To, čo mu chýba na odvahe, vykompenzuje drzosťou a bezočivosťou. Inak ani nemožno hodnotiť počínanie bývalého kapitána výletnej lode Costa Concordia Francesca Schettina, ktorá v nešťastný piatok 13. januára 2012 stroskotala pri brehoch talianskeho ostrovčeka Giglio. Po tom, ako ho súd v prvom stupni procesu odsúdil na 16 rokov väzenia, dnes vydáva knihu.



„Všetkým, ktorí boli v tú noc zasiahnutí v ich najhlbších citoch“, tak znie venovanie 600-stranovej publikácie s názvom „Le verità sommerse“ (Potopené pravdy), ktorá sa má na knižných pultoch objaviť v júli. No zdá sa, akoby jedinou obeťou celej tragédie bol len on, Francesco Schettino – muž, ktorého meno sa stalo synonymom zbabelstva a drzosti. Publikácia má totiž podľa jeho slov uviesť na pravú mieru skutočnosti, ktoré sa v osudnú noc odohrali na lodi tesne pred kolíziou i po jej stroskotaní.

foto concordia + kniha

Ide o prepisy telefonátov, výsluchov, fotografie a svedectvá. Zjednodušene povedané, bývalý kapitán sa silou-mocou snaží očistiť svoje meno a zbaviť sa zodpovednosti za nešťastie. Napriek prvým avízovaným správam nie je v knihe nijaká zmienka o moldavskej „priateľke“ veliteľa lode Domnice Cemortan, ktorej meno nefigurovalo na zozname pasažierov, a ktorá mala podľa niektorých svedkov „rozptyľovať“ Schettina v kritickom momente nebezpečného manévru. No ako pľuvanec do tváre pozostalých 32 obetí a preživších, ktorí sa dodnes spamätávajú z prežitej hrôzy, znejú kapitánove slová: „S čistým svedomím by som znovu konal tak, ako som konal.“

schettino foto

Tí, čo sledujú dlhoročné dianie okolo stroskotania Costa Concordia, len neveriacky krútia hlavou. Zdá sa, akoby sa Schettino po prepustení z Costa Crociere nudil a snažil sa upichnúť na inej zaujímavej pozícii. Minulý rok zaskočil študentov rímskej univerzity La Sapienza, keď sa objavil ako prednášajúci na katedre forénznej psychopatológie a pasoval sa do úlohy odborníka na zvládanie masovej paniky. O niečo neskôr sa špekulovalo dokonca o jeho účasti v reality show L´isola dei famosi. Napriek súdnym tahaniciam si Schettino nikdy neodporel život na vysokej nohe a vo svetle reflektorov. Zúčastňuje sa na večierkoch a vôbec nepôsobí ako zlomený muž, trápiaci sa výčitkami. Na ochranu svojho „dobrého mena“ a obrazu v očiach verejnosti dokonca zamestnáva tím právnikov a odborníkov na imidž. V súlade s talianskou legislatívou sa aj napriek vysokému trestu naďalej pohybuje na slobode. A my sa pýtame, čo príde po knihe? Cédečko?

Fakty o tragédii Costa Concordia

Výletná loď Costa Concordia spoločnosti Costa Crociere s 4229 ľuďmi na palube stroskotala 13. januára 2012 ani nie po troch hodinách plavby počas riskantného manévru. Tzv. „inchino“, poklona, je nebezpečná praktika výletných lodí, pri ktorej sa na krátku vzdialenosť približujú k pevnine, aby pripravili pasažierom úchvatný pohľad na pevninu z výšky paluby. Dodnes ho praktikujú veľké námorné lode napr. v Benátskom zálive. Costa Concordia pri tomto úkone len v 8 metrov hlbokej vode narazila na podmorský útes pri toskánskom ostrove Giglio, pričom vznikla 72 metrov veľká trhlina. Jej osud bol v tom momente spečatený. Nasledovala chaotická evakuácia, ktorú sťažilo nebezpečné naklánanie sa lode. Nehoda si vyžiadala 32 ľudských životov. Najmladšou obeťou bola Dayana Arlotti. Päťročné dievčatko bolo na výlete so svojim otcom, ktorý tiež zahynul. Plavba mala byť paradoxne oslavou jeho návratu do života po úspešnej transplatnácii pečene. Poslednú z obetí, indického čašníka Russela Rebella, našli až po prevezení vraku do prístavu v Janove takmer dva roky po tragédii. Concordia však zabíjala aj po stroskotaní. Pri prácach na vztýčení vraku sa smrteľne zranil 40-ročný španielsky potápač Franco Moreno.

costa concordia janov

Po dve sezóny hyzdili pozostatky lodného kolosu obľúbenú turistickú destináciu pri brehoch Toskánska. Rýchle odčerpanie paliva a fixácia vraku našťastie zabránili znečisteniu oblasti, ktorá je chránenou prírodnou rezerváciou. Operácia vyrovnania reliktu a jeho transport do prístavu v Janove boli mimoriadne náročné a historicky unikátne, no tím odborníkov ich zvládol na jednotku. Počas diskusii o tom, kde sa bude loď šrotovať, vyšli tiež najavo nekalé praktiky rozličných prevádzkovateľov výletných lodí. Ukázalo sa, že spoločnosti lode po ukončení ich prevádzky prepisujú na firmy v krajinách tretieho sveta, kde ich likvidujú pochybným spôsobom. Nielenže personál tu pracuje v skutočne neľudských podmienkach, ale materiál, ktorý nedokážu spoločnosti speňažiť, končí v mori alebo na nelegálnych skládkach v rozvojových krajinách. Vrak Costa Concordia stojí dnes v doku v Janove a stal sa smutnou turistickou atrakciou dobre viditeľnou aj z vlaku. Potrvá ešte niekoľko rokov, kým tento vyše 100-tisíc tonový kolos rozmontujú a zošrotujú. Zaujímavosťou je, že loď pri jej spustení na vodu v roku 2006 pokrstila česká modelka Eva Herzigová.

Foto: Wikipedia, Twitter