Prvá svetová vojna je o niečo menej „riešeným“ vojenským konfliktom v porovnaní s tou druhou. Aj napriek tomu by sme ale nemali zabúdať, že aj počas nej zahynuli milióny ľudí po celom svete. No okrem tejto smutnej štatistiky priniesla aj množstvo zaujímavých príbehov! 

Manfred Albrecht von Richtofen alebo jednoducho Červený barón. Je možné, že ste sa s týmto menom na hodinách dejepisu nikdy nestretli, no pravda je taká, že tohto vojaka považovali Nemci za jedného zo svojich kľúčových mužov. Tento stíhací pilot dokázal počas vojny zostreliť 80 lietadiel a je absolútne najúspešnejším stíhačom 1. svetovej vojny.

Narodil sa 2. mája 1892 vo vtedajšom Nemeckom cisárstve, no na území dnešného Poľska v meste Vroclav. Údajne sa nikdy netúžil stať vojakom a skôr ho bavilo jazdenie na koni. No jeho otec bol úspešný vojak, dokonca dôstojník kavalérie, rovnako ako mnoho jeho ďalších predkov. A preto mladému Manfredovi neostávalo nič iné, len vo veku 11 rokov poslúchnuť rozkaz otca a začať s výcvikom. Po šesťročnom úspešnom kadetskom výcviku odišiel na akadémiu a po jej absolvovaní nastúpil do vojenskej služby, kde už po roku dosiahol hodnosť poručíka.

Manfred Von Richtofen

Po začiatku prvej svetovej vojny bol spoločne so svojím plukom vyslaný na front. Lenže zákopová vojna nedávala kavalériám veľmi veľký priestor na boj a Manfreda hliadkovanie za nepriateľskými líniami nudilo. Potom, čo jeho jednotka uviazla pri meste Verdun vo Francúzsku, požiadal o preradenie k letectvu. Najprv začal na východnom fronte iba ako pozorovateľ a k pilotovaniu sa dostal až neskôr. Zo začiatku mu to totiž vôbec nešlo.

V auguste 1915 bol však prevelený na západný front, kde sa letectvo využívalo omnoho viac ako na východe. Prvý súboj tak prišiel takmer okamžite. 1.septembra 1915 spozorovali spoločne s pilotom Georgom Zeumanom britské lietadlo. Manfred vyslal na svojho protivníka niekoľko striel z guľometu, ktorý mal ako pozorovateľ k dispozícii na ochranu lietadla. Britský pilot bol však zručnejší a dvojicu Nemcov dokázal sám zahnať do úzkych a vážne ich stroj poškodiť. Manfred sa o svojom prvom súboji vyjadril takto: „Po príchode na základňu sme boli obaja naštvaní. On mi vyčítal, že som zle strieľal, ja jemu, že mi neumožnil lepšie zamieriť“. 

Manfred Von Richtofen

Letecký výcvik dokončil až o niekoľko mesiacov neskôr v čase Vianoc. Predtým sa mu počas neho podarilo zničiť dve lietadlá a len zázrakom unikol smrti. Oproti ostatným letcom však vynikal svojou chladnou hlavou, ktorou dokázal vyriešiť aj tie najťažšie situácie a nájsť v nich čo najlepšie riešenie. Po čase sa stretol s Oswaldom Boelckom, ktorý bol v tom čase najúspešnejším nemeckým pilotom a priekopníkom boja vo vzduchu. Ten bol jeho veľkým vzorom a navyše mu ponúkol vytúžené miesto v jeho leteckej jednotke.

Manfred Von Richtofen

17. septembra 1916 vzlietol pod jeho velením do svojej prvej skutočnej bojovej akcie. Spoločne s ďalšími štyrmi pilotmi zaútočili na britské lietadlá. Každý z nich zostrelil jedno a nezaznamenali žiadnu stratu. Bolo to jeho prvé oficiálne víťazstvo, pretože dve francúzske stíhačky, ktoré zostrelil predtým ako pilot pozorovacieho lietadla, mu nemal kto potvrdiť. Vtedy bol totiž v akcii úplné sám. Súčasťou následného víťazného rituálu bol prípitok zo strieborných pohárov na počesť nepriateľa. Tento zvyk sa Richtofenovi tak zapáčil, že si kúpil 60 strieborných pohárov. Tým preukázal obrovskú vieru v to, že dosiahne až toľko zostrelených lietadiel. Nuž, sebavedomie mu rozhodne nechýbalo.

Práve počas prvej svetovej vojny sa začalo používať označenie „letecké eso“. Dosiahol ho každý pilot, ktorý mal na svojom konte aspoň päť úspešných zostrelov. Richtofen získal túto prezývku ani nie mesiac po jeho prvom úspechu, konkrétne 16. októbra 1916. Do konca roka nazbieral celkovo 15 zostrelených lietadiel a tesne po novom roku dosiahol najvyššie pruské vojenské vyznamenanie Pour le Mérite a vymenovali ho aj za veliteľa letky Jagdstaffel 11.

Manfred Von Richtofen

Tejto formácii mal Richtofen pomôcť k lepším výsledkom. Vznikla totiž v rovnakom čase ako letka Oswalda Boelcka, v ktorej bol Richtofen predtým, no nezaznamenala vo vzduchu žiaden úspech. Po jeho príchode sa však situácia obrátila a počet zostrelených lietadiel prudko narastal. Manfred bol totiž aj skvelým učiteľom, neskúsených pilotov brával so sebou do akcie a učil ich najmä obrovskej ostražitosti a nebojácnosti. Ak nejaký pilot príliš skoro ustúpil z boja, Richtofen ho ihneď pokarhal. Údajne mal pre svoje schopnosti všade obrovský rešpekt.

Manfred Von Richtofen

Prezývku Červený barón získal potom, čo si svoj albatros namaľoval na červeno. Pôvodne chcel byť čo najmenej viditeľný a skúšal aj iné farby, no všimol si, že súperi sa mu aj tak stále vyhýbajú. Preto použil opačný efekt a výraznú červenú farbu, vďaka ktorej chcel byť viditeľný pre svojich spolubojovníkov. Richtofen však nebol neohrozeným letcom. V marci 1917 bol jeho stroj zasiahnutý, no našťastie dokázal bez väčších ťažkostí pristáť.

Červený Barón lietadlo

Omnoho horšie však dopadol o štyri mesiace neskôr, teda 6. júla 1917. Prenasledujúc britské lietadlo z cca 300 metrovej vzdialenosti nepredpokladal, že by sa mu mohlo niečo stať. Zrazu však dostal ranu priamo do hlavy. Jeho telo zostalo nehybné a na niekoľko minút oslepol. Cit do rúk sa mu nakoniec vrátil a aj keď stále poriadne nevidel, tak sa mu s obrovským šťastím podarilo pristáť. Rana na hlave mala asi 10 centimetrov, no projektil neprerazil lebku. Už 25. júla Červený barón opustil brány vojenskej nemocnice. V ďalšom období ho však trápilo hučanie a bolesti v hlave a po každom nasledujúcom boji mu bývalo tak zle, že nechcel nikoho vidieť ani počuť.

Manfred Von Richtofen

Neskôr ho povýšili až na hodnosť kapitána a na starosti mal nakoniec úplné novú a najlepšiu leteckú formáciu Nemcov. Práve s ňou vzlietol 21. apríla 1918 do svojej poslednej akcie. Nemci vyrazili do boja proti britským lietadlám, no na strane Britov bojovali aj Kanaďania či Austrálčania. Doteraz sa preto presne nevie, kto Richtofena nakoniec zabil. Jeden z kanadských letcov Arthur Brown Richtofena prenasledoval a práve jemu sa pripisuje tento skutok. V rovnakom čase však zo zeme pálili na lietadlo Červeného baróna aj príslušníci austrálskej pechoty.

Richtofena podľa pitvy zabila jedna jediná guľka, ktorá mu preletela cez spodnú časť chrbta, zasiahla srdce a vyšla von cez hrudník. Červeného baróna si však protivníci natoľko vážili, že mu na druhý deň vystrojili v Británii pohreb so všetkými vojenskými poctami. Nemcom a jeho rodine potom oznámili, že padol v boji a takisto aj miesto, kde sa nachádzal jeho hrob. Manfred von Richtofen, prezývaný Červený barón, zomrel vo veku 25 rokov v čase, keď mal na konte 80 úspešných zostrelov. Stal sa tak najúspešnejším pilotom „Veľkej vojny“ a v histórii bude navždy zapísaný ako najväčšie letecké eso všetkých čias.

Červený barón

Zdroj: History.com, German-way.com | Foto: YouTube, Twitter