Tunel Blanka v Prahe konečne otvorený. Po dlhých ôsmich rokoch, mnohých komplikáciách a po niekoľkonásobnom navýšení ceny sa Praha konečne dočkala tohto tunelového komplexu.



V sobotu 18. septembra otvorili v Prahe tunelový komplex Blanka, ktorý v skratke označujú aj TKB. Jeho otvorenie sa posunulo o štyri roky, otvorený mal byť pôvodne ešte v roku 2011. Výstavba tunela sa začala v roku 2007 a po mnohých komplikáciách môžu obyvatelia metropolitnej Prahy konečne využívať jeho výhody. Blanka je najdlhší mestský tunel v Európe, meria 5,5 km a je súčasťou severozápadného úseku Mestského okruhu, ktorý celkovo meria 6,382 km.

Stavbe osud neprial

Kontroverzná stavba zažila počas svojej výstavby mnoho ťažkých chvíľ, ktoré sa podpísali na jej predĺženom dokončení. Počas stavby došlo až k trom prepadom pôdy, v roku 2013 došlo k poškodeniu káblov, výstavbu tiež spomalili mnohé súdne spory, dokonca aj protesty okolitých obyvateľov. Cena stavieb Mestského okruhu, ktorého súčasťou sú aj tunely Blanka, je magistrátom hlavného mesta Praha vyčíslená na 42,97 miliardy českých korún. Samotná výstavba Blanky sa predražila o 10 miliárd. Stavba však momentálne funguje v skúšobnej prevádzke, nakoľko kolaudácia je možná len po dobudovaní celej severozápadnej časti obchvatu, čo môže trvať ďalších niekoľko rokov.

Aký je tunel Blanka

Tunelový komplex Blanka sa skladá z troch tunelov, a to z tunela Brusnice, tunela Dejvice a tunela Královská obora. Každý úsek v tunelovom komplexe je inej farby. Toto farebné rozlíšenie pomáha pri pohybe a rýchlej orientácii, ak nastane v tuneli mimoriadna situácia. Napríklad zelená zvýrazňuje tunelové prepojenie a SOS výklenky. Kľúčový je vodiaci pás z obkladačiek vo výške očí vodiča, ktorý je výrazný a farebne odlíšený. Každý z troch úsekov ju má v inej farbe, takže vodič okamžite vie, v ktorej časti sa práve nachádza. Tunelový komplex má tiež najmodernejšie bezpečnostné opatrenia. V strope tunelu sú každých 70 metrov diery zakryté žalúziou, ktoré sa v mieste požiaru otvoria a začnú odsávať splodiny, čo zabezpečí, že sa po dobu evakuácie udrží dýchateľný vzduch.

Očakávania sú veľké

Podľa výpočtov by tunelový komplex Blanka mal výrazne odbremeniť dopravu v Prahe. Napríklad na ulici Milady Horákové by mala doprava klesnúť až o 40 %, na iných uliciach zhruba o 20 %.

Blanka ako televízne štúdio

Hoci Blanku otvorili len teraz, do svojich útrob už stihla minulý rok v decembri vpustiť štáb českej televízie, ktorý si z nej spravil štúdio. Samozrejme, hlavnou témou diskusie bola samotná Blanka. Okrem nej však kompetentní rozoberali i ďalšie veľké stavby u našich českých bratov.