Zakladateľ, majiteľ a riaditeľ Autobazar.EU a ďalších asi 12 online projektov. Pochádza a žije v Novom Meste nad Váhom. Je ženatý a má 7-ročnú dcéru. Dnes je “dávno za vodou” a o svoje bohaté skúsenosti a názory zo sveta online biznisu sa exkluzívne a prvýkrát verejne podelil s čitateľmi Manmagazin.sk.



Čo ste robili predtým, než ste založili Autobazar.EU?

Od 15 rokov programujem, odkedy mám prvé PC Intel 286-tku. Od 1996 som pracoval v miestnej PC firme. Tam som sa prvýkrát dostal k internetu a začal sa osamostatňovať, v roku 1998 som začal programovať web stránky.

Kedy vznikla myšlienka založiť Autobazar.EU?

To bol asi rok 2002 –  2003. Môj plán bol, že obehnem autobazáre, predstavím im inzertný portál, ukážem im, ako sa tam nahadzujú inzeráty, vybavím to za 2 –  3 mesiace a hneď pôjdem na realitný sektor. Skutočnosť bola taká, že sme ich s manželkou obchádzali 3 roky. Inštaloval som im počítače, internety, foťáky do PC… Všetci mi vraveli: “Tu nemáte šancu, tu je Avízo”, ale ja som si stále valil svoje. Nemali ani páru o internete, žiadny záujem, bol to boj. Keď sme prišli prvýkrát do bazáru, smiali sa mi, prečo to robím. Štvrtýkrát už nie. Šok som dostal, keď mi v prvom bazári povedali, že už si aktualizovali inzeráty. Tomu som ani nechcel veriť. Ale bol to logický následok, pretože ľudia im vyvolávali, prečo to tam majú, keď to nie je aktuálne…

Kedy prišlo k prvému spoplatneniu?

V roku 2007, keď sa bazáre naučili samé si manažovať inzeráty, som spoplatnil inzerciu pre auto-dealerov. Vtedy to bolo asi 20 €/mesiac. Mal som obavu nasadiť vysoké ceny a nechcel som sklamať dôveru, ktorú som si u nich tak dlho budoval. Hovorili mi: “Daj tam 50 €/mesiac, však čo, oni to zaplatia”. Ale ja som chcel zaviesť normálne ľudové ceny.

Ja_na_Stratosphere Las Vegas_m

Čo spravil rok 2008 – kríza –  s Autobazar.EU?

V podstate nič. Aj keď bazáre krachovali, tak sa toho chytil nejaký iný majiteľ a išlo sa ďalej. My sme krízu nejako nepostrehli. Ale v realitnom sektore, úplný opak. Z nejakých
1 100 realitných kancelárií tu bolo zrazu sotva 500, čiže viac ako polovička odpadla.

Kedy ste spoplatnili súkromnú inzerciu?

Začiatkom roka 2011 som spustil dlho pripravovaný redizajn. Z modrej stránky zrazu bola biela s možnosťou obmeny farby pozadia, napriek tomu to malo neskutočne negatívny ohlas. Ľudia sa búrili a chceli modrú stránku naspäť. Tak som sa po pár dňoch vrátil na pôvodný web a v ten istý moment  nahodil dlhšie pripravované spoplatnenie súkromnej inzercie. Všetci boli najšťastnejší na svete, že je tam zase tá “parádna” modrá (smiech). A spoplatnenie súkromnej inzercie sme v pohode obstáli, bez výraznejšieho poklesu inzerátov alebo návštevnosti. Čo zatiaľ v tomto sektore nemá nikto na Slovensku. Autobazar.EU ako jediný v sektore požaduje 3 eurá za inzerované vozidlo na neobmedzené obdobie. Nikto z konkurencie ešte ani dnes nemá gule urobiť tento krok. Bolo to veľké rozhodnutie a prinieslo veľa pozitív, s ktorými sme dovtedy bojovali. Najviac išlo o finty dealerov byť zdarma pod súkromnou inzerciou a hlavne podvody typu „phishing“, ktoré tým pádom úplne zmizli z nášho webu.

Ako dopadol súd ohľadom Autobazár.eu s dĺžňom?

S tým dĺžňom? Ježiš… (smiech). To som po dlhoročnom boji a po x-tých pojednávaniach  vyhral, ale už som na to aj zabudol, tam išlo o princíp, kokos. (smiech). Ale teraz mám aktuálne úplne iné súdne spory, s mojím ex-spoločníkom.

Časť našich čitateľov sú internetoví start-upisti. Poraďte im, čoho sa majú vystríhať pri vstupe investora do ich projektu.

Zmluvy! Treba dobrého právnika. Neukvapiť sa. Spravidla sa urýchlene tlačí na pílu. Nepodľahnúť. Dať si na to radšej čas. Ja som bol predovšetkým v zlej situácii, bol som pod tlakom, a preto som do toho šiel, inak by som to nikdy neurobil.

Prečo?

Hrozba bola doména Autobazar.sk. Ja som sa o ňu dosť zaujímal, boli sme s majiteľom už aj nejako predbežne dohodnutí, že ju kúpim, ale v tom ma zrazu navštívil Milan Dubec z Azetu a hovorí mi, že „Pozri čo som kúpil, neuveríš“. Kúpili tú doménu. A ja že no pekne, tak díky teda. Denná návštevnosť Azetu bola vtedy 10-násobne vyššia odo mňa a ja som vedel, že keď tam oni nalinkujú návštevnosť zo všetkých svojich webov, ktoré majú v portfóliu, tak mám vážny problém si udržať svoju pozíciu jednotky.

Čo ten investor?

Objavili ma, oslovili ma ako aj iných, aby mi navrhli všemožne podporiť firmu, aby zvládla konkurenčný boj a zároveň ju predať za čo najväčší balík, keďže sa prezentovali, že sú skúsený investor. Doslova ma očarili frázami, že to dokážu cez synergie ich projektov, ich vstupom sa zdvojnásobí hodnota firmy atď… V obchodnom registri momentálne figuruje osoba, ktorú ani sám nepoznám, čo je tiež možné zistiť z verejne dostupných zdrojov. Každopádne je to stres a riadne ponaučenie,  ale naučil som sa s tým žiť.

Neposkytli žiadnu investíciu, synergie, ani peniaze?

V súčasnosti prebieha v tejto veci súdne konanie, ktoré sa pravdepodobne blíži ku koncu, aj keď človek nikdy nevie, takže sa radšej vyjadrím až neskôr. Napriek všetkému som od najbližšej konkurencie stále 2-3-násobne väčší. Vysvitlo, že ich traffic je shit. Je to primárne Pokec, čo konkurencii robí čísla návštevnosti a ona to sama priznáva (nedávno o tom vyšiel článok), a z tohto som bol vtedy nervózny, nevedel som, že to tak je, že obrazne povedané, že tie deti si auto nekúpia (smiech). Ja som si svojich návštevníkov vydrel ručne, proste každý vie, že Autobazar.EU, tam sa chodia pozerať a kupovať autá, a oni aj keď tam naklikajú neviem koľko číseliek z toho Pokecu, tak tam síce ľudia prídu, ale aj veľmi rýchlo odídu…

Pokračovanie doteraz na manmagazin.sk nezverejnenej časti rozhovoru: Vraveli, že nemám šancu. Teraz na to, čo robím, nemá nikto gule!

Nedávno Azet (čoho súčasťou je Pokec) kúpil Ringier, čo na to hovoríte?

Veľká megalománia. No oni to čo kúpili za také prachy, normálne že klobúk dole kto to dokázal dohodnúť takýto deal, pretože to predali nie že za päť dvanásť ale 12:05! (hovorí sa o sume okolo 40 mil. €, poznámka redakcia)

Na čom jazdí Michal Obeda?

Teraz na Chevrolet Camaro Bumble BEE, ale chcel by som ešte väčšiu kubatúru asi. Toto má 3,6L, 310 koní a je to dosť slabé na to… Ale tuním ho postupne, dal som mu kolesá 22″ 315-tky. Mám ho už rok a ešte stále ma to auto veľmi baví. Pozeral som Camaro ZL1-tku, ale to už nie je na normálne vozenie…

na_ceste_do_LA_z_SF_po_1-tke_highway_m

Takže, čo bude zrejme ďalší kúsoček v garáži?

Mňa veľmi zaujala Fisker Karma, aj pre to, že to je hybrid, ale bojím sa toho, že to je malá firma a čo keď sa niečo porúcha. Zaujal ma aj Ford Mustang Shelby, ale zase 580 koní, 750 krúťak, to nie je na bežné vozenie. S mojím Camarom sa dá bežne vyblázniť, v zime hlavne. Teraz nám ide sezóna, tak sa teším.

Používate ho celoročne?

No jasné! Jeden borec si teraz kúpil tiež Camaro a povedal, že si ho na zimu odloží do garáže. A ja že čo, to snáď nie? Však o to ide práve, na tom snehu! Ak o polnoci napadá sneh ja idem von. Vypnem telefón a idem riskovať život. Chodím driftovať kade-tade po parkoviskách, no proste ma to baví, čo mám robiť? (smiech).

Všimol som si na vašej profilovej fotke, že tam máte gitaru.

To je láska. Kúpil som od Jeffa Loomisa sedmičku v Amerike za 1050 dolárov. Hrám na gitare asi od 20-tich rokov. Mám aj napríklad šesťstrunovú, bezpražcovú, na zákazku robenú bassgitaru z Prahy, od típka čo robí pre Lenku Filipovú každý mesiac španielky. Stála 60 litrov českých.

Hráte profesionálne?

Dlhé roky sme hrávali, máme svoju kapelu Exaltation. Tento rok sme si dali pauzu. Môj bubeník povedal, že ho opustil hudobný štýl. Hrávali sme dead-metal. Mali sme aj dosť veľa koncertov, aj na rôznych festivaloch a vydali sme 4 albumy.

Veľa mladých ľudí na Slovensku majú dobré nápady na nejakú mobilnú aplikáciu, čo im poradíte, aby z toho dobrého nápadu vznikla kvalitná aplikácia?

Ja si myslím, že dokážu sa rozbehnúť akékoľvek aplikácie, ktorú sú unikátne. Dnes je problém ten, že dnes všetko už je. Unikátnosť. To je to čo dnes keď niekto nájde niečo a je to unikátne tak sa to presadí.

Ako sa vám podniká na Slovensku v rámci slovenskej legislatívy?

No čo Vám poviem. Auto som si prihlásil v ČR, mám ich v paži aby som zaplatil 2.000€ za registračný poplatok, radšej to dám do tuningu. Radšej tuning ako dávať tomuto štátu. Oni nás idú úplne zakopať! Ja neviem proste, takto kaziť to prostredie… Fico nastavil ľudí na zamestnancov, to je pointa. Podnikateľské prostredie na Slovensku sa absolútne likviduje a toto čo sa tu teraz rozbilo za posledné 2-3 roky, tak toto sa bude zliepať ďalších 20 rokov. Takže ja to tu tak vidím, že rýchlo odtiaľto preč. Aj keď som si tu prešiel všeličím…

Čo by ste zmenili v legislatíve aby sa na Slovensku dalo lepšie podnikať?

Celé zle, všetkých vyhodiť a zakopať! Celá legislatíva je iba o tom, že nám idú ubrať, ubrať, ubrať. A likvidujú všetky záujmy, aby sa niekto postavil na vlastné nohy… Prečo by to dnes už niekto robil? Aj tak je to strašne ťažké to rozhodnutie, každý má s tým psychický problém. Toto je najväčšia zábrana ísť podnikať a nie ešte likvidovať to tými podmienkami. Poplatok, ďalší poplatok, a ďalší úplne likvidačný poplatok. Je to tu celé zle, úplne je to hore nohami. Neviem. Do inej krajiny ísť jednoznačne, toto je tu úplne zabité, všetci odchádzajú.

Kam odídete?

Neviem, Švajčiarsko je drahé, Amerika je policajný štát. Tuto niekde v Európe možno v Rakúsku alebo v ČR možno, keď tam teraz rozbieham biznis, ale tam je tiež likvidačné podnikateľské prostredie…

Boli ste v Amerike?

Pred dvoma týždňami som sa odtiaľ naposledy vrátil. boli sme v Google, aj s kolegom, boli sme tam pozvaní – 5 ľudí zo Slovenska dostali možnosť ísť na taký summit, pozrieť si Google a na nejaké prednášky. Tak sme si dali aj taký menší trip – San Francisco, Los Angeles, Las Vegas,…

Otázka na záver: zadok alebo prsia?

(smiech). Obidvoje asi. Tak záleží z ktorej strany je otočená :-) Obidvoje :-). Ale momentálne sa môžem akurát tak pozerať. Nie som taký, že by som nejako toto…. ale pozrieť sa pozriem.

AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO:
Ondrej
Šéfredaktor a zakladateľ. Stará sa o štruktúru magazínu, robí väčšinu hlavných rozhovorov, technologických a auto-moto článkov. O to, aby boli naši čitatelia spokojní sa stará osobne a dlho do noci odpovedá na ich e-maily a správy na Facebooku.