Veľkou výhodou vrtuľníkov je, že vedia vzlietnuť a pristáť na veľmi úzkych priestranstvách, ako sú napr. strechy budov, lode alebo prírodné miesta, kde jednoducho nie je pristávacia dráha. Výhodou lietadla zase je, že dokáže vyvinúť omnoho vyššiu rýchlosť ako helikoptéra. Novinka od NASA: Greased Lightning GL-10 spája tieto dve výhody do jedného stroja.



Nie je to však ešte plnohodnotné lietadlo, zatiaľ ide o akúsi alternatívu drona – malé na diaľku riadené lietadielko na batériu, avšak uvažuje sa aj o zostrojení plnohodnotnej „veľkej“ verzie.

nasa-greased-lightning-groundVedci z Virgínie vyvinuli na diaľku pilotovanú verziu tohto prototypu. Má 10 motorov, ktoré sú schopné meniť svoje krídla z vertikálneho do horizontálneho smeru a zase späť, to všetko uprostred letu. „Veľká“ verzia by mala mať 6 metrové rozpätie krídel a schopnosť uniesť až štyri osoby.

464719-nasa-gl-10-greased-lightning

V súčasnosti americká armáda po celom svete síce používa stovky V-22 Osprey-ov s podobnou technológiou sklopného rotora, ale lietadlo bolo obklopené kontroverziami a na niekoľkých misiách zlyhali, čo malo za následok najmenej 36 známych obetí.

„Je niekoľko možností pre využitie tejto koncepcie,“ povedal Bill Frederiks, letecký inžinier pre NASA v tlačovej správe. „Lietadlo by sa dalo využiť pre doručovanie malých zásielok, poľnohospodárstvo, mapovanie a iné účely. Veľká verzia potom, samozrejme, na dopravu osôb“.

Pôvodný článok: Maxim.com

Foto: Extremetech.com, Wccftech.com, Pcmag.com