Rozhodli ste sa, že chcete žiť zdravo. Či už preto, lebo máte pár kilogramov navyše, alebo jednoducho preto, že sa chcete cítiť lepšie. Boli ste zvyknutí na tradičnú slovenskú kuchyňu a neviete si predstaviť, že si v nedeľu nedáte „šniclu“ a po nej veterník. Všetci vaši kamaráti sa zrazu menia na odborníkov na zdravú stavu. Strácate sa v klbku informácií. Krúti sa vám hlava, sníva sa vám, že ste mrkva a naháňa vás obrovský hamburger. Strhávate sa zo sna, kričíte…



…no dobre, predpokladám, že to nebude až také dramatické. „Prechod na zdravú stravu“ však môže byť zo začiatku stresujúci a niekedy aj demotivujúci. Kde teda začať?

1. Čítajte etikety

Zoznam surovín je vždy napísaný v takom poradí, v akom zastúpení zložku vo výrobku nájdete. Ak je teda na prvom (druhom či treťom) mieste cukor alebo glukózovo-fruktózový sirup, výrobok môžete s čistým svedomím vrátiť do regála. Ignorujte šunky, ktoré majú v sebe príliš veľa surovín a obsah mäsa menší ako 93 %. Ak sú v zložení veci, ktorým nerozumiete a neviete ich vysloviť, vráťte tovar, odkiaľ ste ho vzali a utekajte preč.

2. Pozor na pitný režim

Bezpochyby  najviac „skrytých“ cukrov konzumujeme v nápojoch. Nie je žiadnym prekvapením, že obľúbené sýtené nápoje sú „naládované“ obrovským množstvom cukru. Mali by ste ich úplne ignorovať alebo piť len príležitostne. Rovnaké pravidlo platí aj pri energetických nápojoch, ktoré vám síce nachvíľu dodajú energiu, no telu neprospievajú.

Bohužiaľ, podobne by ste mali pristupovať aj k ovocným džúsom a šťavám. Čerstvé ovocné šťavy sú vhodným doplnkom stravy, nemali by však dominovať vo vašom pitnom režime. Kupované džúsy k životu vôbec nepotrebujete  ̶  ovocie v nich je zbavené vlákniny a majú vysoký obsah cukru. Ideálne by mal pitný režim pozostávať z vody a čajov. Skvelou alternatívou k ochuteným vodám je voda s čerstvou citrónovou šťavou.

Pokiaľ športujete a pravidelne popíjate iontové nápoje, vyskúšajte ich prírodnú alternatívu – kokosovú vodu, ktorá obsahuje elektrolyty a je bohatá na draslík (v jednom nápoji je ho približne toľko, koľko v štyroch banánoch).

3.Vyhnite sa „zdravým“ potravinám

Je až žalostne smutné, čomu ľudia naletia. Potraviny vo „fit“ oddeleniach sú zväčša plné cukru a majú minimálne množstvo živín či potrebnej vlákniny. Vašu pozornosť si určite nezaslúžia müsli zmesi, fitnes tyčinky ani tzv. pufované výrobky. Nie je nič jednoduchšie, ako hodiť si do košíka orechy, hrozienka alebo brusnice, ovsené vločky a müsli si „namixovať“ doma.

woman-eating-yogurt1

Pri nakupovaní mliečnych výrobkov sa vyhnite nízkotučným verziám. „Light“ verzie majú na úkor nižšieho tuku v sebe rôzne aditíva (cukor, soľ) a konzervanty, a navyše vás ešte aj „potešia“ svojou umelou chuťou. Rovnaké pravidlo platí aj pri rastlinných maslách a margarínoch . Nejde o nič výživné, iba o chémiu.

4. Buďte egoisti

Každý sme iný a každému z nás vyhovuje niečo iné. Dôležité je svoje telo počúvať a zistiť, s čím sa vysporiada lepšie a s čím, naopak, bojuje.  Zatiaľ čo váš kamarát bude vychvaľovať populárnu „raw“ stravu, pre vaše črevá môže byť trávenie surovej zeleniny utrpením. Dôležité je jesť čo najpestrejšie a s mierou. Pokiaľ máte radi mäso, nemusíte sa ho v mene zdravej stravy nutne vzdať. Nájdite si dobrého mäsiara, prípadne farmára, aby ste mali zaručené, že mäso, ktoré kupujete je kvalitné. Uprednostnite divinu a chudé hovädzie mäso pred bravčovým a časť mäsa nahraďte „tučnými“ rybami.

7a712417116913cbb06ab92e6caa51b5

5. Nemajte výčitky

Nikto ne je dokonalý a každý z nás občas „zhreší“.  Dôležité je však nepanikáriť a prehrešok si užiť. Chudnutie a zdravý životný štýl do veľkej miery súvisia s psychikou a pokiaľ svoje telo vystresujete a zahrniete výčitkami, bude sa podľa toho aj správať. Takže, ak raz za čas dostanete chuť na koláč, milo sa na neho usmejte, s pôžitkom ho zjedzte a užite si pocit, ktorý vo vás vyvoláva.