V posledných rokoch sa do popredia čoraz viac dostáva praktika maskovania takmer nulového dopytu po nových autách. Táto metóda sa označuje ako „chanel stuffing“ a obľúbenou je najmä u veľkých dodávateľov. Za všetkých uvedieme spoločnosti ako General Motors, Nissan alebo Ford, ktoré sa touto technikou previnili snáď najviac. Kde teda končia milióny nepredaných kúskov od týchto automobiliek?



Na obrázku vidíte len zopár tisíc nepredaných aut v Sheerness vo Veľkej Británií. Podobných cintorínov môžete po svete nájsť mraky. V momente, keď sa začne dopyt po nových autách prepadať, alebo nebodaj stagnuje, prichádzajú na radu úložiská.

auta2

Sú to v podstate obrovské odstavné plochy, kam automobilky odstavia svoje čerstvo vyrobené autá až do času, kedy si ich niekto kúpi. Problém je však v tom, že aj napriek tomu, že si tieto autá nikdy nikto nekúpi, automobilky naďalej produkujú stále nové a nové autá, ktoré sa onedlho taktiež dostanú na odstavnú plochu. Na týchto plochách sú automobily v podstate ponechané vlastnému osudu a bez akejkoľvek starostlivosti. Demoluje ich mráz, voda, horúčava, a to všetko až do času, kým sa stanú nepojazdnými. Ako dôkaz prikladáme ďalšiu fotku masívneho úložiská na pristávacej dráhe tentokrát v Rusku.

auta5

Každým dňom na našej zemi pribúdajú ďalšie tisíce a tisíce nových nepredaných aut. V tejto situácii výrobcovia doslova nestíhajú nakupovať nové parcely, na ktoré by mohli umiestňovať nekonečné rady vozov, vychádzajúcich z ich výrobných liniek. Automobilový priemysel tieto autá, samozrejme, nikdy nepredá. Napriek tomu, že ich majú na podobných úložiskách tisíce, sú odhodlaní neznižovať ich cenu. Za tieto kúsky žiadajú plnú sumu, a to do posledného centu. Samozrejme, ak by ceny týchto autíčok rapídne znížili, predali by ich. Lenže, nikto by potom nemal záujem o drahšie autá, a tak by tie v obchodoch nakoniec skončili na podobnom mieste. Touto aroganciou a nekonečným plytvaním zdrojov sa teda automobilový priemysel dostal do akejsi slučky, z ktorej sa nedokáže vymaniť.

auta6

Hore vidíte obrázok testovacej dráhy spoločnosti Nissan. Jediným problémom je to, že sa už dávno nepoužíva na testovanie aut, pretože je tam uskladnená hromada nových modelov. Tie sa, samozrejme, nemajú šancu predať. Tak-či-onak, Nissan produkciu nových áut nijako neobmedzil ani obmedziť nehodlá. Radšej sa poobhliadol po nových parcelách pôdy…

Mimochodom v roku 2014 všetky autá z tejto dráhy náhle zmizli a my nepochybujeme, že sa ich Nissanu nakoniec skutočne zázračne podarilo predať. Po prehliadnutí fotografií a zrelej úvahe si každý z vás položí otázku – prečo preboha tieto spoločnosti neustále vyrábajú nové a nové autá? Odpoveď je jednoduchá. Ak by tak neurobili, boli by nútené uzavrieť všetky výrobné linky. Tým pádom by museli prepustiť tisíce zamestnancov, čo by v mnohých krajinách prehĺbilo hospodársku a ekonomickú krízu. Spolu s ňou by sa spustil domino efekt. Oceliari by nemali komu predávať oceľ, desaťtisíce miest vo fabrikách, ktoré produkujú sekundárne súčiastky do aut, by bolo zrušených, a tak ďalej…

auta4

Nikto nevie, ako by sa dal tento problém vyriešiť, a tak každým dňom pribúdajú tisíce nových aut, ktoré sa už onedlho pripoja k tým, ktoré chátrajú na obrovských cintorínoch. Táto epidémia sa nezastaviteľne rozširuje po celom svete. Ak už si niekto nové auto kúpi, vždy má záujem o najnovší model s najnovšími technológiami, čo doslova znemožňuje predať autá, ktoré majú hoci len rok. Čím dlhšie autíčka stoja na masívnych úložiskách, tým je to pre ne horšie. Po čase dochádza ku korózií a celkovému rozpadu vozidla. Nakoniec budú musieť byť rozobraté a zošrotované, aby sa suroviny použili na výrobu ďalších nových modelov. V súčastnosti je situácia taká, že na zemi je viac áut ako ľudí a ich počet rastie geometrickým radom.

auta7

Na záver už len dodáme, že ak by ste si podobné miesta chceli obzrieť, stačí si spustiť Google maps, prípadne Google Earth a na lokalitách, ktoré sme spomínali, si ich určite všimnete. Vlastne budete mať problém všimnúť si čokoľvek iné, keďže zástupy nepredaných vozov sa ťahajú až za horizont… Treba tiež dodať, že svetové médiá tento problém popierajú. Vraj sú dané obrázky z čias veľkej ekonomickej krízy a dnes je všetko v najlepšom poriadku. Nuž tí z vás, ktorí pracujete v automobilkách, zrejme viete posúdiť, koľko aut sa vyrobí – čo myslíte, je možné aby sa všetky predali?