Vyzerá to tak, že psychológovia nemajú na práci nič iné, len identifikovať čoraz viac závislostí. Tie na alkohole, nikotíne, drogách či hracích automatoch sú známe už dávno, ale k nim stále pribúdajú ďalšie a ďalšie. A vezmite jed na to, že aspoň jedna sa týka aj vás. Vedeli ste napríklad, že môžete byť chorobne závislý od športu? Keď ste si doteraz mysleli, že je zdravý, prospieva vašej telesnej schránke aj psychike, odteraz sa budete mať na pozore.



Telesná aktivita akéhokoľvek druhu je súčasťou zdravého životného štýlu. Je jedno, akému športu sa venujete, podstatné je, že si ho užívate, robíte ho pravidelne a po každom tréningu sa cítite fajn fyzicky aj psychicky. Podľa odborníkov sa však môže stať človek od športu natoľko závislý, že všetky ostatné oblasti života zatlačí do úzadia a všetko podriaďuje výlučne tréningu. Kašle na prácu, priateľov, rodinu a je posadnutý jedine svojimi výkonmi a dokonalým telom. Vrcholoví športovci a ľudia, ktorí športujú celý život, nie sú touto závislosťou ohrození natoľko, ako jedinci, ktorí začali cvičiť v určitom veku hlavne kvôli tomu, že chceli schudnúť. Keď sa im podarí dostať do formy, chcú stále viac a viac, okrem toho zohráva svoju úlohu aj strach z toho, že môžu znova pribrať.

Športovec

A tak začnú svoje tréningové dávky hnať do extrémov. Títo ľudia zároveň zvyknú držať drastické diéty, počítajú každú kalóriu a sú posadnutí zdravým jedlom. Podľa odborníkov im hrozí totálne vyčerpanie, zranenia spôsobené prepínaním síl, ale aj podvýživa, keďže trénujú aj niekoľko hodín denne sedemkrát v týždni a strážia si každé prehltnuté sústo. Hranica medzi zdravým športom a závislosťou od neho je veľmi tenká. Ale vraj existuje pár signálov, ktoré vám naznačia, že to s fitkom či behom už ozaj preháňate. Toto je 10 varovných príznakov závislosti od športu:

  1. Cvičenie je pre vás dôležitejšie ako rodina, práca, vzťah.

2. Tréning nevynecháte ani vtedy, keď sa necítite dobre.

3. Keď ho predsa len vynecháte, ste nervózny, depresívny, máte istý druh abstinenčných príznakov.

4. Jedine pri športe sa cítite dokonale šťastný.

5. Odpočinok po tréningu pokladáte za stratu času.

6. Čím viac cvičíte, tým lepší pocit máte.

7. Pre cvičenie ste sa vzdali iných záujmov, ale napríklad aj stretnutí s priateľmi.

8. Keď máte chuť na kúsok slaniny, klobásy či iného nezdravého jedla, premôžete sa a nedáte si ho. V opačnom prípade by ste mali hrozné výčitky svedomia.

9. Prísne sledujete svoje výkony, donekonečna pred zrkadlom hodnotíte svoje telo, a keď máte pocit, že nenapredujete, upadnete do depresie.

10. Pokiaľ sa aj stretnete s priateľmi, v podstate nehovoríte o ničom inom, len o vašich tréningoch, výkonoch, forme. A oni vám už párkrát povedali, že to so športom preháňate.

Foto: Pixabay.com

KOMENTÁRE

Please enter your comment!
Please enter your name here