Zvykne sa hovorievať, že menej je niekedy viac. Pri tréningoch to platí určite. Mnoh ľudí si myslí, že keď bude trénovať viac, budú mať aj lepšie výsledky. Bohužiaľ, ak je vaším cieľom nárast svalovej hmoty, táto jednoduchá logika nie je vždy správna.



Po prvé, vaše svaly rastú v pokoji, to znamená v čase, keď odpočívate, nie v posilke, keď makáte. Príliš dlhý tréning môže viesť k pretrénovaniu a horším výsledkom. V minulosti zvykli chlapi v posilke makať aj vyše 2 hodín, no neskôr sa prišlo na to, že pridlhé tréningy nie sú najefektívnejšou cestou k želaným výsledkom. Zistilo sa, že je lepšie zaútočiť na svaly s maximálnou intenzitou iba 50 minút a poctivo ako hodinu a pol s polovičným nasadením.

V tejto súvislosti sa zvykne hovoriť, že “môžete trénovať dlho alebo môžete trénovať tvrdo, nedá sa oboje naraz”. Keď sa nad tým zamyslíte, určite je na tom veľa pravdy. Ak svoje telo nastavíte tak, že má trénovať síce krátko, no s maximálnym nasadením, zapojí všetky sily. Ak mu dáte najavo, že má vydržať dlho, stále sa bude šetriť a namiesto sily a svalov si budete budovať vytrvalosť. Ako názorný príklad rád uvádzam bežcov. Ktorí bežci majú viac svalov? Bežci na dlhé trate alebo šprintéri na 100 m?

Krátky, ale intenzívny podnet dáva svalom informáciu: „Záťaž je ťažká, musím zosilnieť.“ Dlhý podnet zase dáva telu signál: „Musím vydržať dlho.“ Samozrejme, veľa záleží od vašich priorít, no keď budete trénovať dlho, svaly vám budú rásť pomalšie a budete šľachovitejší. Ak však pri každom tréningu vydáte zo seba maximum a stihnete to do hodiny, ste na najlepšej ceste k enormným svalom!

Keď budete nabudúce trénovať, spomeňte si na mňa. Znížte prestávky, prestaňte sa rozptyľovať a zapojte všetky sily, ako by to bol váš posledný tréning. Vaše svaly sa vám za to poďakujú!