1. Nemožnosť sledovať to, čo chceme

Doba sa neustále zrýchľuje. Náš voľný čas je veľmi vzácny a keď nám po denných povinnostiach a prečekovaní všetkého, čo sa deje na sociálnych sieťach, online novinách a magazínoch (a špeciálne na manmagazin.sk), zostane niečo aj z času „pre seba“, chceme ho využiť efektívne. Ak zvolíte TV, väčšinou sa „popálite“, pretože musíte prejsť všetkých 200 – 300 programov, aby ste (výnimočne) narazili na niečo, kde práve nebeží reklama, aj aj z toho mála si nakoniec nič nevyberiete. Ale stratili ste čas. Ak si však nabudúce miesto pustenia TV, dáte na kolená notebook s pripojením na internet alebo vezmete do ruky tablet – ste pánom svojho času a toho, čo budete, resp. nebudete čítať alebo pozerať. Možno snáď iba na výnimky webových stránok televízií, na ktorých jediných nie je možné preskočiť videoreklamu, čo považujeme za klinček do rakvičky značke televízie ako takej.



2. Nedostatočná kvalita programov

Točia sa seriály, večerné show a relácie, za ktoré sa sami protagonisti hanbia a robia ich iba pre peniaze. Čo viac k tomu dodať?

3. Formáty vysielania, ktoré boli aktuálne pred 10-timi rokmi

V roku 2005 sme si toho na internete pozreli ešte veľmi málo, neboli masívne používané ani sociálne siete a ľudia sa po večeroch nudili a siahali po televízii. Dnes sa ale ešte stále vyrábajú denné seriály ako Panelák, Divoké kone a ďalšie sprostosti a televízie sa čudujú, že ich „nikto“ nepozerá a sledovanosť im brutálne klesá.

05

4. Nekonečné reklamy

Ak ste si mysleli, že v tomto rebríčku bude na prvom mieste práve reklama, vďaka ktorej je televízia  prirovnávaná k „hynúcim dinosaurom“ práve pre nekonečné množstvo reklám, nie je tomu úplne tak. Reklama tu vždy bola a sme v podstate zvyknutí ju vstrebávať. Aj na internete máme reklamu a pokiaľ nie je vyložene agresívna a nevyskočí na nás ako obnažený uchylák v parku, dokážeme ju akceptovať. Ale vyložené podrazy, ako reklama niekoľko sekúnd pre koncom programu, po čom nasleduje ďalšia reklama, je ďalším klinčekom do rakve televízií.

5. Umelé navyšovanie zvuku pri reklamách

Obrovský problém a ďalší svoj vlastný klinček do rakvy televízií. Nedá sa už totiž mať pustenú televíziu „v pozadí“ pri inej činnosti v domácnosti. Pretože akonáhle začne nejaký TV program, je to tak potichu, že si musíte zvýšiť hlasiťosť, no ešte ste sa ani neotočili a už je tu znova reklama a tá začne revať na celú bytovku. Televíziu teda neviete mať zapnutú bez neustálej regulácie hlasitosti, a tak množstvo ľudí volí vypnutie zvuku alebo celkové vypnutie televízie ako takej.

6. Nepraktickosť ovládania TV

Treba povedať, že k zániku TV prispievajú aj samotní výrobcovia TV, ktorí nie sú schopní zabezpečiť, aby sa TV a set-top-box napríklad od najpredávanejších televíznych operátorov, ovládal priamo diaľkovým ovládačom k televízii. Operátor zase nie je schopný zabezpečiť také diaľkové ovládanie, ktoré by umožňovali aspoň elementárne zapnutie/vypnutie televízie, a tak musíte mať ovládače dva, kupovať 2x batérie, hľadať vždy 2 diaľkové ovládače a znechutenie je veľké. K notebooku, tabletu, mobilu či počítaču nemusíte hľadať nič, stačí nájsť samotné zariadenie :-).

01

7. Množstvo kanálov

Na jednej strane je výborné, že máte širokú ponuku. Na druhej strane, ak máte napríklad 200 – 300 kanálov, stáva sa z toho nevýhoda. My v redakcii máme digitálnu televíziu, kde máte vopred prednastavené poradie TV staníc, a keď sme si aj minule dali tú robotu a asi 2,5 hodiny veľmi nepraktickým spôsobom po jednom popresúvali programy (musíte niekoľko sto stlačeniami popresúvať každý jeden TV program, čo je šialený postup) podľa nami pozeranej priority (športové najprv), o niekoľko týždňov sa nám automaticky zaktualizoval softvér v set-top-boxe a poradie kanálov, po čom sme na ďalšie zoraďovanie kanálov rezignovali.

8. Slabá podpora HD

Je nám až smiešne, keď vidíme, ako sa výrobcovia predbiehajú v tom, kto ponúkne 4K obraz alebo viac-menej nezmyselné zakrivené televízory. Na Slovensku máme ešte stále veľmi slabú podporu HD programov a ak sa aj vysielajú v HD, vlastne navyšujú množstvo kanálov, pretože sú paralelne v HD aj ne-HD. V ponuke nášho operátora je to dokonca trojmo: ne-HD, HD a tzv „HD Optik“, z čoho potom máme miš-maš a má to vlastne vplyv na body 6 a 7.

9. Komediálne spravodajstvo

Ak sme aj kedysi pozerali televízne noviny, dnes sa v nich reportéri predbiehajú, kto prinesie krvavejšiu správu o tom, aké auto kde havarovalo, koľkí sa zabili a kde sa stratil psíček čivava. Televízie si tým samé pochovávajú svoj štatút, svoje postavenie a mienkotvornosť. Ešte že to sem-tam zachraňujú takéto kiksy.

04

10. Konkurencia internetového vysielania

V čom stále vidíme aký – taký zmysel, sú najmä živé prenosy, z pohľadu nášho chlapského, hlavne tie športové. Ak si ale zoberieme, že za pomerne prijateľný poplatok máme živé prenosy z NHL zo všetkých zápasov a môžeme si my sami vyberať, čo budeme pozerať, je obrovská výhoda na strane internetového vysielania.

11. Nemožnosť ovládania kamier

Posledný bod je trošku z budúcnosti, ale predstavte si, že organizátor napr. Olympijských hier ponúkne všetky živé prenosy prostredníctvom internetu, kde vy sami si budete môcť vybrať v reálnom čase kamery, ktoré chcete pozerať, prípadne paralelné sledovanie viacerých kamier. Prečo by ste mali potom sledovať prenos v TV a „byť odkázaný“ na to, čo vám ponúkne réžia televízie.

Aká teda bude budúcnosť?

To, čo sme naznačili v bode 11 sa zrejme raz stane realitou. Okrem toho, pribudnú, samozrejme, internetové „TV stanice“, čo budú vlastne akési spravodajské alebo magazínové portály s menším, väčším alebo úplným obrazovým sprostredkovaním informácií.

02

Budú pribúdať služby typu Stream.cz alebo DTV. Na Slovensku by sa takou kombinovanou službou dala nazvať stránka TA3. Trend bude zrejme aj to, čo prezentuje najprestížnejšia televízna stanica HBO, ktorá chápe, že ľudia chcú pozerať obsah vtedy, kedy oni chcú. Aj preto predstavila službu HBO Now, na ktorej si môžete pustiť svoje obľúbené seriály, filmy a relácie vtedy, kedy vy budete chcieť, bez obťažujúcich reklám za určitý mesačný poplatok.

A to sa, samozrejme, dostávame k službe, akou je napr. Netflix (na Slovensku najneskôr do konca roka 2016), čo je totožné ako HBO Now, len Netflix má v ponuke prakticky všetky filmy a seriály.