Vďaka ústretovosti Škoda Auto Česká Republika sme mohli otestovať novú Fabiu, a to konkrétne variant s benzínovým TSI motorom o objeme 1,2 litra, ktorý by mal aj na Slovensku patriť medzi najpredávanejšie.   



Slovenský pôvod

Automobilový dizajnový mág, slovenský rodák z Námestova   , zastávajúci farby českej automobilovej fabriky a jednej z celosvetovo najúspešnejších automobiliek vôbec, sa so svojím tímom podieľal aj na dizajnovom vývoji najpredávanejšieho modelu značky. Ako sám hovorí: „Pri vývoji tretej generácie modelu Fabia sme kládli väčší dôraz na športovejší charakter, auto sme celkovo koncipovali viac „vzletne“. Výsledkom je mladistvý, svieži a moderný malý automobil, ktorý vo svojom segmente stanovuje nové meradlá.“ Nuž, tak sa poďme pozrieť Fabii na kĺbik.Skoda-Designer-Jozef-Kaban-729x486-744cf36f78abccdd

Motorizácia

Nová Škoda Fabia ponúka v benzínovej rade trojvalcové 1,0 MPI (44 kW/60 k) s nepriamym vstrekovaním a štvorvalcové 1,2 TSI s priamym vstrekovaním a turbom. Najsilnejší benzínový motor má výkon 81 kW/110 k. Naftové motory sú tri varianty, jeden z nich ako novinka – trojvalcové 1,4 TDI s priamym vstrekovaním Common Rail a turbom. A rovnako ako ponúkala predchádzajúca generácia, aj v novej Fabii sú turbodieslové štvorvalce o objeme 1,6 litra s výkonom od 55 kW/75 k do 77 kW/105 k.

Všetky motory plnia novú emisnú normu EU 6, sú sériovo vybavené systémom Start-Stop a dokonca rekuperáciou brzdnej energie. Prevodovky sú v ponuke manuálne 5 a 6-stupňové a automatické 7-stupňové dvojspojkové DSG-čka, za ktoré tlieskame.

Najekologickejším modelom bude Fabia GreenLine s motorom 1,4 TDI o výkone 55 kW/75 k. Vďaka systému Start-Stop, rekuperácii brzdnej energie, pneumatikám so zníženým valivým odporom a cieleným úpravám aerodynamiky bude mať spotrebu na úrovni 3,1 l/100 km, CO2 82 g/km.037_f

Prvý dojem  ̶  simply clever

Bez ohľadu na ústretovosť českej automobilky musíme povedať jednu zásadnú vec. Nová Fabia je sexy. Je pekná a o dosť športovejšia ako jej predchodkyňa. Páči sa nám, páči sa aj dievčatám a v dizajne má azda jedinú chybu: Je to „iba“ Fabia. Aj keď, čo by sme mnohí za takéhoto nového tátoša dali, však? No konkrétne by sme dali od 8 940 € v kompaktnej verzii a o 550 € je drahšia verzia kombi. TDI-čka začínajú na 12 940 € a verzia kombi je rovnako o 550 € drahšia.

Odlož sa, kto môžeš

Často sú hodnotené v interiéri vozidiel odkladacie priestory. Škoda dobre vie, že ich zákazníci sú najmä bežní ľudia, a preto potrebujú v aute dostatok miesta, vreciek, priečinkov a odkladacích plôšok. Pre toto si novú Fabiu zamilujete, v stredovom paneli nájdete nový multimediálny držiak zariadení, ako je smartfón alebo iPod. Reflexná vesta má svoje miesto v priehradke vo výplni šoférových dverí a najrôznejšie drobnosti potom pojmú sieťové vrecká na vnútorných stranách predných sedadiel.

A čo pitný režim počas jazdy? Vo všetkých dverách, v stredovom paneli a aj v schránke pred sedadlom spolujazdca je priestor na fľaše. Palec hore. Spomenuli sme škrabku na ľad, nachádzajúcu sa vo viečku palivovej nádrže? Good job, Škoda!027_f

Technológie na palube

Automobilky sa predbiehajú, ktorá zavedie modernejšiu technológiu na ovládanie automobilu prostredníctvom displeja v stredovom paneli. Nakoľko autá nemeníme tak rýchlo ako napríklad smartfóny, prinášajú niektorí výrobcovia, a Škoda priemiérovo, v novej Fabii systém MirrorLink, ktorý „zmirroruje“ a teda zozrkadlí obrazovku vášho smartfónu na obrazovku auta v stredovom paneli. Nemali sme, žiaľ, možnosť vyskúšať si túto technológiu, nakoľko nami testovaný automobil nedisponoval touto výbavou.

Usudzujeme však, že ide o užitočnú vec, najmä ak je obrazovka vášho smatrfónu menšia ako obrazovka v stredovom paneli auta a poskytuje tak väčší zobrazovací komfort napr. pre navigáciu alebo ovládanie smartfónu ako takého. Podľa dostupných informácií táto technológia zatiaľ spolupracuje iba so smatrfónmi s OS Android.

Ďalšou novinkou vo Fabii je technológia SmartGate, ktorá s využitím špeciálnych aplikácií umožňuje zobrazovať údaje o vozidle, ako je napríklad spotreba paliva, priemerná rýchlosť a podobne spätne zase na obrazovke smartfónu, pričom dáta sú prenášané bezdrôtovo pomocou Wi-Fi.041_f

Podvozok

Jeden z prvých naozaj dobrých dojmov na novej Fabii na nás urobil podvozok. Pôsobí totiž nezvyčajne mäkko a podstatne odlišne oproti svojmu predchodcovi. Všimli sme si tiež obratnosť pri prejazdoch zákrut a rýchlych reakciách na zmenu štýlu jazdy či prípadný nepredvídaný brzdný alebo výmoľ obchádzajúci manéver šoféra.010_f

Bezpečnosť

Fabia ponúka za doplatok „Front Assistant“ s integrovanou funkciou brzdy City, ktorá auto dokáže automaticky zastaviť a znižuje tak riziko nehôd v kolóne. Multikolízna brzda zase auto po nehode automaticky zastaví, aby zabránila reťazovej kolízii. Proti únave je tu rozpoznávač únavy Driver Activity Assistant, auto disponuje obmedzovačom rýchlosti a asistentom rozjazdu do kopca. Elektronická kontrola tlaku v pneumatikách je po novom zákonom stanovená povinná výbava nových áut a, samozrejme, nechýba.

Súčasťou sériovej výbavy je systém XDS+, ktorý je rozšírenou funkciou elektronickej uzávierky diferenciálu pre bezpečný prejazd zákrutou. Z oblasti pasívnej bezpečnosti je vo Fabii šesť airbagov.

Škoda získala s novou Fabiou v bezpečnostných testoch Euro NCAP najlepšie možné hodnotenie päť hviezdičiek, čo naozaj potvrdzuje slová predstaviteľov automobiliek o vysokej úrovni bezpečnosti tohto nového malého auta.026_f

Komfort

Vôbec prvýkrát ponúka Škoda Fabia automatický systém bez kľúčového odomykania, štartovania a zamykania KESSY (Keyless-Entry-Start-and-Exit-SYstem). Vo Fabii je tiež možná výbava signalizácie pri parkovaní nie len vzadu, ale aj vpredu. Predchádzajúca generácia ponúkala iba zadného parkovacieho asistenta. Optimálny výhľad z auta zaručuje Rain-Light Assistant s dažďovým senzorom a tiež senzorom svetiel, ktorý automaticky zapína a vypína diaľkové svetlá.

Personalizácia

Zákazník si môže k 15 farbám karosérie vybrať jednu zo štyroch odtieňov pre strechu, vonkajšie zrkadlá, a dokonca aj disky. Pozoruhodnou novinkou je ozdobenie si interiéru pomocou samolepiacej fólie s množstvom motívov, podľa želania aj vlastným. Prvýkrát si môžete Škodu Fabia objedať i s veľkou panoramatickou presklenou strechou.02

Koľko nákladu uvezieme?

Batožinový priestor je zväčšený na 330 litrov, čo je o 15 litrov viac než mala staršia sestra. Po sklopení zadných sedadiel vzrastie priestor batožinového priestoru na 1 150 litrov. Po otvorený zadných dverí, ktoré siahajú do výšky 1,9 metra, vznikne otvor o šírke bezmála 1,1 metra. Kombi verzia má batožinový priestor o veľkosti 530 litrov a po sklopení sedadiel úctyhodných 1 395.

Spotreba

V meste sme jazdili o spotrebe približne 7 litrov na sto kilometrov. Kombinovaná spotreba na medzimestských trasách bola v rozmedzí 5,5 až 6 litrov, čo je zhruba o liter viac, ako je udávaná spotreba výrobcom (4,7 litrov). Je však pravda, že sme často jazdili za dažďa, čo môže mať na spotrebu menší vplyv, neboli to však žiadne preteky, naopak, snažili sme sa o čo najnižšiu spotrebu.05

Hluk

Na diaľnici pri 130 km/h bolo pre nás veľmi príjemným prekvapením odhlučnenie vozidla. Zvuk motora ani pri tejto rýchlosti skoro vôbec nebolo počuť. Dobre odfiltrovaný bol tiež hluk od kolies a aerodynamický hluk.

Hodnotenie & záver

Nová Škoda Fabia je mladý, svieži malý rodinný automobil, z ktorého vyžarujú typické gény a nezameniteľný charakter značky ŠKODA. SLOVAK MAN redakcia si jazdu pochvaľovala. Za zapožičanie auta ďakujeme a Škode prajeme veľa spokojných zákazníkov a žiadne sériové chyby :-)

Tento článok si môžete prečítať aj v decembrovom  SLOVAK MAN.

Elektronická verzia: https://www.manmagazin.sk/elektornicka-verzia

PREHĽAD RECENZIE
Celkové hodnotenie
AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO: