Ak nežijete iba v svete 140 centimetrovej uhlopriečky spracovanej na búrlivých panelových koňoch, čo neplačú, tak si sa zaiste už čo-to o týchto oranžových zemiačkoch menom batáty dopočuli.



Ide o zaujímavý druh prílohy, ktorý v poslednej dobe fičí hlavne kvôli prívalu paleo diétneho režimu na Slovensko.
O čo vlastne ide? Je to jeden z hlavných zdrojov sacharidov v Amerike, niektorých častiach Afriky a Ázie, najmä teda v subtropických a tropických oblastiach, ale jeho vývoz sa v ostatnej dobe rozširuje prakticky do celého sveta.

Ako si tieto zemiačky stoja po kalorickej stránke? Vedzte, že keď si šupnete ku mäsku tých nejakých 100 g (čo je jedna menšia batáta), dostanete do seba asi 100 kcal, 21 g sacharidov, z toho je 2,5 g vlákniny a 7 g cukru. Sú tam aj nejaké bielkoviny (2 g) a zanedbateľné množstvo tuku. Ideálna príloha ku jedlu, ktoré nasleduje po tréningu? Určite jedna z tých lepších!

Prečo sú také obľúbené? Majú nezameniteľnú, mierne nasladlú chuť a dajú sa v kuchyni využiť na rozličné spôsoby prípravy, vrátane jedla na sladko aj na slano.

batata

Čo je na nich iné? Neobsahujú lepok, čiže sú vhodné aj pre celiatikov a ľudí, ktorí trpia intoleranciou na lepok a všeobecne tým, ktorým jedenie lepku nerobí dobre (nafukovanie, kŕče, atď).

V 100 g sa nachádza až 400 % DOD vitamínu A, preto si treba dávať pozor, keď užívate rybí tuk obohatený o vitamín A a D. Ak si radi a pravidelne pochutnávate na batátoch, tak treba vyberať čistý rybí tuk bez vitamínov. V v neposlednom rade sú cenným zdrojom aj iných minerálov, vitamínov a stopových prvkov.

Jeden výskum publikovaný vo World Journal of Gastroenterology v roku 2013 nám dokonca nadhodil možnosť, že proteíny v sladkých zemiakoch nám môžu pomáhať v boji proti rakovine (chcete trochu MÚDr.ej reči? „Signifikatný antiproliferatívne a antimetastatický efekt na humánne kolorektálne rakovinové bunkové línie in vivo aj in vitro“)!

Foto: juicing-for-health.com