Ak si myslíte, že je niečo nemožné, dáme vám za pravdu. Naozaj sa nezobudíte včera a ani nedokážete spočítať počet zrniečok piesku na Sahare. Ale vybudovať železničnú trať dlhú viac ako tisíc kilometrov v horských priesmykoch, obrovskej nadmorskej výške a na mäkkom teréne, je možné! Inžinieri si dlhé roky lámali nad tým hlavu. Dokonca aj počas výstavby narážali na prvý pohľad na nezdolateľné prírodné prekážky. No dnes je presne 10 rokov, odkedy slávnostne začali v Číne s prevádzkou trate Golmud – Lhasa!



Už v päťdesiatych rokoch 20. storočia, keď Čína obsadila Tibet, začali plány na výstavbu trate. Prekážok však bolo až príliš. Finančné, technické, technologické i prírodné. Postaviť trať bolo nemožné. Roky plynuli a Číňanom stále vŕtala táto myšlienka hlavou. Desiatky najrôznejšich výskumov, prepočtov v interakcií s technickým pokrokom presvedčil vedcov, inžinierov, technikov a ďalších ľudí, že by sa to mohlo podariť.y04 Praktická konštrukčná časť projektu, teda výstavba, začala v roku 2001. Desiatky tisíc robotníkov stavali kilometer za kilometrom. Kým boli robotníci v nižších polohách, problém nebol. Ten nastal po prekročení nadmorskej výšky, v ktorej je vzduch až príliš riedky na to, aby v ňom mohli robotníci pracovať. Táto výška však nebola vypočítaná. Prišlo sa na ňu jednoducho – robotníci začali omdlievať, prípadne zomierať. Práce sa museli pozastaviť. Pokračovalo sa až v momente, keď tisíce robotníkov dostalo výstroje, v ktorých bolo možné v týchto podmienkach pracovať. A samozrejme bývať, keďže po práci necestovali domov…

Práce v extrémnych podmienkach pokračovali. Avšak len do chvíle, keď nastal ďalší problém, ktorý sa musel operatívne riešiť. Niektoré stroje neboli schopné v týchto extrémnych podmienkach pracovať. Čínsky inžinieri opäť našli riešenie.
y03Medzičasom sa železnica dostala do nadmorskej výšky až 5 000 metrov. Nikde vo svete takto vysoko položená trať nie je. Vybudované boli mnohé tunely a stovky mostov. V tú chvíľu sa zdalo, že všetko bude v poriadku. Robotníci prestali zomierať, stroje pracovali, výstavba trate bola v plnom prúde, kilometre do cieľa zázračne ubúdali. No príroda bola opäť raz proti. Tentoraz nastal najväčší problém zo všetkých, ktoré museli byť vyriešené, a to ich málo nebolo.

Trať na pevnom podklade sa začala mierne prepadávať. Trať sa v žiadnom prípade nesmie prepadnúť ani o pár milimetrov, nieto o centimetre. A to po nej ani vlak neprešiel. Čo potom, keď pôjde tisíc tonový kolos? Stane sa pohroma, neprípustné! Výstavba sa na niekoľko mesiacov zasekla, pričom sa zdalo, že všetky tie milióny, úsilie a životy robotníkov, dokonalá práca inžinierov, to všetko vyjde na zmar. Neprípustne! Musí sa to vyriešiť! A aj sa tak stalo. y02Vedci zistili, že trať je postavená na permafroste. Tento úsek bol postavený v zime, keď teploty boli stále pod bodom mrazu. V lete však aj v takýchto nadmorských výškach občas teplota stúpne na kladné hodnoty. Vtedy sa zmrznutý ľad pomaly roztápa. To spôsobilo prepadávanie trate. Skupina elitných výskumníkov v spojení s inžiniermi dokázala napokon aj tento problém vyriešiť. Jednoducho musela. Nepripúšťali si neúspech. Desiatky, ba až stovky kritických kilometrov železničného spodku boli upravené tak, aby sa možnej tragédií vyhlo. Boli vybudované priepusty, viadukty, v niektorých miestach bola trať mierne odklonená. Päť rokov driny, nervov, budovania, prekonávania hraníc nemožného, to všetko za prítomnosti viac ako 200-tisíc robotníkov, stoviek vedcov a inžinierov či odborníkov na najrôznejšie vedné disciplíny. Prinieslo to však svoje ovocie. Na konci roku 2005 bola trať dostavaná. To, na čo sa v Číne pripravovali od konca osemdesiatych rokov, sa stalo skutočnosťou. y01Celý projekt stál takmer 4 miliardy amerických dolárov. Vyžiadal si aj množstvo ľudských životov, no taktiež neskutočné skúsenosti, ktorými sa môžu inšpirovať budúce generácie. Presne 1. júla v roku 2006 sa konalo slávnostné otvorenie tejto trate, aj za účasti prezidenta.

Neuveriteľné fakty o trati:

  • dĺžka dĺžka trate Golmud – Lhasa = 1 142 kilometrov
  • počet staníc = 44, 38 z toho neobsadených, 9 vyhliadkových
  • Taggu La s nadmorskou výškou 5 072 metrov, najvyššie položený bod železnice na svete
  • Tunel Fenghuoshan dlhý 3 700 metrov, jeho nadmorská výška je 4 905 metrov
  • Počet mostov na trati = 675
  • Celková dĺžka mostov = 99 kilometrov
  • 80% trate v nadmorske výške nad 4 000 metrov
  • 500 kilometrov trate na permafroste

Zdroj: Wikipedia.en, Youtube | Foto: railway-technology.com, easytourchina.com

Martin F
Chalan, ktorý vyrastal v byte oproti futbalovému štadiónu v meste so športovým duchom - v Dubnici nad Váhom. Milujem šport, najmä futbal, v telke nepohrdnem ani tenisom, basketbalom, hokejom ... a posledný rok som sa stal tak trochu závislý na šípkach. Život si taktiež neviem predstaviť bez rockovej/metalovej hudby. ... a samozrejme bez vtipov a srandy, ktorú veľmi nerád kazím a nemám problém si robiť ju ani sám zo seba

KOMENTÁRE

Please enter your comment!
Please enter your name here