O zdravých a svaly budujúcich jedlách sa už napísalo veľa. Aj my sme vám dokonca priniesli článok o tom, ako na mega bicepsy. Čo by sme ale mali piť, ak chceme byť zdraví a silní? Pozrite sa na nasledujúci zoznam a možno sa naučíte niečo nové.



 

Kozie mlieko

milk

Všetkým je dobre známe, že kravské mlieko má veľa bielkovín a tie potrebuje každý svalovec. Avšak kravské mlieko nemusí každý z nás dobre tráviť. Jeho trávenie totiž trvá až dve hodiny a mnoho ľudí zle znáša laktózu, cukor, ktorý sa v kravskom mlieku nachádza. Kozie mlieko má rovnaké množstvo bielkovín a trávime ho oveľa lepšie. Trávi sa len 30 minút a je na náš žalúdok ľahšie. Okrem toho obsahuje oproti kravskej variante 4 až 5-krát viac probiotík, čo prispieva k zdraviu našich čriev. Kozie mlieko obsahuje aj viac vitamínu A, vápnika, draslíka a vitamínu B6.

Káva

A_small_cup_of_coffee

Káva neobsahuje bielkoviny, a teda nemôže priamo budovať svaly. Avšak má v sebe kofeín, ktorý môže byť veľmi užitočný. Výskumy ukazujú, že kofeín zvyšuje svalovú silu, kondičku a zrýchľuje spaľovanie tukov. Káva nás taktiež zásobuje množstvom antioxidantov, ktoré chránia naše telo pred chorobami a predčasným starnutím. Samozrejme, všetkého veľa škodí. Vedci sa zhodujú na tom, že by sme nemali piť viac ako 4 šálky kávy denne.

Acidofilné mlieko

Acidofilné mlieko je zdravé a užitočné z podobných dôvodov ako kozie mlieko. Hoci obsahuje množstvo bielkovín (až 12 – 14 gramov na pohár), nespôsobuje tráviace ťažkosti ako kravské mlieko. Naopak, acidofilné mlieko v sebe skrýva unikátnu zmes probiotík a podporných látok, ktoré posilňujú celý náš tráviaci systém. Tiež sa zistilo, že jeho pitie významne podporuje imunitný systém a pomáha nášmu telu lepšie zvládať stres.

Proteínový šejk

SONY DSC
SONY DSC

Keď už spomíname nápoje, ktoré podporujú rast svalov, nemôžeme vynechať proteínové nápoje. Povedzme si, v čom nám bielkovina v prášku môže pomôcť a v čom nie. Proteínový šejk je zdrojom čistých, izolovaných bielkovín. A bielkoviny sú samozrejme veľmi dôležité. Nevyužívajú sa len pri stavbe svalov, sú tiež základom hormónov, enzýmov, kože či vlasov. Takmer všetky naše telesné funkcie vyžadujú bielkoviny. A ich spotreba sa pri pravidelnom cvičení zvyšuje.

Preto ak sa nám zdá, že v strave neprijímame dostatok bielkovín, proteínové nápoje môžu veľmi dobre poslúžiť. Nemôžeme však zabúdať, že svaly aj zdravie vyžadujú aj vitamíny, minerály a ďalšie živiny. Aj na tie by sme vo svojej strave mali myslieť.

Voda

A nakoniec najznámejší nápoj zo všetkých – obyčajná voda! Voda tvorí 70 percent nášho tela a až 75 percent svalového tkaniva. Je jasné, že by sme ju nemali podceňovať. Ale ako dôležitá je pre budovanie svalov a koľko vody vlastne potrebujeme?

Predovšetkým sa zistilo, že dehydratácia znižuje našu celkovú silu, takže aj potenciál k svalovému rastu. A to celkom výrazne. Výskum z roku 2008 preukázal, že už trojpercentná dehydratácia tela znižuje našu silu až o devätnásť percent. Ďalším problémom je, že nedostatok vody oslabuje naše kĺby, a tak stúpa riziko, že sa zraníme. Preto je dôležité, aby sme v priebehu dňa pili dostatočne. A koľko? Najčastejšie odporúčania hovoria, že by sme mali vypiť liter vody na 1000 kalórii. Takže pre bežného muža by malo postačiť 2 až 2,5 litra vody na deň.