Naše cesty ani zďaleka nenapredujú ruka v ruke s moderným vývojom tohto tisícročia. Na Slovensku nemáme ani poriadne asfaltové cesty a v Holandsku už premýšľajú o cestách s plastovým povrchom.



Momentálne sa pri výstavbe ciest používa asfalt alebo betón. Náklady na oba typy sú v podstate rovnaké, rozdiel je však v nákladoch a náročnosti údržby, v rámci ktorých jednoznačne víťazí betón. Už to ale zrejme nebude nadlho.

Holandská spoločnosť KWS Infra, jedna z najväčších staviteľov v Holandsku, prišla s konceptom ciest, ktoré by mohli byť z plastu. Na ich výrobu by sa používali vyradené plastové obaly z čistej vody a podobne. Zatiaľ je však tento projekt iba v štádiu vývoja.

Ľahká konštrukcia, kratšia a jednoduchšia výstavba, prakticky žiadna údržba a trikrát dlhšia životnosť. Aj takéto by mohli byť cesty budúcnosti. Cesty z plastu, ktoré sa skladajú zo 100 % recyklovateľného materiálu, sú udržateľnou a k životnému prostrediu priateľskou alternatívou súčasnej formy výstavby ciest. Plast otvára dvere radu nových inovácii ako elektrická energia, nehlučný a vyhrievaný povrch ciest a stavebnicová konštrukcia. Okrem toho majú plastové cesty vo svojej konštrukcii dutý priestor, ktorý môže byť využitý na vedenie káblov, potrubia a odtokových žľabov na dažďovú vodu.

Plastic Roads: putting a second use to one of the world’s most widely consumed non-biodegradable products: #VolkerWessels, a Dutch construction firm, plans to trial a road surface made entirely from recycled plastic. These roads require less maintenance than asphalt and withstand greater extremes of temperature–between -40C and 80C. Sections can be prefabricated in a factory and transported where needed, reducing on-site construction, shortening construction time to weeks instead of months, and preventing mass congestion caused by roadwork. The materials, which are lightweight (to reduce the load on the ground) and hollow (making it easier to install cables and utility pipelines) are also expected last about three times as long! AWESOME! And so needed!! (#repost photo and #DailyEcoTip sourced from DesignTaxi.com) #dailyeco #ecotip #sustainableplastics #sustainableroads #tipoftheday

A post shared by The Daily Eco (@dailyeco) on

Cesty z plastu sa pozdávajú aj odborníkom na životné prostredie. Podľa dostupných informácií majú vraj asfaltové cesty až 2 % podiel na emisiách v ovzduší. No výhoda plastových ciest nie je len v tom, že môžu byť vyrobené z recyklovaných plastov. Ich konštrukčné riešenie umožní stavať cesty v omnoho kratšom čase, pretože plastové diely sa na miesto pokládky len dovezú a následne sa ľahko a pomerne rýchlo pospájajú.

Jednoduchšia bude aj kontrola kvality vozovky, ako napríklad tvrdosť, odvod vody a podobne. Okrem toho by mala byť cesta odolnejšia voči teplotným výkyvom a svoju tvarovú stálosť by si udržiavala v teplotách od -40 do +80 stupňov Celzia, dokonca by mala byť odolnejšia voči chemikáliám. Obrovskou výhodou je jej jednoduchšie pokladanie na rôzne nestabilné terény, ako napríklad piesčitá alebo močaristá pôda, na ktorej leží väčšina miest v Holandsku.

Potenciál konceptu plastovej cesty je naozaj obrovský. V súčasnosti hľadá spoločnosť partnerov na testovanie a ďalší vývoj tohto projektu. Silnú oporu majú konštruktéri aj v samotnom Rotterdame. Mesto sa totiž rozhodlo poskytnúť priestor na testovanie tejto unikátnej technológie, ktorá by mohla mať obrovský úspech.

V našich klimatických podmienkach by mohla byť výhodná možnosť vyhrievania, vďaka ktorej by sme na cestách nemuseli bojovať so snehom a poľadovicou. Slovenska sa to ale aj tak netýka, keďže my sa takejto cesty asi nedočkáme ani v ďalšom tisícročí. Za to v Holandsku sú optimistickejší a plastové cesty chcú začať stavať už o tri roky.

Zdroj: Instagram, youtube | Foto: nbcnews.com