Tento článok nebude o tom, ako som si kúpil zázračný tukspaľovací prostriedok a užíval ho 30 dní, kedy sa zázračne prejavili prvé účinky. Hovno. Takto to nefunguje a kto si myslí, že schudne iba tak, že niekde niečo zaplatí, je na veľkom omyle. Samozrejme, nepočítam nejaké chirurgické zákroky, na ktoré ja osobne nemám ani žalúdok, ani vek a v podstate ani peniaze.



Tento článok bude hlavne o pevnej vôli, o uvedomení si, čo jeme a o minimalizovaní trápenia sa. Prečítal som si kopec článkov a preletel aj niektoré knižky o chudnutí. Ale musím povedať, že na konci bola vždy nejaká hlúpa reklama typu „kúpte si ešte našu 60-dňovú diétu za XY Eur a zaručujeme vám, že schudnete“. Ja vám zaručujem, že ak sa budete držať mojich jednoduchých pokynov, schudnete takisto a v podstate veľmi rýchlo.

Tento článok je o tom, ako som schudol 12 kíl za 40 dní. Nič som na to neminul ani som nehladoval. Dokonca som ušetril.

Krok č. 1 – vyhoďte všetky potencionálne hrozby

Dajte si na kopu všetky potraviny, ktoré máte doma. Všetko, čo má nad 200 kalórií na 100 gramov, darujte alebo vyhoďte. Môžete urobiť dobrý skutok a venovať to nejakému detskému domovu, verím, že aj vo vašom meste je nejaký. Decká sa potešia, vy sa zbavíte hrozieb. Urobte to teraz hneď.

Krok č. 2 – uvedomte si, čo má koľko kalórií

Čo sa týka príjmu tekutín – začnite piť iba vodu, prípadne ešte čaj a kávu. Oboje bez cukru. Pri vode si veľa z vás povie, či som sa nezbláznil. Bude to pre vás prvý týždeň šok, potom vám to príde ako úplne normálna vec – som smädný – napijem sa vody. Ľudia to robili státisíce rokov, kým neprišli korporácie vytvárajúce ilúziu, že je „in“ sa napiť bublinkových nápojov, pretože iba tie „naozaj zaženú smäd“. Realita je opačná, nezaženú, ste smädný ešte viac, akurát ste tromi deci nápoja do seba dali asi tak 600 kalórií. A to je skoro tretina toho, čo by ste mali za deň prijať! Teda, ak chcete schudnúť.

Krok č. 3 – uvedomte si, koľko kalórií za deň spálite

Nepotrebujete žiadne komplikované návody. Je to jednoduché:

spánok:  80 kalórií za hodinu

sedenie za počítačom: 115 kalórií za hodinu

chôdza: 200 kalórií za hodinu

bicyklovanie: 350 kalórií za hodinu

beh: 800 kalórií za hodinu

Modelový príklad: Ak 7 hodín spíte, 8 hodín ste v práci za PC a dáte si polhodinku behu a polhodinku bicyklovania, zvyšok nič nerobíte, iba sedíte znova za PC, spolu máte za deň výdaj približne 2700 kalórií. Na to, aby ste schudli, musíte prijať o niečo menej. Matematika a logika nepustí.

Krok č. 4 – zostavte si jedálničiek

Môj jedálničiek  pozostáva:

Raňajky: Krehké plátky so šunkou a ľubovoľnou zeleninou, napríklad paradajkou. Dajte si, koľko vládzete. Na raňajky môžete. Plus za hrsť vlašských orechov (pozor, ale iba za hrsť je tam tuk!). Prípadne jedno varené vajíčko k tomu. Môžete to zajesť aj jogurtom, ale maximálne s 3 % tuku!

Desiata: Ovocie, prakticky akékoľvek, najmenej kalorický je ananás, na chudnutie je dobrý aj melón, pretože zasýti, ale vzápätí to vymočíte. Povolená je aj moja obľúbená detská výživa. Má iba 60 – 80 kalórií a je mňam :-). Najnevhodnejší na diétu je banán.

Obed: Akýkoľvek šalát (striedajte ich, nech sa vám neznechutia), nie však s kukuricou alebo syrom (tam je vysoký obsah kalórií). Kuracie mäso, morčacie mäso, tuniak či trochu lososa môžete. Jedzte čo najviac rýb. Ak je na obedové menu ryba, vypýjajte si ju s malým šalátom miesto prílohy. V podstate si môžete dať na obed raz za čas aj bravčový steak so šalátom. Kuracie mäso alebo ryby sú však najlepšie. Na prílohy ako sú hranolky, zemiaky, ryža či rizoto zabudnite úplne. Pre vás neexistujú. Tiež pozor na dresingy, omáčky a podobne!

Olovrant: Ovocie či detská výživa (má asi 80 kalórií – to môžete).

Večera: začínal som kapustovou polievkou. Jednoducho dáte variť vodu, do nej nakrájate kapustu, trochu cibuľky, pridáte jeden bujón, ochutíte koreninami a varíte 20 minút. Dnes som vo fáze, kedy nevečeriam. Ono sa vám totiž začne časom zmenšovať objem žalúdka a nebudete potrebovať toľko jesť.

Poviem vám úprimne, na celom chudnutí bolo najhoršie, že som sa musel zmieriť s tým, že som išiel spať hladný, čo som prakticky celý život robil opačne – pred spaním som sa poriadne najedol. Finta k schudnutiu je však ísť spať hladný. Začiatky sú ťažké, potom si zvyknete.

Športujte

Aspoň niečo. Ja som sa premáhal a chodil som 10 dní behať. Beh nenávidím a prvé dni sa to vôbec neodrážalo na váhe. Mal som 102,5 kg. Po tom, čo som obmedzil stravu, vylúčil chlieb a sladené nápoje som schudol na 99 kíl. Potom som začal behávať a prvých 10 dní sa nič nedialo. Čistá zúfalosť. Vydržte, príde to. Dajte tomu dva – tri týždne, možno aj mesiac. Garantujem vám, že potom to pôjde ako po masle. Vydržte! Dnes nebehávam. Držím sa jedálnička a doma trošku posilňujem – kliky, zhyby a strečing.

Sexujte

Sexujte, ako často a ako dlho to len ide. Ak ste rád dole, dajte partnerke mesiac voľníčko a narobte sa teraz trošku zase vy ;-)

Úplne zabudnite na:

Sladené nápoje – nepite nič, iba čistú vodu (a kávu či čaj bez cukru)

Cukríky, sladkosti, čokolády, zmrzliny, hlúposti

Cukor: darujte ho susede, ak by ste potrebovali niečo extrémne súrne osladiť, použite med

Mliečne výrobky okrem jedného 3 % jogurtu na raňajky. Mliečny výrobok je aj syr!

Chlieb či normálny, alebo celozrnný

Čipsy, chrumky, oriešky a iné kalóriami nabité „chuťovečky k pivečku či televízii“

Pivo. Ak ste pivár, dajte miesto dvoch veľkých, dve malé a domov. Nie však každý deň, ideálne vôbec alebo iba v cheat day (vysvetlenie nižšie).

Cestoviny a prílohy ako zemiaky. Ryžu by ste v malom množstve teoreticky mohli. Ja ju nejem, radšej si dám šalát.

CHEAT DAY:

Pozor pozor! Už sme o tom, čo je cheat day, písali. Je to proste deň, kedy sa „navalíte“ aj nepovolenými veciami. Neznamená to, že si máte ísť kúpiť do obchodu 20 čokolád a za večer ich zmastiť. Odporúčam miesto obeda si dať svoje obľúbené nezdravé jedlo. Napríklad hamburger s hranolkami a pokojne to ešte zaklincujte palacinkami. Telu dáte impulz, že „nie je vojna“, že všetko je v poriadku a že môže plytvať so zásobami. Na druhý deň všetko vylúčite (t.j. vykakáte, pozn. red.). Tento deň si doprajte maximálne 1x do týždňa. Ja som šiel vždy v nedeľu navštíviť matku a mal som o cheat day postarané ;-)

Ondrej
Šéfredaktor a zakladateľ. Stará sa o štruktúru magazínu, robí väčšinu hlavných rozhovorov, technologických a auto-moto článkov. O to, aby boli naši čitatelia spokojní sa stará osobne a dlho do noci odpovedá na ich e-maily a správy na Facebooku.
  • Milan54

    No, asi to skúsim aj ja…

  • Jana

    Presne takto to funguje, nejesť večer, vylúčiť múku a sladkosti a pohyb, min tá chôdza a veľa piť vodu a bylinkové čaje…