Každý by chcel vyzerať k svetu, no u niektorých je to ťažký boj. Prebytočné kilá, večer pred telkou plná miska čipsov a neustále frfľanie nad svojou postavou. Takto sa však nechudne, všetko začína v kuchyni. Prevažnú časť pri procese chudnutia tvorí strava, ktorej výrazne dopomôže pravidelný pohyb. ManMagazin.sk si pre vás pripravil 5 dôležitých jedál, ktoré by nemali chýbať vo vašom jedálničku, keď sa snažíte zhodiť prebytočné kilogramy a vyformovať si svalstvo!



Tuniak

Obľúbeným pokrmom pri redukcii hmotnosti sú okrem našich domácich rýb aj makrelovité ryby z vôd tropického, subtropického či mierneho pásma. K týmto sa jednoznačne radí tuniak, ktorý je v poslednej dobe dostupný v rôznych spôsoboch spracovania aj u nás. Nájdeme ho takmer v každom obchode či už v podobe steakov a filetov, alebo v podobe konzervovaného tuniaka vo vlastnej šťave, oleji a v zeleninových pretlakoch. Tuniak má v stravovaní významnú rolu, pretože je plný bielkovín, minerálov, vitamínov a v neposlednom rade je to jedno z rýb, ktoré obsahujú najvyššie percento omega-3 mastných kyselín. Tie sú dôležité pre správnu funkciu srdcovo-cievneho systému, znižovanie hladiny cholesterolu a správny vývoj mladého organizmu. Aktívnych športovcov poteší najmä fakt, že omega-3 mastné kyseliny majú schopnosť zvýšiť výkonnosť prostredníctvom lepšieho prekrvenia orgánov.

Nutričné hodnoty tuniaka (150 g):

Kcal: 179

Tuky: 1,5 g

Bielkoviny: 39 g

Železo: 13 % odd

tunia

Grécky jogurt

Na rozdiel od obyčajného jogurtu, má ten grécky hneď niekoľko výhod. Nízky obsah tuku a kalórií, je plný vápnika a živých bakteriálnych kultúr. Najväčšou prednosťou gréckeho jogurtu je, že sa z jeho zloženia odstraňuje tekutá srvátka, cukor a laktóza, čo má za následok to, že obsahuje až dvojnásobné množstvo proteínov dôležitých pre rast svalovej hmoty. Navyše je plný kalcia, ktoré pomáha pri spaľovaní tuku. Má jemnú krémovú chuť a udržuje človeka dlhšie plného, zatiaľ čo obyčajný jogurt zasýti len na krátku dobu a po pár minútach má človek opäť pocit hladu.

Nutričné hodnoty gréckeho jogurtu (150 g):

Kcal: 150

Tuky: 12 g

Sacharidy: 5 g

Bielkoviny: 8 g

Vápnik: 10 % odd

grecky-jogurt

Čučoriedky

Už pre samotný fakt, že slovo čučoriedky je najkrajšie slovenské slovo, by mala táto pochutina patriť do vášho jedálnička. A prečo čučoriedky spájame s chudnutím? Obsahujú totiž silný antioxidant anthocyanin, ktorý pomáha redukovať tuk na bruchu a chráni mozog pred oxidatívnym poškodením. Navyše čučoriedky obsahujú aj betakarotén, množstvo vitamínov a dôležité organické kyseliny ako kyselinu jablčnú, citrónovú a iné ovocné kyseliny, cukry, ektíny, taníny (triesloviny), látky, ktoré sa starajú o zachytávanie voľných radikálov, priechodnosť ciev, tlmenie zápalových procesov či antokyán, ktorý zlepšuje videnie.

Okrem vyššie spomenutých benefitov čučoriedok je tu ešte rad ďalších pozitívnych vlastností a účinkov týchto zázračných bobúľ. Spomaľujú proces starnutia, čistia krv, zlepšujú zrak, znižujú riziko rakoviny, zlepšujú pamäť, odbúravajú stres či prinášajú úľavu pri kŕčových žilách.

Nutričné hodnoty čučoriedok (150 g):

Kcal: 84

Sacharidy: 21 g

Vláknina: 4 g

Vitamín C: 24 % odd

cuco1

Vlašské orechy

Vlašské orechy sú mnohými označované ako superpotravina. Nielenže obsahujú množstvo dôležitých živín, tuky, bielkoviny, vlákninu, vápnik či magnézium, ale sú vhodné aj pri redukcii hmotnosti. Účinne pôsobia na celý organizmus, metabolizmus a aj chudnutie. Chudnutie podporia aj napriek tomu, že majú vyššiu energetickú hodnotu. Odporúčaná denná dávka vlašských orechov je 20 – 35 gramov. Ak redukujete hmotnosť, potom zjedzte len 20 gramov. Ak si len udržujete hmotnosť a chcete byť zdravý, potom konzumujte pokojne 35 gramov. Táto „superpotravina“ má množstvo pozitívnych účinkov, medzi ktoré patria: podpora obranyschopnosti, prevencia pred kardiovaskulárnymi ochoreniami, podpora trávenia, normalizácia krvného tlaku, odstraňovanie cholesterolu z tela, zlepšovanie pamäte, znižovanie nervozity a zvyšovanie plodnosti u oboch pohlaví.

Nutričné hodnoty vlašských orechov (30 g):

Kcal: 185

Tuky: 18 g

Sacharidy: 4 g

Bielkoviny: 4 g

Vláknina: 8 g

Vitamín B6: 10 % odd

Horčík: 12 % odd

Železo: 5 % odd

orech

Brokolica

Je súčasťou jedálnička každého aktívneho športovca či kulturistu. Zelený zázrak menom brokolica. Odporúča sa konzumovať aspoň jedenkrát do týždňa v rôznych podobách. Dá sa použiť do zeleninových šalátov, polievok, omáčok, nátierok, zapekaná s inou zeleninou, ako príloha alebo ako zelenina preliata chutnými syrovými omáčkami. Je vhodným doplnkom pri chudnutí a aj pri zdravom životnom štýle, pretože dokáže redukovať vysoké hodnoty estrogénu v tele a tým zabrániť ukladaniu tuku v tele. Brokolica podporuje imunitu, detoxikuje vnútorné prostredie organizmu, chráni telo pred infekciami a vírusmi, odstraňuje nadbytočný cholesterol z krvi, zlepšuje a spevňuje pokožku, podporuje tvorbu krvi a taktiež podporuje tvorbu svalovej hmoty.

Nutričné hodnoty brokolice (91 g – šálka):

Kcal: 31

Sacharidy: 6 g

Bielkoviny: 3 g

Vláknina: 2 g (9 % odd)

Vitamín C: 130 % odd

Železo: 4 % odd

brok1

Zdroj: peknetelo.eu, sportujeme.sk | Foto: depositphotos.com