Na severe Slovenska v krásnej panenskej prírode už desiatky rokov premáva parný vláčik, ktorý poskytuje jedinečný zážitok. Nič podobné asi nenájdete nikde inde na svete.



Kysucko-oravská lesná železnička nie je jediná historická železnica na Slovensku, jedna je napríklad aj v Čiernom Balogu, lenže táto je úplne o niečom inom. Zažiť atmosféru starých čias s jemnou dávkou adrenalínu, keď sa stará a mohutná parná lokomotíva doslova „šplhá“ na vysoký kopec, je v skutku úžasná vec. Zrejme preto sem počas sezóny prichádza toľko nielen domácich, ale aj zahraničných turistov.

stanica Vychylovka

Počas dlhých rokov prešlo celé Múzeum Kysuckej dediny mnohými zmenami a dnes je príjemným miestom, kde turisti strávia nezabudnuteľné chvíle v štýle porekadla „v jednoduchosti je krása,“ pretože presne tak žili naši predkovia.

jazda parným vláčikom cez skanzen

Ale späť k lesnej úvraťovej železničke. V minulosti slúžila na prepravu dreva počas ťažby a priebežne sa koľaje stavali tam, kde ich potrebovali, hlavná trasa však viedla z doliny Chmúra vo Vychylovke na pílu do Oščadnice. Dnes sa na kysuckej strane prevádzkuje úsek zo stanice Skanzen – Vychylovka až po stanicu sedlo – Beskyd, ktorá je spojená so železnicou na opačnej strane v Oravskej Lesnej. Tieto dve železničné trate sa po dlhom čase spojili a obe ponúkajú neopakovateľné zážitky. Železnička vo Vychylovke od 1. mája 2016 ponúka takmer dvojhodinový zážitok z jazdy po vysokom kopci. A práve jazda systémom úvrati je tá jedinečnosť, ktorú kysucká železnica poskytuje. Úzkorozchodné trate sú aj na iných miestach vo svete, no zrejme nikde inde neprevádzkujú úvraťový systém, čo znamená, že parný rušeň prekonáva veľké prevýšenie na krátkom úseku. Laicky povedané, rušeň ide časť trate vpred, časť trate cúva a pohybuje sa cikcakovito, akoby v trojuholníkoch.

parný rušeň vo Vychylovke

Okrem historickej železnice je na obrovskej ploche v nádhernej čistej prírode k dispozícii stála prehliadka dreveníc ako ukážka ľudovej architektúry a spôsobu života našich predkov. Každý víkend sa tu konajú aj sprievodné podujatia ľudového charakteru. Každý, kto toto miesto už navštívil, však určite potvrdí, že piskotu, hukotu a kúdolom dymu z parnej lokomotívy sa nič nevyrovná. Skanzen je otvorený od mája do októbra, jazda vláčikom je riadená cestovným poriadkom. Krátka jazda po stanicu Chmúry (1. úvrať) je s parnou lokomotívou, jazda po trase až na stanicu sedlo – Beskyd je na desaťmiestnej drezine chránenej proti nepriazni počasia. Na vrcholovej stanici sedlo – Beskyd je pre cestujúcich krátky oddych, počas ktorého môžu vystúpiť na blízku vyhliadkovú vežu a rozhliadnúť sa po Kysuciacj aj Orave, alebo môžu navštíviť goralskú drevenicu, ktorá sa tu tiež nachádza.

Parná lokomotíva prichádza na stanicu

šesťmiestná drezina

jazda historickým vláčikom

Jazda úvraťovým systémom vo Vychylovke

skanzen Vychylovka

ľudová architektúra z Kysúc

Zdroj: Skanzen Vychylovka Foto: Instagram, autorka, oravskemuzeum.sk