Niektoré zákazu sú len pre istotu.



Blíži sa obdobie dovoleniek a veľa z nás za svojím vytúženým relaxom poletí. Odtrhnutie od reality začína už na palube lietadla, kde vás tradične personál vyzve, aby ste vypli všetky elektronické zariadenia, prípadne ich prepli do leteckého režimu. Vy poslúchnete. Veď rádiové vlny by mohli dopliesť navigačné systémy a lietadlo by sa zrútilo. Zamyslite sa však. Naozaj by hovor či správa z mobilu mohli vyradiť navigáciu lietadla, na palube ktorého je stovka ľudí? Nepokrivkáva tu trochu nezmyselne bezpečnosť?

Podozrení, že letecké nešťastie zapríčinilo používanie mobilu alebo laptopu na palube lietadla, je niekoľko desiatok. Naozaj ide len o podozrenia. Prebehlo veľké množstvo testov, ktoré skúmali vplyv rádiových vĺn z elektronických mobilných zariadení na chod prístrojov používaných počas letu a ani jeden test jednoznačne nepreukázal, že by mohla vzniknúť nebezpečná situácia. Prípadne katastrofa. Ďalšou maličkosťou, ktorú si treba všimnúť, je počet prípadov, v ktorých je podozrivý z nešťastia telefón alebo iné elektronické zariadenie. Je ich niekoľko desiatok. Z viedenského letiska odletí v priemere každých päť minút jedno lietadlo. Počet prípadov, kedy má byť za haváriu zodpovedná elektronika používaná na palube cestujúcimi, je doslova zanedbateľný. Prečo však potom nemôžeme mobil, laptop a iné zariadenia počas letu používať?

Jednoznačná odpoveď nie je. Zodpovední sa totiž snažia držať stranu pravidlám, aj keď im sami celkom nerozumejú. A to aj vtedy, ak pravidlá tak trochu plávajú na vode. Avšak, aspoň zopár teórií je k dispozícií.

Najrizikovejšie časti letu sú vzlietnutie a pristávanie. V týchto fázach riadi lietadlo človek, ktorý robí štatisticky častejšie chyby ako počítač. Preto personál lietadla potrebuje udržať vašu pozornosť. Či už je to pri bezpečnostných pokynoch, alebo aby ste len vnímali svoje okolie. Ak by niečo začalo dymiť, ľahko si to všimnete skôr než letušky a môžete na to upozorniť. Ak by ste mali zrak vnorený do displeja alebo počúvali hudbu, okolie takmer nevnímate.

Onoho času boli na palubách lietadiel vstavané telefóny, ktoré mohli pasažieri používať. Bolo to v časoch, kedy ešte len nastupovali mobilné telefóny, no pevná linka nebola výsadou múzeí. Cestujúci mohli telefonovať, koľko len chceli. Správne tušíte, že letecké spoločnosti vďaka zákazu používania vlastného mobilu len a len zarábali. A to poriadne. Minúta hovoru z telefónu v lietadle bola niekoľkokrát drahšia než tá z osobného mobilu.

Najnovšie sa na vysvetlenie zákazu používania elektronických zariadení na palube lietadla počas letu objavil blog aktívneho pilota. Ten dal za pravdu tomu, že rádiové vlny nemajú vplyv na chod systémov lietadla. Problém je vraj v tom, že signál vychádzajúci z elektronických zriadení spôsobuje v reproduktoroch spätnú väzbu. Také to divné hučanie, keď dáte mobil blízko repráku. A to vraj otravuje pilotov a komplikuje komunikáciu s letiskom. Pilot priznal, že spätná väzba naberá na sile počtom aktívnych zariadení. Ak teda jeden či dvaja pasažieri mobil nevypnú, nikto to ani nezistí. Ak by vypnutých mobilov už bola povedzme desiatka, piloti o tom už vedia. A vraj to nie je výnimka. No nie veľmi častá. Ľudia zatiaľ stále majú pred zákazom rešpekt.

Zdroj: letemsvetemapple.eu, itnews.sk | Foto: depositphotos.com

AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO:
Jorge
Pohodlný až bohémsky život? Prečo nie, sme s ním :)