitosťou povedať, keďže skúšky sa ukončili skôr, než stihlo dôjsť aj k takémuto testu. Mal však vybavený CBRN, čiže ochranou proti biologickému, chemickému a jadrovému útoku. Teoreticky by však vďaka silnému pancieru a štyrom pásom, prostredníctvom ktorých si zachoval stabilitu v akejkoľvek situácií, dokázal uchrániť štvorčlennú posádku pred priamym atómovým výbuchom

Dňa 22. júla 1960 prebehla ukážka stroja v Kapustin Yare, priamo pred Nikitom Chruščovom. Tiež bol prekvapený schopnosťami tanku, ale jeho vývoj, ako už predtým avizoval, zastavil. Prešlo sa na vývoj stíhačov tankov, napríklad už vtedy vyvíjaný IT-1. Rozhodnutie bolo opodstatnené. Tank bol príliš ťažký. Vážil až 60 ton. Nemohol by sa pohybovať po normálnych cestách bez toho, aby ich poškodil. Cez mosty by už vôbec nemohol prejsť a údajne sa aj začali prejavovať problémy s údržbou vozidla. Navyše aj výroba tanku sa ukázala ako náročná a nákladná. A tak poputoval prototyp do tankového múzea Kubinka, kde ho môžu dodnes obdivovať návštevníci.

Objekt 279 bol ambicióznym projektom, ktorý ukázal, že vyvinúť prostriedok, ktorý by ustál všetky nástrahy modernej vojny, sám doplatil na vlastnú dokonalosť inými aspektmi, ktoré jeho dokonalosť značne znemožňovali. Stále však zostáva neuveriteľnou myšlienkou tímu inžinierov, ktorí ju dokázali bez problémov zhmotniť.

Foto: pixshark.com, forum.worldoftanks.eu, alternatewars.com