„Počuj, tam hore by som mohol aj bývať.“ Túto vetu povedal jeden chalan svojmu kamarátovi, keď spolu stáli pri veľkej konštrukcii billboardu. Kamarát si ju zapamätal a neskôr založil výnimočný projekt GREGORY, ktorý spojil problematiku nadmerného množstva billboardov so sociálnym problémom bezdomovcov. O samotný projekt sa aktuálne starajú dvaja kamaráti, ale vzhľadom na to, že by sa na ňom neradi priživovali, za autora považujú Gregoryho.



we-1

 GREGORY, názov projektu, je vymyslená osoba, ktorá má v pláne pomáhať ľuďom.

Jeho myšlienka sa vyvíjala celé roky. Prvý podnet padol od kamaráta a ďalší na základe vlastného autorovho zážitku. Raz sa v noci vracal na prenajatý byt v meste, kde študoval a z okna auta uvidel človeka, ako spí na autobusovej zastávke. Vtedy si povedal, že niečo nie je v poriadku. Uvedomil si, že má viac, ako si zaslúži a niekto nemá nič. Začal teda rozmýšľať nad tým, ako by to mohol zmeniť a spraviť niečo pre ľudí, ktorí sú odkázaní sami na seba.

web-2

Billboardy môžu pomôcť bezdomovcom

Podstatou celého projektu GREGORY je pomôcť ľuďom bez domova a optimalizovať konštrukcie V bilboardov. Tie sú zväčša lokalizované v blízkosti ciest, pričom reklama je umiestnená na oba smery, čiže do trojuholníka, na základe čoho je ich vnútro možné prispôsobiť aj na bývanie. Čo sa týka interiéru, domčeky disponujú štandardným dizajnom, ktorý je kompozične a materiálovo zladený. Vnútorný priestor je rozdelený na dve časti a obsahuje vstupnú chodbu, kuchyňu s malým pracovným stolíkom, schody do vyvýšenej postele (spálňovej časti), pod ktorou sa nachádza úložný priestor. Celý princíp bývania by mal byť samoregulovaný a financovaný z prenájmu reklamy, aby daný užívateľ mohol žiť bez nákladov na bývanie. Autor projektu si uvedomuje, že nejde o najdôstojnejšie ubytovanie, ale je to stále lepšie, ako bývať pod mostom alebo na autobusovej zastávke. Nešlo by o nič extra, ale zároveň by domčeky predstavovali príjemné bývanie, pretože  ̶  ako povedal sám autor  ̶  prečo ľuďom bez domova nespraviť niečo pekné a nedať im možnosť návratu do spoločnosti?

interier3

Na projekte môže spolupracovať ktokoľvek

Chcieť pomôcť je síce pekné, no aby táto pomoc nabrala aj reálne kontúry, treba odniekiaľ začať. Autor sa rozhodol vypracovať takzvaný „open source“, čo je voľná participácia medzi kýmkoľvek, kto má záujem pretvárať daný projekt, či už konštrukčne alebo dispozične. Samotný projekt je sústredený do srdca Slovenska, teda do Banskej Bystrice, kde jeho autor študoval šesť rokov. „Daný priestor som vybral zámerne, pretože je len kúsok od priameho centra, asi 20 m od miesta, kde sú obytné domy, ktoré majú už vybudované inžinierske siete.“ Ďalšou alternatívou v súvislosti s energiami sú solárne panely a bio-kanalizácia. Toto riešenie zvažuje autor hlavne preto, aby dané billboardové domy neboli odkázané iba na isté miesta viazané na inžinierske siete, ale mohli byť vybudované hocikde.

interier1

GREGORY je známy už aj v zahraničí

Dobré správy sa šíria rýchlo. Aj projekt GREGORY už obletel rakúske, poľské, anglické či čínske médiá. Reakcie naň sú však zmiešané. Slováci oproti zahraničným čitateľom reagujú dosť skepticky. „Na Slovensku z ľudí cítiť skoro až odpor a závisť. Samé reakcie typu ´načo a prečo im pomáhať, oni to zničia, fungovať to nebude´. Žiadna konštruktívna kritika, iba čistá negácia,“ prezradil autor pre SLOVAK MAN. Taktiež dodal, že ak by si hocijaký investor uvedomil, akú publicitu získal GREGORY v priebehu niekoľkých dní iba ako projekt, jeho realizácia by bola svetovým unikátom, prostredníctvom ktorého by daný investor zožal celosvetové promo.

int4

My veríme, že sa teda už čoskoro nájde niekto, kto zistí, že môže na projekte nielen zarobiť, zviditeľniť sa, ale aj pomôcť tým, ktorí to potrebujú. Držíme palce!

  • homeless

    ta ňe cy pana ander z Poprádu Kikska by to mohol zafinancovať zo svojich peňazí čo získal pri pôžičkách na 70% ný úrok