Glykemický index (GI) je číslo slúžiace na to, aby sme mohli vsunúť potraviny do rebríčka podľa toho, ako silno fungujú na vyplavovanie inzulínu. Udáva sa v hodnotách od 1 do 100+. Určuje, ako rýchlo sa cukry z potraviny vstrebú a ako ovplyvňujú glykémiu, tzv. podiel glukózy v krvnom obehu. Všeobecne tu platí pravidlo: čím vyšší, tým horší. Na stupnici od 1 do 100 získava 100 zo 100 glukóza. Tá síce nie je na prvom mieste (sú potraviny s indexom viac ako 100), ale voči nej všetko porovnávame, keďže je to už hotová forma energie pre krv.



Studený zemiak má nižší glykemický index (GI) ako zemiak horúci. Aj spôsob prípravy ovplyvňuje glykemický index. Najnižší má zemiak spravený v šupke v parnom hrnci, potom uvarený vo vode, horšie je to s opekanými zemiakmi a hranolkami. Takže ak máte zbytočnú pneumatiku na bruchu, nebojte sa ten zemiak hodiť do parnej sauny a neopaľujte ho! Špagety vytiahnuté z chladničky majú takisto nižší glykemický index ako tie, ktoré si rovno uvaríte a zjete.

Kyslé výrobky znižujú glykemický index. Preto je vhodné a zdravé napríklad do zeleninových šalátov v diéte pokojne pridať biely jogurt, alebo si z jogurtu rovno vymiešajte vlastný dresing. Nezabúdajte na balsamico, ocot, pokvapajte si šalát citrónom atď.

glyk

Čím je ovocie zrelšie, tým má väčšinou vyšší pomer glukózy k fruktóze, a tým aj vyšší glykemický index. Ukážkový príklad je ananás. Nezabúdajte, že po tréningu sa vám vyšší glykemický index hodí. Takže radšej ten ananás ako jablko a banán!

Vstrebávanie, a tým i priamoúmerné znižovanie glykemického indexu, má na starosti aj vláknina. Vláknina spomaľuje vstrebávanie potravín, ale zároveň aj zrýchľuje vyprázdňovanie, čím skracuje styk potraviny s črevom (čo je pravdepodobne výborný faktor ochrany pred rakovinou tráviaceho traktu).

Pivo má glykemický index 110. Napríklad taká „snikerska“ má iba stredne vysoký glykemický index. Zabezpečuje to väčší pomer tukov v potravine (arašidy, arašidové maslo, tučné mlieko). Samozrejme, to neznamená, že tá tyčinka patrí medzi racionálne jedlá. Obsahuje hlavne sacharidy a tuky, čo nie je ideálna kombinácia. Nehovoriac o kvalite ingrediencií a množstve aditív (prídavných látok).