V dnešnej dobe sa internetom šíri propagácia vegetariánstva, vegánstva a RAW stravy ako čierny kašeľ za čias Napoleona. Ľudí môžeme v podstate rozdeliť do dvoch skupín – na tých, čo mäso jedia, a tých, čo ho zo svojho jedálnička úplne vyškrtli. Ja osobne som v minulosti jedlo, ktoré nepozostávalo z mŕtvych zvierat, nepokladal za plnohodnotné. Aj preto som sa pred pár mesiacmi rozhodol pre radikálnu zmenu a prešiel na bezmäsitú stravu. Navyše som zistil, že na vegetariánov letia ženské. ;) 



Mnoho ľudí z môjho okolia vnímalo tento radikálny krok dosť skepticky a odhováralo ma od nového spôsobu stravovania. „Vegetariánstvom svet nezmeníš a zvieratá sa aj tak budú zabíjať ďalej,“ hovorili mi. Samozrejme. Ale stačí, ak sa zo sto ľudí len 10 % stane vegetariánom alebo vegánom a môžeme začať uvažovať, či sa tým práve jedno nezachránilo. Týmto spôsobom stravovania by sa aspoň čiastočne riešil problém globálneho otepľovania, ktorý úzko súvisí s chovom zvierat. Keďže ľudia konzumujú mäso v enormných množstvách, je nutné chovať aj obrovské množstvo dobytka, ktorý produkuje plyny prispievajúce k neželanému javu. Myslím si, že toto je dosť pádny argument, prečo sa oplatí stať vegetariánom, alebo aspoň obmedziť príjem mäsa.

Veľa ľudí si pod pojmom vegetarián predstaví podvýživeného človeka, ktorý konzumuje štyrikrát denne šalát a kapustu. Omyl! Aj ja sa dokážem plnohodnotne najesť a nechýba mi žiadna dôležitá zložka stravy, ktorá je nevyhnutná pre normálne fungovanie organizmu. A naviac, konečne sa mi podarilo pribrať a čiastočne si vyriešiť aj pár mojich zdravotných problémov, ktoré ma dosť dlho trápili.

Samozrejme, vegetariánstvo neprináša len výhody, je tu aj celé spektrum nevýhod. Napríklad si treba dávať pozor na prísun živín. Niektorí si myslia, že keď za deň zjedia dve paradajky, dve vajíčka, jeden list šalátu a 100 gramov ovsených vločiek, budú mať dostatok potrebných živín na celý deň. Ja osobne používam pri príprave jedál aj suplementy, ako napríklad 80 % sójový proteín, ktorý mi zabezpečí dostačujúci denný prísun bielkovín. Bielkoviny ale nájdete aj inde, nielen v mäse, stačí spomenúť strukoviny. Treba povedať, že vegetariánstvo je náročné na varenie a je dôležité ustrážiť si všetky nutričné hodnoty.

Na záver vám poviem len toľko – nikoho sa nesnažím prehovoriť, aby zmenil svoj súčasný životný štýl a stal sa vegetariánom. A už vôbec nevnímajte môj príbeh ako chválenkárstvo. Skôr som vám chcel priblížiť, kto sú vlastne ľudia, ktorí odmietajú jesť mäso a ako vyzerá ich zmýšľanie aj stravovanie. Možno teraz prestanete vnímať vegetariánov ako vychudnutých, bledých mumákov bez energie a bez štipky rozumu. Ozaj, viete o tom, že aj Einstein bol vegetarián? ;)

P. S.: Aký postoj máte k tejto téme vy?