V polovici septembra tohto roku sa na nás zo všetkých médií vyrútila veľká mediálna bomba: megaškandál, v ktorom sa predstavitelia koncernu Volkswagen priznali k tomu, že ich autá by mohli obsahovať softvér, ktorý by pri meraniach emisií, teda výfukových plynov, mal znižovať namerané výsledky. Padali hlavy, šéf koncertu Volkswagen dokonca odstúpil.



 

Ako funguje softvér v autách na úpravu emisií?

Na meranie emisií sa používa presný a certifikovaný postup: na auto sa nainštalujú merače a technik auto prevedie kombináciou úkonov a režimov, v ktorých auto simuluje jazdu “na valcoch” v testovacej hale. Kombinuje sa jazda v meste, jazda mimo mesta, jazda so zapnutou a vypnutou klimatizáciou, všetko zhruba v pol hodinových intervaloch. Nakoľko sa pri týchto testoch musia prísne dodržiavať časové intervaly a rýchlosti, ktorými auto jazdí, škodlivý softvér riadiacej jednotky mohol ľahko rozpoznať, že sa nejedná o bežnú jazdu na ceste, ale o testovanie emisií.

Ak systém rozpoznal, že je testovaný, upravil spaľovanie v motore tak, aby sa emisie znížili čo najviac, na úkor výkonu, čo však pri testovaní nikto neriešil, ani nezistil. Po opätovnom štarte sa auto vrátilo do bežného režimu zameraného na výkon a spotrebu, bez ohľadu na emisie.

Predpokladá sa, že v bežnej prevádzke autá prekračovali emisnú normu až 40 násobne!

Softvér mohol teoreticky aj zabíjať!

Šanca, že by sa vám v bežnej premávke podarilo nechtiac nasimulovať rovnakú jazdu, aká je predpísaná pri emisných testoch, je minimálna, ale stále existuje. V čom je to nebezpečné? Ak by sa za jazdy prepol softvér riadiacej jednotky do ekologického režimu, auto by stratilo podstatnú časť výkonu. Predstavte si, že by sa to stalo práve pri potrebe predbiehania a vy by ste to skrátka nestihli. Možno s rodinou v aute. Volkswagen kruto hazardoval so životmi pasažierov, nie iba životným prostredím!

Prečo to automobilky vlastne robili?

Je dobré si povedať, že softvér na úpravu emisií bol zameraný na testy celkovej certifikácie daného automobilu, nie teda na testy emisnej kontroly, ktorú si potom každý majiteľ dáva urobiť sám. Automobilky dokonca ubezpečujú svojich majiteľov, že ak sa aj tento softvér z áut odstráni, čo teda zrejme budú musieť automobilky urobiť na všetkých autách podľa nariadenia vlád, aj tak tieto autá prejdú emisnou kontrolou a budú spĺňať všetky legislatívne kvôty na emisné normy.

Vaše auto STK a emisnou kontrolou prejde, nemusíte sa báť

649

Predajnosť áut: ako to súvisí

Poďme si najskôr povedať, kto je koncern Volkswagen a ktoré automobilky do neho patria: Volkswagen, Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, SEAT a Škoda Auto. A viete, kto vlastní Volkswagen? Väčšinovým vlastníkom Volkswagen Group je spoločnosť Porsche. Inými slovami, ide o jedného z najmocnejších, najvplyvnejších výrobcov áut na svete. Podľa najnovších informácií však takýto softvér nemá používať iba skupina Volkswagen, ale aj ďalšie automobilky ako BMW či Toyota. Dokonca sa už špekuluje nad tým, že je tento softvér použitý na všetkých vyrobených automobiloch s dieselovým motorom u všetkých výrobcov.

Kto ale „drží za gule“ všetkých výrobcov automobiliek? Ktoré spoločnosti sú ešte mocnejšie a majú výrazný vplyv na predaj automobilov, od ktorého sa vlastne odvíjajú všetky zisky automobiliek samotných? Hádate správne, sú to naftárske spoločnosti. Oni majú tú moc zahrávať sa s výsledkami predaja áut, na základe ktorých potom padajú hlavy manažérov v automobilkách, ktorí sú závislí iba od predaja.

A čo ovplyvňuje predaj automobilov?

No predsa z nemalej časti cena ropy. Len si predstavte, že by ste si chceli kúpiť nové auto, cena benzínu a nafty sa však začne zvyšovať. Z jedného eura na 1,30 €, potom 1,50 €, neskôr 1,70 € a tak ďalej. A médiá v správach denne omieľajú tú istú pesničku, ako cena ropy na svetových trhoch stúpa a ceny benzínu a nafty stúpajú a stúpajú. Čo urobíte? Začnete logicky váhať, či je kúpa auta tou správnou investíciou. Prečo? Auto nekupujeme na rok alebo dva, je to dlhodobá investícia. Čo ak sa stane, že cena pohonných látok stúpne na hranicu, kedy natankovať plnú nádrž a vyraziť autom na dovolenku bude už iba výsadou najväčších boháčov? Ktorí, mimochodom, na dovolenku autom určite nejazdia :-).

gasoline-175122_1280

Prečo cena pohonných látok stále klesá a stúpa?

Je to jednoduchý trhový mechanizmus. Tvorí ho dopyt a ponuka. Dopyt predstavujú spracovateľské spoločnosti, ktoré nakupujú surovú naftu a spracúvajú z nej výrobky, akými sú nafta či benzín (na Slovensku napr. Slovnaft). Ponuku predstavujú naftári, mimochodom, veľmi bohatí ľudia najmä z Ruska a arabských krajín. Ak je ropy prebytok, cena klesá, pretože možností, kde ju nakúpiť je viacero a skladovanie tiež niečo stojí. Ak však dopyt stúpne (výsledkom predtým znížených cien a následnou vyššou spotrebou spotrebiteľov), cena začne zase narastať. Je to typická krivka, akási „sínusoida“ vývoja cien na trhu, akým je trh s ropou.

Prečo sú naftárske spoločnosti tak rozprávkovo bohaté?

A nielen to, majú tiež veľmi dobre vyvinutú svoju naftársku lobby. Prečo ak sa zmenia ceny ropy, hlási to okamžite každé rádio, je to v každých správach a v každých novinách? Myslíte, že sa to deje len tak? Naftári veľmi dobre vedia, že ich biznis nie je večný. Aj preto majú svoje marže dosť vysoko a sú tak veľmi „za vodou“, že si môžu dovoliť kupovať z rozmaru najväčšie svetové futbalové kluby iba preto, že sú ich fanúšikmi. Ale to sme odbočili. Naftári si jednoducho veľmi dobre uvedomujú pominuteľnosť svojho biznisu. Najmä preto, že ropné ložiská sú vyčerpateľné a s najväčšou pravdepodobnosťou sa k tomuto momentu ľudstvo blíži.

17918967973_5f2957ff48_b

Ďalšie nevysvetliteľné javy: konšpirácie?

Mimochodom, nedávno preletela médiami správa o akýchsi nevysvetliteľných obrovských kráteroch v Rusku. Pri fakte, koľko miliónov kubíkov ropy ľudstvo už spotrebovalo a táto ropa sa musela niekde vyťažiť, otázkou zostáva – čo vypĺňa tie prázdne miesta pod zemou? Neprepadávajú sa alebo nebudú sa prepadávať? Ak by sme chceli v konšpiratívnom myslení pokračovať, môžeme sa zamyslieť aj nad tým, či náhodou aj ničivé povodne, ako sú tsunami, nespôsobujú podobné „prepadnutia sa zeme“ následkom obrovskej ťažby ropy najmä v priestoroch oceánov.

Čo je úlohou naftárskej lobby?

V prvom rade – zabezpečiť dopyt. A čo tvorí najväčší dopyt? No predsa doprava. Je potrebné zabezpečiť, aby sa vyrábali dopravné prostriedky (nielen autá, ale aj lode alebo lietadlá, samozrejme) s dostatočnou spotrebou paliva, ktoré naftársky priemysel produkuje. Môžu to byť rôzne nátlaky či zmluvy s výrobcami dopravných prostriedkov. Aj preto, ak nejaká automobilka predstaví nejaké svoje elektrovozítko, je to viac mediálna záležitosť ako vec reálnej ponuky v cenníku automobilky (a zároveň možno vytváranie spätného tlaku na naftársku lobby – „zlepšite nám podmienky, inak sa pustíme do výroby áut, ktoré nespotrebovávajú ropu“). No a potom, samozrejme, rôzne lobby na vlády a ich legislatívu (v Amerike platí v niektorých štátoch zákon o zákaze používania elektromobilov na ich území), ale tiež na médiá, aby sa zaoberali problematikou ropy, cien či „upokojovania“ obyvateľstva tým, že ropy je stále dostatok a takýto dopravný prostriedok sa oplatí kúpiť.

Teraz si predstavte si, že ste automobilka

Roky vás takto držia „za gule“nenažraní naftári a máte toho už naozaj plné zuby. Dobre viete že, autá sa dajú vyrobiť na vodu, na vzduch, na elektriku, … prakticky na hocičo, ale výsledkom práce naftárskej lobby sa vyrábajú stále na benzín a naftu. Bolo by naivné si myslieť, že za tým, že sa autá už desiatky rokov vyrábajú s klasickými spaľovacími motormi, nestojí práve naftárska lobby. Pravdepodobnosť hraničiacu s istotou tomu nasvedčuje aj doposiaľ nie veľmi vysvetlený krok americkej vlády, kedy v roku 2003 dala príkaz zošrotovať všetky elektromobily General Motors EV1, ktoré boli úspešné a veľmi dobre predávané. Iba tak, pod zámienkou akejsi „závažnej výrobnej chyby“.

648

Čo by ste teda ako automobilka urobili? Nehodil by sa vám nejaký takýto megaškandál? Nikto, samozrejme, nechce tvrdiť, že vznikol zámerne. Možno nie, pretože predsa len tlak štátov na neustále znižovanie emisií, pričom na druhej strane máte na krku naftársku lobby, ku ktorej ste sa tiež niečo zaviazali (logicky pripadá do úvahy nevyrobiť auto s reálnou spotrebou nižšou ako X litrov), vás možno donúti k úprave softvéru, nech je teda „vlk sýty, ovca celá” a hlavne – vám neklesnú predaje, podľa ktorých vás hodnotia. Ale možno si práve automobilky uvedomili, že by sa im takýto škandál veľmi dobre hodil. A možno naozaj celý vznikol ako lobby automobiliek.

To sa už zrejme nedozvieme

Vieme však to, že automobilky takto získali akéhosi tromfa: doteraz sa do výroby iných áut ako so spaľovacími motormi (áno, boli tu hybridy, ale vždy v kombinácii s istým spaľovacím motorom a ešte malé elektro-vozítka s dojazdom +/- 100 kilometrov) pustiť nemohli. Ale dnes je tu hrozba prevalcovania trhu spoločnosťou Tesla, ktorú drží v rukách takisto rozprávkovo bohatý človek a na neho a s jeho štýlom zmýšľania si naftárska lobby zrejme nedovolí (alebo to skúšala a neúspešne, možno Elon Musk raz prezradí).

Tromf v ruke

Ktorým je výhovorka, že jednoducho nemôžu ďalej „skákať ako naftárska lobby bude písať“, pretože: megaškandál, obrovské straty mena, značky, prepad na akciových trhoch, ponuky, penále a väčšie premieľanie médiami, ako keby cena ropy presiahla historicko-magickú hranicu 100 dolárov za barel. Môžu sa konečne pred naftárskou lobby brániť a vydať sa smerom, ktorý bol doteraz tabu: ísť smerom výroby, ktorá možno zlikviduje naftársky priemysel – a teda rôzne iné typy motorov a pohonov v autách samotných.

Či je tento článok pravdivý, či nie, a ak áno, nakoľko, necháme na vašom vlastnom uvážení. Čo však môže celá táto kauza priniesť nám, bežným smrteľníkom a z čoho sa môžeme tešiť je, že snáď to bude mať vplyv na to, čo si myslíme my: konečne začnú aj bežné automobilky (teda nielen Tesla) premýšľať viac elektricky (či hybridne nielen v kombinácii so spaľovacími motormi) a dostanú sa na trh autá podobné Teslám, ktoré budú za cenu dostupnú širokej verejnosti a sieť dobíjacích eletkrostaníc bude dodatočne hustá na to, aby sme používali takéto autá v primeranom komforte ako dnešné s tými spaľovacími motormi. Koniec-koncov, autá na elektrický pohon sa majú dať dobíjať aj za jazdy: či v špeciálnom jazdnom pruhu na cestách alebo pomocou solárnych panelov priamo v kapote / oknách / strechách áut.

Čo si myslíte vy? Radi s vami poklebetíme v diskusii pod článkom.