Automobilový trh chŕli každým rokom výkonnejšie stroje, ktoré majú toľko technologických vymožeností, že čoskoro nebudeme musieť v aute ani prstom pohnúť. Lenže ani jedno z týchto áut sa do histórie nezapíše a nezíska toľko slávy ako napríklad legendárne Shelby 427 Cobra alebo Mustang Boss 429.



1966 Shelby 427 Cobra

Toto je bezpochyby stroj, ktorý je najdôležitejšou ikonou amerických výkonnostných áut 20. storočia. Shelby 427 Cobra je v podstate americko-anglické auto, ktoré počas rokov prešlo mnohými zmenami. Najvýznamnejšia je zrejme výmena motora, ktorú v roku 1961 presadil americký dizajnér Carroll Shelby. Ako prvý bol pre spoluprácu oslovený Chevrolet, ktorý však odmietol poskytnúť svoj motor pre toto auto, lenže Ford videl v tejto spolupráci príležitosť (aj kvôli súpereniu s Corvettou) a poskytol pre Shelby nový motor Ford V8. Aj neskôr Shelby prechádzalo menšími či väčšími zmenami, ktoré sa zapísali do jeho histórie. Najcennejšia verzia tohoto auta je tá pre pouličné súťaže s označením S/C, ktorá mala pevnejšie predné sklo a tlmiče. Originál pouličnej pretekárskej verzie, ktorú do aukcie posunul Ron Pratte, bol predaný za 5,1 milióna amerických dolárov.

#1966SHELBY427COBRA#

A post shared by @nozempie on

1961 Jaguar E-type

Pri premiére tohoto auta vyhlásil Enzo Ferrari, že je to „najkrajšie auto všetkých čias“. V roku 2004 mu časopis Sports Car International dal za pravdu, keď toto auto zaradil na 1. miesto v kategórii Top Spots Car roku 1960. Jaguar je britský športový automobil, ktorý sa vyrábal medzi rokmi 1961 až 1975. O veľkej obľube športiaka svedči aj 70 000 kusov predaných modelov E-type.

#sexualchocolate #1961jaguar #kenobrothers #vintagecars

A post shared by Nyirabu (@nwithn) on

1969 Maserati Ghibli 4.7

Auto je dielom mladého dizajnéra Giorgetta Giugiara a už počas premiéry na autosalóne v Turíne postavilo spoločnosť do pozoru. Všetci boli nadšení z nádherneho aerodynamického profilu vozidla a mnohí tvrdili, že je to najkrajšie Maserati, aké bolo kedy postavené.

1964 Aston Martin DB5

Britský luxusný športový automobil bol síce vyrobený automobilkou Aston Martin, no navrhol ho taliansky výrobca karosérii Carrozzeria Touring Superleggera. Pomenovanie s koncovkou DB5 je na pamiatku pána Davida Browna, ktorý bol riaditeľom automobilky Aston Martin od roku 1947 do roku 1972. Tento model je veľmi známy najmä z „Bondoviek“, úplne prvýkrát sa objavil v roku 1964 vo filme „Goldfinger“.

Amazing black 1964 Aston Martin DB5 #AstonMartin #1964AstonMartinDB5

A post shared by Classic Cars (@classiccar.s) on

1957 Mercedes 300SL Gullwing

Max Hoffman navrhol toto auto doslova na mieru pre boháčov prekvitajúceho amerického trhu, ktorí boli nadchnutí výkonnosťou a luxusom. Automobilka ho dokonca aj na verejnosti predstavila najskôr v USA a až potom na prestížnych autosalónoch v Európe. Športiak si ihneď získal verejnosť a jeho dvere otvárajúce sa dohora sa stali kultovými.

1969 Boss 429 Mustang

Tento model auta je známy aj pod prezývkou „Boss 9“ a je to podľa všetkého najvzácnejšie a najcennejšie auto na svete. Motor Boss 429 bol pôvodne nevrhnutý tak, aby vyhovoval pravidlám NASCAR (motoristický šport v USA, v ktorom štartujú pretekárske špeciály) a celkový dizajn auta je dielom návrhára menom Larry Shinoda, ktorému môže byť automobilový svet vďačný za tento legendárny skvost či už oficiálnych, alebo pouličných pretekárov.

1963 Corvette Sting Ray

Nový Sting Ray mal nielenže nový dizajn, ale tiež novoobjavenú manipulačnú zdatnosť. Keďže bol tento športiak omnoho ľahší ako Corvetta, mal lepšie zrýchlenie bez zmeny koní pod kapotou. Výroba bola rovnomerne rozdelená medzi verziu kabriolet a kupé. Z výbavy, ktorá bola pre tento automobil dostupná, napríklad len málo kupcov malo záujem o kolesá z liateho hliníka a naopak veľa kupcov malo záujem o štvorstupňovú prevodovku.

The 1963 Corvette Stingray used for tonights premiere episode of Comedians In Cars Getting Coffee with President Obama!

A post shared by Gianni Cabiglio (@giannicabiglio) on

1969 Ferrari Dino 246 GT

Táto séria vozidiel bola pomenová po synovi Enza Ferrariho, ktorý zohral veľkú úlohu pri vývoji motora V6 (šesťvalec do véčka). Dino bolo prvé cestné auto, ktoré dostalo motor V6, predtým výhradne používaný do športových automobilov. Uvedením tohoto auta Ferrari zmenilo automobilový trh. Dino 206 a následne Dino 249 GT boli priamou konkurenciou pre Porsche.

1966 Alfa Romeo Spider Duetto

Alfa Romeo Spider je auto, ktoré sa vyrábalo medzi rokmi 1966 až 1993, v priebehu roka 1994 sa vyrobilo ešte niekoľko modelov pre severoamerický trh. Počas takmer troch desaťročí auto prešlo len malými zmenami. Inak pomenovanie Spider pochádza z anglického slova „speeder“, čo znamená dvojmiestny otvorený konský voz.

1969 Dodge Charger

Automobil, ktorý spadá do série stredne veľkých vozidiel, bol vyrobený na platforme Chrysler B. Cieľom automobilky Chrysler bolo vyprodukovať auto, ktoré by bolo niečo medzi Ford Mustang a Ford Thunderbird. Hoci sa z tohoto modelu s dramatickým štýlom predalo až 90 000 kusov, na pretekoch NASCAR vyšli na povrch jeho aerodymanické nedostatky, ktoré automobilka neskôr čiastočne odstránila.

1966 Lamborghini Miura

Dvojmiestne auto, ktoré nastolilo trend vysokých výkonov v športových autách s motormi strednej triedy. Po uvoľnení na trh bolo Lamborghini Miura najrýchlejšie cestné auto. Technický tím Lamborghini ho navrhol vo voľnom čase a v podstate proti vôli zakladateľa firmy. Miura ako vlajková loď Lamborghini prechádzala pravidelnými vylepšeniami a vyrábala sa až do roku 1973.

1969 Toyota 2000GT

Toyota 2000GT bola vyrobená v obmedzenom počte a automobilka Toyota ho navrhla v spolupráci s Yamahou. Auto bolo označené ako elegantné a vysokovýkonné, praktické vozidlo. V súčasnej dobe je z neho zrejme prvý vážny zberateľský  kúsok japonskej produkcie považovaný za „japonské superauto“.

1962 Ferrari 250 GTE

„Vraj športový automobil pre rodinného človeka,“ aj takto označujú Ferrari 250 DTE športoví nadšenci. Časopis Road and Track o ňom napísal, že je nielen veľký, ale je to aj skvelý cestovný automobil. Vyrábal sa v rôznych variantoch, ale takmer všetky mali motor Colombo Tipo 125 V12.

1970 Datsun 240Z

Automobilka Nissan predstavila Datsun na americkom trhu v roku 1970. Počas celej výroby na americký trh sa na Datsune 240Z objavovali nejaké zmeny, napríklad v roku 1972 sa menilo interiérové prevedenie, tiež sa pridali zariadenia na kontrolu emisií. V roku 2004 Sports Car International zaradil toto auto na druhú pozíciu v zozname špičkových športových áut roku 1970.

1969 Chevrolet Camaro

Camaro sa vyrábalo už od roku 1966, v roku 1969 však dostalo omnoho športovejší vzhľad. Zberatelia však často diskutujú a porovnávajú vzhľad predchodcu, ktorý mal hladšie a jemnejšie línie ako model z roku 1969, ktorý pôsobil oveľa agresívnejšie. Zmeny v brzdnom systéme tiež zabezpečili automobilke víťažstvo v šampionáte Trans-Am.

Zdroj: coolmaterial.com, Wikipedia  |  Foto: Instagram, Pixabay, coolmaterial.com

KOMENTÁRE

Please enter your comment!
Please enter your name here