Krásnu krajinu Slovenska pošpatí 739 nových radarov, kamier na kontrolu premávky, hnus. Ministerstvo vnútra sa štandardne oháňa faktom, že slúžia iba a výhradne na zvýšenie bezpečnosti. Vodiči však šomrú a novú sieť stacionárnych radarov chápu skôr ako 739 nových kasičiek na peniaze do rozpočtu štátu.



 

Vodiči sú učenliví

Nemyslíme tým, že by sa vďaka radarom naučili chodiť pomalšie a bezpečnejšie. Skôr, že sa naučia, a to si môžete byť istí, že sa naučia, kde sa radary nachádzajú a spomalia práve v tom úseku. Tým pádom sa obávame, že sa bezpečnosť ciest zvýši iba na 739 miestach Slovenska, nie globálne. Je to síce plus, ale efektívne?

“Boha, radar!”

Podobne bude znieť reakcia každého vodiča, ktorý si spomenie na umiestnenie radaru tesne pred ním. Hádajte, čo bude nasledovať. Samozrejme, plné brzdy skôr, než sa vôbec stihne pozrieť do spätného zrkadla. To isté bude platiť pri kamerách kontrolujúcich prejazd na červenú. Nové radary s kamerami by sa veľmi ľahko mohli stať zdrojmi kompilácií reťazových dopravných nehôd. Cítite sa bezpečnejšie? My nie.

RychlostRadar? Veď to doženiem

Vysvetlíme na príklade Formuly 1. Pilot monopostu zamieri do boxov, čo ho zdrží. Čo urobí potom? Bude sa snažiť dobehnúť stratu. To isté budú robiť aj niektorí vodiči. Okolo radaru prejdú poslušne päťdesiatkou a keď sa stratia z dosahu kamery, naložia tomu, aby dobehli čas, ktorý stratili pri radare.

Mohlo by byť aj horšie!

Naozaj z celého srdca dúfame, že tieto vety nečíta nikto z Ministerstva vnútra. Viete, čo by zvýšilo bezpečnosť v obciach? Predstavte si dedinu, cez ktorú prechádza jedna cesta prvej triedy a je na nej jeden radar. Ako sme už spomínali, vodiči spomalia iba na jednom úseku, ďalej možno aj zrýchlia. A predstavte si, že by boli kamery dve, jedna na začiatku obce a jedna na jej konci. Nemerali by vašu rýchlosť, iba by vypočítali čas, ktorý ste potrebovali na prejazd obcou. Vtedy by vám neostávalo nič iné, iba poslušne jazdiť päťdesiatkou.

Semafor cervenaBezpečne či nie?

Zhrniem tri radary v bezprostrednej blízkosti môjho bydliska:

  • Prvý sa bude nachádzať na naozaj dlhej rovnej ulici, kde vodiči často prekračujú rýchlosť aj napriek faktu, že sa v jednom mieste nachádzajú až tri školy. Radar bude umiestnený práve v blízkosti škôl, kadiaľ denne prechádzajú stovky detí. Tento radar považujem za naozaj opodstatnený a účelný.
  • Druhý radar sa nachádza v obci kúsok od mesta, v ktorom bývam. Presný príklad dediny, ktorých sú na Slovensku desiatky. Jedna hlavná ulica spájajúca dve okresné mestá, vyťažená na maximum. Radar bude umiestnený na vjazde do obce, takže vodiči spomalia z 90-tky na 50-tku hneď po vjazde do obce. Ak budem meškať do práce, zanadávam si, ale radar je umiestnený správne.
  • Tretí radar, mne najmenej sympatický, sa bude nachádzať na ceste spájajúcej moje bydlisko s krajským mestom na krásnej prehľadnej rovinke. Na ceste je viacero úsekov, na ktorých sa stávajú nehody takmer denne. Radar na ne neumiestnili. Umiestnili ho na rovinu, ktorá má potenciál vybrať viac peňazí ako nejaký úsek so zákrutami. Je pravda, že po tejto rovinke vodiči jazdia rýchlo, možno som aj ja sám šiel daným úsekom rýchlejšie, ako som mal, možno tachometer ukazoval aj 170 km/h. Bol som si však vedomý schopností môjho auta, cesta bola úplne prázdna, neohrozil som nikoho, možno tak seba. Teraz tadiaľ pôjdem 90-tkou a zrejme si od nudy zdriemnem. Akej bezpečnosti prispeje tento radar?

RadarMeranie rýchlosti na Slovensku vždy bolo a bude diskutabilnou témou. Teória zvyšovania bezpečnosti sa často dostáva do konfliktu s realitou, ktorá vyzerá skôr ako zarábanie na nedisciplinovaných vodičoch. Súhlasíte s umiestnením 739 radarov na cestách alebo si myslíte, že vás chcú iba ošklbať?

Pozn. redakcie pre políciu: Údaje o prekročení rýchlosti autorom článku nemusia zodpovedať skutočnosti, určite išiel 90. ;)

Foto: minv.sk, citymetric.com, emercedesbenz.com

AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO:
Jakub
Sleduje témy, ktoré hýbu svetom. Žije autami, technikou, ženami. Žije na webe a prináša informácie o všetkom, bez čoho sa žiaden náš čitateľ nezaobíde.