Klub vznikol v roku 2009 a za neuveriteľných 7 sezón sa mu podarilo vyšplhať sa z piatej nemeckej ligy až do tej úplne najvyššej súťaže, ktorou je Bundesliga. Hneď vo svojom prvom ročníku medzi elitou si vybojoval fantastické druhé miesto a vstupenku do Ligy majstrov. Tento tím to dokázal aj bez hviezdnych hráčov či predražených posíl. Napriek tomu je mužstvo RB Lipsko nenávidené celým Nemeckom. Prečo?



Za všetkým treba hľadať hlavne peniaze. Aj za vznikom futbalového klubu RB Lipsko. Jeho hlavným sponzorom nie je nik iný ako svetoznáma firma Red Bull. Tá už sponzoruje napríklad rakúsky klub Red Bull Salzburg (futbalový i hokejový), stajne Red Bull Racing a Scuderia Toro Rosso v F1 či brazílske mužstvo Red Bull Brasil a americký Ńew York Red Bulls.

V roku 2009 odkúpila spoločnosť Red Bull, konkrétne Dietrich Mateschitz, práva klubu SSV Markranstädt, ktorý vtedy pôsobil v 5. najvyššej futbalovej súťaži v Nemecku. Nový tím mal dostať názov (ako inak) Red Bull Lipsko, ale to vedenie nemeckého futbalu neschválilo. Meno sponzora by sa totiž nemalo objavovať v názve klubu. V Nemecku sú výnimkou len prvoligové celky z Wolfsburgu (Volkswagen) a Leverkusenu (Bayer). V ich prípade je to však tolerované, pretože tieto spoločnosti založili spomínané tímy pred desiatkami rokov pre svojich zamestnancov, nie kvôli reklame. Nový tím z Lipska tak nesie názov RasenBallsport Lipsko. Používa sa však názov RB Lipsko, pričom skratka RB je jednoznačným odkazom na Red Bull.

Vedenie Red Bullu sa rozhodlo investovať do klubu nemalé peniaze a vytvoriť z neho jeden z popredných európskych tímov. Cieľ v roku 2009 bol jasný. Za najbližších 8 rokov dostať tento tím do Bundesligy a následne do Ligy majstrov. V Lipsku je taktiež postavená veľká a moderná Red Bull Aréna. Svoju historicky prvú sezónu odohralo Lipsko v piatej lige a vyhralo ju, čím sa priamo kvalifikovalo do štvrtej najvyššej súťaže. V nej mužstvo pôsobilo tri sezóny, keď postupne obsadilo štvrté, tretie a nakoniec prvé miesto, ktoré znamenalo postup do tretej ligy.

V nej odohral klub len jediný ročník 2013 – 2014, v ktorom obsadil druhú priečku, a jeho hráči sa tak mohli radovať z postupu do druhej najvyššej súťaže v Nemecku. Už vtedy sa začali ozývať prvé hlasy, že RB Lipsko nie je skutočným tímom, nemá žiadnu históriu a je len komerčnou hračkou v rukách Red Bullu. Prvá sezóna v 2. Bundeslige bola pre Lipsko sklamaním. Mužstvo skončilo “až” na piatom mieste, čo je pre tím doteraz historicky najhoršie umiestnenie v ligovej tabuľke. V nasledujúcom ročníku si ale hráči tohto celku chuť napravili a z druhého miesta priamo postúpili do elitnej futbalovej súťaže v Nemecku, do Bundesligy.

Už v prvých zápasoch dávali fanúšikovia iných tímov jasne najavo, že RB Lipsko pre nich nie je plnohodnotný tím. Priaznivci Borussie Dortmund napríklad úplne odignorovali výjazd na zápas ich tímu s Lipskom. Fanúšikovia Borussie Mönchengladbach pre zmenu na protest proti Lipsku pri vzájomnom meraní síl takmer polovicu stretnutia nefandili. V Kolíne nad Rýnom bol hráčom RB Lipsko zablokovaný autobus, aby sa nemohli dostať na zápas.

Najčastejším a azda najnechutnejším symbolom nenávisti voči tomuto klubu je odrezaná býčia hlava, ktorú “venujú” fanúšikovia ostatných tímov hráčom a fanúšikom Lipska. V samotnom meste je ale o futbal čoraz väčší záujem, veď v 2. Bundeslige (sezóna 2015 – 2016) bola priemerná návštevnosť takmer 30 tisíc ľudí.

Napriek vyššie uvedeným prekážkam a nenávisti sa tomuto celku darilo počas prvej sezóny medzi elitou vynikajúco. Viac než vynikajúco. Počas jesennej časti boli dokonca na čele celej ligy, ale s prichádzajúcim záverom im predsa len trošku došli sily. Napokon však Lipsko vo svojej prvej sezóne v Bundeslige obsadilo neskutočné 2. miesto s počtom 67 bodov. Spoločnosť Red Bull si tak môže pogratulovať, pretože v priebehu ôsmych rokov vybudovala z neznámeho tímu účastníka Ligy majstrov.

Napriek tomu, že celé Nemecko týmto celkom bez histórie a s podporou potravinárskeho giganta pohŕda, vedeniu náleží obrovské uznanie. Jedinečný úspech Lipska totiž nebol spôsobený nákupmi drahých hráčov či zbytočne predražených posíl. Mužstvo má striktné pravidlo, podľa ktorého kupuje do tímu len hráčov s vekom 25 rokov a mladších. To je napríklad dôvod, prečo nekúpilo pred tromi rokmi Jamieho Vardyho. Áno, toho Vardyho, ktorý pred dvoma rokmi nastrieľal v anglickej Premier League 24 gólov a pomohol tým celku Leicester City k senzačnému titulu. V tom čase, keď o ňom Lipsko uvažovalo, mal však už 27 rokov.

Moderný futbal je čoraz viac a viac o peniazoch. Niežeby v ňom predtým neboli, ale s príchodom ruských oligarchov, arabských šejkov a obrovských spoločností sa z najpopulárnejšej hry sveta stal výlučne biznis. Fanúšikovia žasnú nad tým, koľko ich milované kluby míňajú za hráčov a taktiež neveria vlastným očiam, keď sa dozvedia, koľko niektorí futbalisti zarábajú. Nastolenému trendu nijako nepomáha ani čínska liga, ktorá je na vzostupe a astronomickými čiastkami prepláca futbalistov. Napriek tomu, že Lipsko sa nevymyká tomuto trendu, patrí mu uznanie za to, že si úspech vybojovalo trošku inou taktikou. Až čas ukáže, kam dokáže dokráčať komerčný a fanúšikmi nenávidený projekt s názvom RasenBallsport Lipsko.

VIAC ŠPORTU nájdete na SportovyMagazin.sk >>> TU

Foto: Twitter

AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO:
Tomino
Vieš jak to hovoria, len rob, to čo miluješ a už nikdy nebudeš musieť robiť. Som "pokreslený" hajzlík, ktorý sa živí tým, čo ostatní chlapi robia zadarmo. A nemusel som pri tom ani začínať v péčku pre gayov. :D